Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-12, 08:56
  #13
Medlem
Som sagt, sätt dig i bilen och tryck gasen i botten.
Accelerationen mäter hur fort hastigheten förändras.

I början kommer bilens hastighet att förändras väldigt fort. Har du en hyfsad bil kommer du upp till 100km/h på säg... 13 sekunder.

Men stanna inte där. Fortsätt ha plattan i botten. Bilens hastighet kommer fortsätta att öka, men inte lika fort.
Det finns ingen vanlig bil som gör 100-200km/h lika fort som den fixar 0-100km/h.
Accelerationen minskar kontinuerligt i detta exemplet. I början trycks man mycket bakåt i sätet, men sen mindre och mindre.


För att underlätta språkbruket i tråden så kallar man accelerationens förändringshastighet för "jerk". Bilen har allså en negativ jerk, men positiv acceleration. När bilen nått maxhastigheten är både dess jerk och acceleration lika med noll.
__________________
Senast redigerad av HundKattRäv 2017-03-12 kl. 09:42.
Citera
2017-03-12, 09:22
  #14
Medlem
fermions avatar
...och eftersom acceleration är kraft per massa så kan den i många fall plötsligt upphöra, tex om du plötsligt slår ur växeln på din accelererande bil. Jerk kan översättas med ryck.
Ett annat exempel är raketen i rymden där du slår på och av motorn. Så länge den är på har du en jämn acceleration slås den av blir du med ett ryck tyngdlös.
Eller en plötslig sväng i en berg- och dalbana. I kurvorna accelereras du ju inåt beroende på fart och krökning.
Citera
2017-03-12, 12:11
  #15
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundKattRäv
Som sagt, sätt dig i bilen och tryck gasen i botten.
Accelerationen mäter hur fort hastigheten förändras.

I början kommer bilens hastighet att förändras väldigt fort. Har du en hyfsad bil kommer du upp till 100km/h på säg... 13 sekunder.

Men stanna inte där. Fortsätt ha plattan i botten. Bilens hastighet kommer fortsätta att öka, men inte lika fort.
Det finns ingen vanlig bil som gör 100-200km/h lika fort som den fixar 0-100km/h.
Accelerationen minskar kontinuerligt i detta exemplet. I början trycks man mycket bakåt i sätet, men sen mindre och mindre.


För att underlätta språkbruket i tråden så kallar man accelerationens förändringshastighet för "jerk". Bilen har allså en negativ jerk, men positiv acceleration. När bilen nått maxhastigheten är både dess jerk och acceleration lika med noll.

Det där gjorde bilden lite klarare faktiskt.

Jag tror dock att jag kommit på roten till problemet. Dels så var min visuella bild av händelseförloppet att jag stod bredvid en väg och kollade på en bil som accelererade och sedan minskade sin acceleration. Den lilla mentala filmen i huvudet var bara förvirrande. Jag bytte scenario till att sitta inne i bilen och sätta dit en hastighetsmätare och en klocka som tickade. Det blev mer klart då.

En annan grej var att min världsbild var aristotelisk när jag tänkte på det här. Anledningen till att jag tänkte att bilen minskar sin hastighet direkt när man släpper på gasen är att jag tänkte att man måste tillföra energi till bilen för att den ska hålla uppe sin hastighet snarare än att den behåller sin hastighet (i teorin, bortse från luftmotstånd och friktion) oavsett om jag tillför energi eller inte.
Citera
2017-03-12, 12:32
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osthus
Det där gjorde bilden lite klarare faktiskt.

Jag tror dock att jag kommit på roten till problemet. Dels så var min visuella bild av händelseförloppet att jag stod bredvid en väg och kollade på en bil som accelererade och sedan minskade sin acceleration. Den lilla mentala filmen i huvudet var bara förvirrande. Jag bytte scenario till att sitta inne i bilen och sätta dit en hastighetsmätare och en klocka som tickade. Det blev mer klart då.

En annan grej var att min världsbild var aristotelisk när jag tänkte på det här. Anledningen till att jag tänkte att bilen minskar sin hastighet direkt när man släpper på gasen är att jag tänkte att man måste tillföra energi till bilen för att den ska hålla uppe sin hastighet snarare än att den behåller sin hastighet (i teorin, bortse från luftmotstånd och friktion) oavsett om jag tillför energi eller inte.

