Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-11, 02:03
  #1
Medlem
edm4lifes avatar
Vill gärna veta hur det ligger till med det här med variationer på produkter och varor.
Om jag köper in 2 varor av samma typ men den ena är grön och den andra är röd, kommer EAN-13 (t.ex) streckkoden vara exakt samma då eller är det praxis att ha olika streckkoder även för variationer inom en och samma artikel?

Vill gärna veta för jag har ett system och om jag sparar en speciell streckkod som en viss produkt så vill jag kunna garantera att när den streckkoden registreras i systemet så kommer det alltid vara rätt produkt/artikel, även när det gäller detaljer som färg/storlek osv.
Citera
2017-03-11, 02:11
  #2
Medlem
Butch.Cassidys avatar
Varför testar du inte? Har du en telefon med kamera, en app och två produkter du vill testa så löser du det på 2 min.
Citera
2017-03-11, 02:22
  #3
Medlem
XaoqcHs avatar
De kommer att ha olika streckkoder så attribut som färg är något som man vill spåra i sina affärssystem. Annars kan man inte spåra vilken storlek, färg eller modell som har sålts.
Citera
2017-03-11, 02:24
  #4
Medlem
edm4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butch.Cassidy
Varför testar du inte? Har du en telefon med kamera, en app och två produkter du vill testa så löser du det på 2 min.

Jag vet men jag har tyvärr inte 2 produkter som bara skiljer sig åt genom färg/storlek eller liknande.
Saken är den att det som lagras i dom flesta streckkoder (iallafall EAN) är GTIN koder som ska innehålla unika artikelnummer.

Så här står det på GTINs sida för product guidelines:
Citat:
A new T-shirt line includes various sizes of a particular style and colour of T-shirt ( S, M, L, XL, etc.). Each style, colour and size variation is considered a unique product and is assigned a unique GTIN.

Detta var definitivt svaret jag helst ville ha, alltså att varje variation har en egen streckkod. Frågan nu är hur noga följs dom här riktlinjerna ute bland företagen?
Citera
2017-03-11, 02:25
  #5
Medlem
edm4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
De kommer att ha olika streckkoder så attribut som färg är något som man vill spåra i sina affärssystem. Annars kan man inte spåra vilken storlek, färg eller modell som har sålts.

Perfekt, tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback