Jag har en lite fundering som perifert är besläktad med TS fråga. Jag är iofs inte intresserad av att "gömma undan" pengar för beskattning (även om det skulle smaka mumma!), utan jag är helt enkelt skeptisk till svensk bankverksamhet överhuvudtaget.
För att vara konkret: jag befarar att vi står inför en finanskris i Sverige med konkande svenska banker och bolåneinstitut som följd. I kaoset som uppstår så utesluter jag inte restriktioner vad gäller kapitalflytt, bail-ins, hair-cuts och annat som gör tillgångarna mer svåråtkomliga. För att inte tala om depreciering av den svenska kronan, eller värst av allt finansiell "värnskatt" för "rika"...
Visst, sistnämnda kommer man väl inte undan som svenskt skattesubjekt, men min plan är att flytta ut direkt vid ev finanskris, kanske till ett land där jag har placerat pengar i en bank.
Jag söker alltså möjligheter att placera mina tillgångar i utländsk bank, eller svensk bank i utländsk jurisdiktion, nominerat i utländsk valuta. Kan vara GBP, EUR, USD, NOK eller vad som helst.
Har någon erfarenheter eller kunskaper i att öppna bankkonto utomlands?