Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-05-23, 11:37
  #109
Medlem
72mms avatar
Varför är det så sällsynt med särskiljning av monetärt värde och funktionellt värde? Varför kan inte folk skilja på vad jag kan köpa för mina svenska kronor och vad de svenska kronorna (dvs valutan) tillför oss rent funktionellt?

Jag tror detta är en stor anledning till varför så många försök till analyser och jämförelser faller platt. Ekonomiskt värde kan lagras, överföras och konverteras. Hur bra är guld, SEK, bitcoin, en fastighet eller en Savador Dali-tavla i dessa avseenden? Viket är det funktionella värdet? Ingen som ställer sig den frågan? Gör en sabla tabell. Om det då till exempel visar sig att Bitcoin i vissa avseenden faktiskt tillför något som de andra saknar (eller gör det bättre/billigare) så kanske det kan förklara bitcoins populäritet och kurs på börserna?

TS svammel om pyramidspel visar på att denne inte har koll på någon av dessa frågor.

Jag har ingen ekonomiskt utbildning så jag har inte den riktiga vokabulären, men jag hoppas ändå min poäng går fram.
Citera
2017-05-23, 16:27
  #110
Medlem
Det är ganska uppenbart att TS läst på om bitcoins, försökte tjäna snabba cash men det gick inte som planerat.

Nu HATAR h*n bitcoins och känner att h*n måste sprida dynga om valutan!
Citera
2017-05-26, 00:08
  #111
Medlem
Vad är fel med pyramidspel som levererar. Bitcoin levererar cash och så länge den gör det så kan ni kalla det pyramid så mycket ni vill. Även de som går med idag kommer tjäna i slutändan. gäller bara veta man man håller på med. TS är inte särkilt begåvad att förstå det
Citera
2017-05-26, 11:00
  #112
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Jag har en viktigare fråga. Hur kommer det sig att folk som stavar Bitcoin med stort C alltid är negativt inställda till Bitcoin på något sätt? Var kommer denna felstavning ifrån?
Citera
2017-05-26, 12:03
  #113
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Jag har en viktigare fråga. Hur kommer det sig att folk som stavar Bitcoin med stort C alltid är negativt inställda till Bitcoin på något sätt? Var kommer denna felstavning ifrån?

haha! grym observation

OnT: Ingen aning..
Citera
2017-05-26, 15:20
  #114
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Jag har en viktigare fråga. Hur kommer det sig att folk som stavar Bitcoin med stort C alltid är negativt inställda till Bitcoin på något sätt? Var kommer denna felstavning ifrån?
Helt underbart svar. Jag tvivlar på att ironin bakom detta går fram dock.

Felstavningens ursprung har jag en liten teori om. Det tror jag involverar ett märkligt och meningslöst anammande av camel case i normal text taget från programkod (där det fyllde en funktion) kombinerat med den allt mer utbredda felstavningsformen med särskrivningar och ett misslyckat försök då att justera detta.
Citera
2017-05-28, 09:51
  #115
Medlem
Grundaren av bitcoin äger flest bitcoins. Om jag förstått det rätt?
Men man kan inte veta säkert? Han skulle mycket väl ha kunnat sälja av sitt innehav och skratta hela vägen till banken?
Citera
2017-05-28, 12:04
  #116
Medlem
lyzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Grundaren av bitcoin äger flest bitcoins. Om jag förstått det rätt?
Men man kan inte veta säkert? Han skulle mycket väl ha kunnat sälja av sitt innehav och skratta hela vägen till banken?

Den största plånboken äger 0.7% av alla bitcoins. Vilken plånbok som grundaren äger är inte känt, men han har utan tvekat minat i bitcoins tidiga år så han borde sitta på en del, om han inte har cashat ut.
https://bitinfocharts.com/top-100-ri...addresses.html
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback