Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-12, 17:41
  #1
Medlem
LekandePyromanens avatar
Hej!
Jag tänkte försöka mig på att göra HHO gas, jag tänkte använda ett batteri till en gräsklippare som är på 36V 3.0Ah Li-ion.
Men jag är orolig att batteriet ska gå sönder då det kostar 1200+ kr.
Är det någon risk att batteriet kan börja brinna/kortslutas?

Och har någon tips på hur jag kan utföra elektrolysen på ett säkert sätt?

Mvh
Citera
2017-03-12, 17:47
  #2
Medlem
Teleslingas avatar
Se till att inte kortsluta batteriet. Försök anslut en säkring i serie med t ex katodkabeln i din elektrolysbalja.
Citera
2017-03-12, 17:54
  #3
Medlem
skunkjobbs avatar
Om du belastar det med mer strömuttag än det är gjort för så kan det gå sönder ja. Du måste ha koll på ungefär vad elektrolysören kommer att dra, en amperemeter är ju bra att ha i serie så ser du vad det verkligen blir och kan avbryta innan det hinner bli någon skada.

Blybatterier (vanliga bilbatterier alltså) är mer förlåtande och kan ge en jäkla ström utan att skadas.

Det finns för övrigt ingen HHO-gas, det blir H2 och O2, HHO är ett jäkla påhitt som ingen seriös kemist säger.
Citera
2017-03-12, 18:50
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kan använda en eller flera glödlampor för att begränsa strömmen
Citera
2017-03-12, 20:37
  #5
Medlem
Li-Po batterier märks med C-värde. värdet är ett mått på både hur mycket ström du kan få ut och hur snabb laddning det tål.
1C = du kan ta ut lika mycket ampere som du har Ah. Alltså om du har ett 3Ah-1C batteri kan du få 3A i en timme. 3Ah-10C = 30A i 6 minuter. 3Ah-20C = 60A i 3 minuter. I verkligheten kortare tider p.g.a värmen. Batterier med 20-30C är vanliga inom radiostyrt, men jag skulle tro att trädgårdsredskap har rätt enkla, dåliga och dyra batterier. Kanske inte ens märkta med C-värde, och då bör inte räkna med att du har mer än 1C.
Samma med laddning, man laddar helst med bara 1-2C alltså runt 3A för dig. Bra batterier tål mer.

Det viktigaste med Li-Po är att inte överladda eller dra dem helt tomma. Under 3,7 volt per cell så har du dödat det permanent. Alla apparater som använder Li-Po ha skyddskretsar som slår ifrån innan det är för tomt. Kör du utan det, eller utan strömbegränsning, så är det hög risk.
Vad som händer om du överladdar, kortsluter eller använder ett batteri som är skadat hoppas jag du vet. Eld som du inte kan släcka med någonting! Föreslår att du använder annan typ av batteri för experiment.
__________________
Senast redigerad av snowlady 2017-03-12 kl. 20:51.
Citera
2017-03-13, 00:25
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Det är på tok för hög spänning!

Låt bli det dyra batteriet!!

Ta en enkel bil-batteriladdare eller ett gammalt bilbatteri istället!!!
Citera
2017-03-13, 15:12
  #7
Medlem
LekandePyromanens avatar
Tack för alla svar! Jag har ingen bil, och därför inget bilbatteri. Går det att köpa billigt någonstans?
Citera
2017-03-14, 00:15
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Tack för alla svar! Jag har ingen bil, och därför inget bilbatteri. Går det att köpa billigt någonstans?
Såg du inte vad sommarlov skrev? En bil-batteriladdare, köp det och skit i batterier, det är en onödig omväg.
Citera
2017-03-14, 00:49
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ska vara en dum batteriladdare, en smart kan känna av att det inte är ett batteri inkopplat och stänga av sig så i det här fallet är billigare bättre.
Citera
2017-03-14, 09:36
  #10
Medlem
LekandePyromanens avatar
Skulle denna funka? https://www.kjell.com/se/sortiment/e...FVOUsgodNM8MMA
Citera
2017-03-14, 22:49
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Skulle denna funka? https://www.kjell.com/se/sortiment/e...FVOUsgodNM8MMA
Det är rätt typ av laddare i alla fall men hur mycket ström och spänning du behöver får du faktiskt ta reda på själv, det kan inte vi andra sitta och gissa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback