2017-03-11, 23:51
Medlem
Osthuss avatar
Jag började fundera kring hur acceleration fungerar och blev lite förvirrad när jag försökte föreställa mig ett objekt som accelererar med en konstant acceleration och efter en stund minskar sin acceleration till hälften. Det verkar för mig helt omöjligt att föreställa mig hur det ser ut eller hur det skulle kännas - till exempel om man satt i en bil som minskade sin acceleration.

Det som är lurigt är ju att hastigheten inte sjunker om jag minskar min acceleration från 4 m/s till 2 m/s.

Är det någon som kan måla en beskrivande bild eller scenario?
Citera
2017-03-12, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osthus
Jag började fundera kring hur acceleration fungerar och blev lite förvirrad när jag försökte föreställa mig ett objekt som accelererar med en konstant acceleration och efter en stund minskar sin acceleration till hälften. Det verkar för mig helt omöjligt att föreställa mig hur det ser ut eller hur det skulle kännas - till exempel om man satt i en bil som minskade sin acceleration.

Det som är lurigt är ju att hastigheten inte sjunker om jag minskar min acceleration från 4 m/s till 2 m/s.

Varje gång du lägger plattan i mattan så sker det ju? Först ökar bilen mycket i fart sedan ökar hastigheten långsammare.
Citera
2017-03-12, 00:05
Medlem
Nu har väl inte bilar helt linjär acceleration. Men det är ju som att ha gasen i botten och sedan ändra till halvgas en kort stund efter
Citera
2017-03-12, 00:07
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugslamm
Varje gång du lägger plattan i mattan så sker det ju? Först ökar bilen mycket i fart sedan ökar hastigheten långsammare.

Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Nu har väl inte bilar helt linjär acceleration. Men det är ju som att ha gasen i botten och sedan ändra till halvgas en kort stund efter

Men om jag ändrar till halvgas så sänks ju hastigheten?
Citera
2017-03-12, 00:22
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
[...]
Kan väl försöka:
Du står på en rullbräda, längst upp på en backe.
I början är backen brant, efter ett tag är den mindre brant och i slutet är den lika brant som i början, hela tiden är det alltså nerförsbacke men den är olika brant.
När du passerar den första delen så ökar hastigheten väldigt mycket, i mitten av backen fortsätter den öka men inte lika mycket och i slutet ökar den väldigt mycket igen.

Känslan du efterlyser är alltså den som du erfar när du lämnat den första delen och inträder i den andra delen.
Citera
2017-03-12, 00:30
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Kan väl försöka:
Du står på en rullbräda, längst upp på en backe.
I början är backen brant, efter ett tag är den mindre brant och i slutet är den lika brant som i början, hela tiden är det alltså nerförsbacke men den är olika brant.
När du passerar den första delen så ökar hastigheten väldigt mycket, i mitten av backen fortsätter den öka men inte lika mycket och i slutet ökar den väldigt mycket igen.

Känslan du efterlyser är alltså den som du erfar när du lämnat den första delen och inträder i den andra delen.

Hmm, den analogin var faktiskt ganska bra. Det börjar bli lite mer intuitivt, dock fortfarande mindfuck känner jag.
Citera
2017-03-12, 00:32
Medlem
Citat:
Sänks hastigheten så accelererar inte bilen längre..?

Ifall du bara kör full gas hela tiden så kommer bilen först att accelerera mycket och sedan kommer den öka långsamt i hastighet. Precis det du funderade över.
Citera
2017-03-12, 00:37
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugslamm
Sänks hastigheten så accelererar inte bilen längre..?

Ifall du bara kör full gas hela tiden så kommer bilen först att accelerera mycket och sedan kommer den öka långsamt i hastighet. Precis det du funderade över.

Min hjärna försöker föreställa sig det men varje gång jag tänker på ett objekt som accelererar och sedan accelererar lite mindre så minskar hastigheten.
Citera
2017-03-12, 00:51
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Det beror på vilken växel, hastighet och varvtal du ligger på
Citera
2017-03-12, 00:55
Medlem
Citat:
Min hjärna försöker föreställa sig det men varje gång jag tänker på ett objekt som accelererar och sedan accelererar lite mindre så minskar hastigheten.
Då tänker du fel. Så enkelt är det.

När du accelererar känner du en kraft. Det är kraften som får dig att accelerera. När du rör dig med konstant hastighet känner du ingen kraft. Nu borde det inte vara så svårt att tänka sig den kraften minska.
Citera
2017-03-12, 02:52
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Då tänker du fel. Så enkelt är det.

När du accelererar känner du en kraft. Det är kraften som får dig att accelerera. När du rör dig med konstant hastighet känner du ingen kraft. Nu borde det inte vara så svårt att tänka sig den kraften minska.

Det gör det tyvärr inte klarare.
Citera
2017-03-12, 03:17
Medlem
Citat:
Det gör det tyvärr inte klarare.
Förstår verkligen vad problemet är. Du lär ju ha upplevt minskande acceleration tusentals gånger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in