Det finns tre fall som är intressanta att se på:

man har ingen acceleration, då är hastigheten konstant.
Accelerationen är mindre än noll, då minskar dig hastighet.
Accelerationen är större än noll, då ökar din hastighet.

I ditt fall så är accelerationen större än noll; alltså kommer din hastighet öka. Accelerationen bestämmer bara hur snabbt hastigheten ökar.
Citera
2017-03-12, 12:39
  #17
Medlem
Denkmittels avatar
Tänk när man sitter i ett flygplan som ska lyfta. Under några ögonblick så känns det som att man "dras in" i stolsryggen. Det är då som accelerationen ökar. När du redan är "indragen" i stolsryggen så är accelerationen ungefär konstant.
Citera
2017-03-12, 13:25
  #18
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osthus
Det där gjorde bilden lite klarare faktiskt.

Jag tror dock att jag kommit på roten till problemet. Dels så var min visuella bild av händelseförloppet att jag stod bredvid en väg och kollade på en bil som accelererade och sedan minskade sin acceleration. Den lilla mentala filmen i huvudet var bara förvirrande. Jag bytte scenario till att sitta inne i bilen och sätta dit en hastighetsmätare och en klocka som tickade. Det blev mer klart då.

En annan grej var att min världsbild var aristotelisk när jag tänkte på det här. Anledningen till att jag tänkte att bilen minskar sin hastighet direkt när man släpper på gasen är att jag tänkte att man måste tillföra energi till bilen för att den ska hålla uppe sin hastighet snarare än att den behåller sin hastighet (i teorin, bortse från luftmotstånd och friktion) oavsett om jag tillför energi eller inte.

Det där tror jag är en väldigt bra beskrivning både av ditt problem och av dess lösning.

Vi fnyser lätt idag åt Aristoteles fysik, men i många vardagsnära situationer är det ju faktiskt så som världen verkar fungera: högre hastighet förutsätter en större drivande kraft, v=v(F). Gäller t ex när man skjuter en full skottkärra framför sig, och även om bilar utom just i accelerationsfasen. Lättar man på gasen så minskar ju hastigheten. Aristoteles var definitivt inte dum för sin tid. Var inte hans fel att hans idéer sedan närmast heligförklarades. Hade FLER tänkt lika självständigt som Aristoteles så hade vetenskapen gått *snabbare* framåt.

Det Aristoteles missade var begreppet friktion. Om man t ex har en hastighetsberoende friktionskraft f(v), och skjuter på en med en konstant kraft F, så ger Newtons kraftekvation
F - f(v) = m a
Börjar man med v=0 ger detta till en början en acceleration, men denna går ganska snabbt mot 0, och i det läget får vi
F = f(v).
Vilket också kan formuleras som att v är en funktion av F. Aristoteles!
Citera
2017-03-12, 15:50
  #19
Medlem
Kom ihåg att acceleration är m/s².

Gravitationen är acceleration. Så att stå på
månen utgör lägre acceleration.
Citera
2017-03-12, 21:42
  #20
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det där tror jag är en väldigt bra beskrivning både av ditt problem och av dess lösning.

Vi fnyser lätt idag åt Aristoteles fysik, men i många vardagsnära situationer är det ju faktiskt så som världen verkar fungera: högre hastighet förutsätter en större drivande kraft, v=v(F). Gäller t ex när man skjuter en full skottkärra framför sig, och även om bilar utom just i accelerationsfasen. Lättar man på gasen så minskar ju hastigheten. Aristoteles var definitivt inte dum för sin tid. Var inte hans fel att hans idéer sedan närmast heligförklarades. Hade FLER tänkt lika självständigt som Aristoteles så hade vetenskapen gått *snabbare* framåt.

Det Aristoteles missade var begreppet friktion. Om man t ex har en hastighetsberoende friktionskraft f(v), och skjuter på en med en konstant kraft F, så ger Newtons kraftekvation
F - f(v) = m a
Börjar man med v=0 ger detta till en början en acceleration, men denna går ganska snabbt mot 0, och i det läget får vi
F = f(v).
Vilket också kan formuleras som att v är en funktion av F. Aristoteles!
Klokt inlägg, håller med.
Citera
2017-04-01, 11:42
  #21
Medlem
Bra med nyfikenhet!!
Citat:
Ursprungligen postat av Osthus
Det gör det tyvärr inte klarare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback