2017-03-08, 19:37
Medlem
truthisforalls avatar
Hej!

1.Finns det fortfarande kvar något land på denna planet som har Banksekretess? exempelvis som Schweiz hade på 80 talet?

2. Finns det något land på denna planet som man kan öppna bankkonto, UTAN att bo i landet , gärna ett land med relativt god ekonomi?

Mvh

Truthisforall
Citera
2017-03-08, 19:41
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truthisforall
Hej!

1.Finns det fortfarande kvar något land på denna planet som har Banksekretess? exempelvis som Schweiz hade på 80 talet?

2. Finns det något land på denna planet som man kan öppna bankkonto, UTAN att bo i landet , gärna ett land med relativt god ekonomi?

Mvh

Truthisforall

vad tänkte du använda kontot till?
Citera
2017-03-08, 20:23
Medlem
truthisforalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
vad tänkte du använda kontot till?
öh, gömma pengar så att svenska myndigheter inte kan ta dom.
Citera
2017-03-09, 00:28
Medlem
Nej är lätta svar, sista länder med bäst sekretess har fallit. Finns så klart några fåtal länder kvar men du vill inte ha pengar i små Afrikanska länder där du får göra överföringar över fax. Sedan finns så klart andra högrisk länder etc.
Citera
2017-03-09, 18:13
Medlem
truthisforalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Nej är lätta svar, sista länder med bäst sekretess har fallit. Finns så klart några fåtal länder kvar men du vill inte ha pengar i små Afrikanska länder där du får göra överföringar över fax. Sedan finns så klart andra högrisk länder etc.

Jaha, men det måste ju finnas något land? Bulgarien? Turkiet`?
Citera
2017-03-10, 01:48
Medlem
Glöm det, även Pakistan skrev under avtal slutet av 2016 att dela information. Även om jag skulle skriva lista med länder som är kvar så bara tidsfråga på några år innan skulle ändrats. Många länder skulle du inte som vanlig Svensson öppna konto, eller rest till länder med IS eller har inbördeskrig eller massa konflikter. Jag van vid sådan länder men en blek Svensson i dom länder hade sett ut det.

Enda "normala" land som är kvar i i grunden Taiwan, men tidsfråga med och dom öppnar normalt inte konton från random idioter. Vill du stoppa in 50-100k€ så finns det 2 banker där endast som får ta internationella klienter.

Citat:
Jaha, men det måste ju finnas något land? Bulgarien? Turkiet`?
Citera
2017-03-10, 09:08
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Tror att nätvaluta som t.ex bitcoins kan vara ett alternativ för dig eftersom det ska vara anonymt.
Vill du inte riskera att kursen går ner så sätt bara in pengarna hos en växlare utan att växla in.
Citera
2017-03-10, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Tror att nätvaluta som t.ex bitcoins kan vara ett alternativ för dig eftersom det ska vara anonymt.
Vill du inte riskera att kursen går ner så sätt bara in pengarna hos en växlare utan att växla in.

Glöm det, visst ren BC till BC kan vara rätt skyddat men idag finns det i princip inga anonyma växlare kvar då flesta börjar ställa standard AML / KYC hantering. Visst fortfarande möjligt med rätt skyddat eller hitta personer som erbjuder kontanter emot BC men i längden kortsiktigt lösning.
Citera
2017-03-12, 22:04
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Glöm det, visst ren BC till BC kan vara rätt skyddat men idag finns det i princip inga anonyma växlare kvar då flesta börjar ställa standard AML / KYC hantering. Visst fortfarande möjligt med rätt skyddat eller hitta personer som erbjuder kontanter emot BC men i längden kortsiktigt lösning.
Dock var syftet att inte myndigheter ska komma åt pengarna och jag har aldrig hört att kronofogden eller skatteverket kan göra något med ens bitcoins även om växlingen inte är så anonym?
Citera
2017-03-13, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Dock var syftet att inte myndigheter ska komma åt pengarna och jag har aldrig hört att kronofogden eller skatteverket kan göra något med ens bitcoins även om växlingen inte är så anonym?

Om du har BC på en e-Wallet i land som reglerad typ inom hela EU alla fall skulle det gå mäta ut dom BC. Men handlar mer om okunskap inom myndigheter ännu eller dom även måste veta var du har dina BC. Men ser det ändå som juridiskt möjligt mäts ut BC under rätt förutsättningar.
Citera
2017-03-14, 21:40
Medlem
Jag har en lite fundering som perifert är besläktad med TS fråga. Jag är iofs inte intresserad av att "gömma undan" pengar för beskattning (även om det skulle smaka mumma!), utan jag är helt enkelt skeptisk till svensk bankverksamhet överhuvudtaget.

För att vara konkret: jag befarar att vi står inför en finanskris i Sverige med konkande svenska banker och bolåneinstitut som följd. I kaoset som uppstår så utesluter jag inte restriktioner vad gäller kapitalflytt, bail-ins, hair-cuts och annat som gör tillgångarna mer svåråtkomliga. För att inte tala om depreciering av den svenska kronan, eller värst av allt finansiell "värnskatt" för "rika"...

Visst, sistnämnda kommer man väl inte undan som svenskt skattesubjekt, men min plan är att flytta ut direkt vid ev finanskris, kanske till ett land där jag har placerat pengar i en bank.

Jag söker alltså möjligheter att placera mina tillgångar i utländsk bank, eller svensk bank i utländsk jurisdiktion, nominerat i utländsk valuta. Kan vara GBP, EUR, USD, NOK eller vad som helst.

Har någon erfarenheter eller kunskaper i att öppna bankkonto utomlands?
Citera
2017-03-14, 21:41
Medlem
Citat:

Göm pengarna i kontantformat istället!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in