Citat:
Ursprungligen postat av mollydott
Abstinens har man i tio till femton dagar. Sen ar nikotinet ute ur kroppen. Basta.
Sen borjar vardagen, men det ar en annan sak.
Visst är vardagen det jobbiga, att finna rutiner som funkar och som gör att man inte utsätter sig för faror. Själv trillar jag alltid dit när det är partydags.
Dock måste jag ställa mig lite frågande till ditt basta. Jag har lärt mig att nikotin har en halveringstid på 2 timmar, vilket skulle innebära att det tar mindre än ett dygn för nikotinet att försvinna ut ur kroppen.
Dessutom är väl själva nikotinet inget bra riktmärke för abstinensen. Mer rättvisande är väl de nikotinreceptorer som finns i kroppen? Dessa tar lite längre tid än 10-15 dagar på sig. Det tar upp till 2 år för nikotinreceptorerna att nedregleras till normala nivåer (ingen höjdare att nämna för någon som försöker sluta.)
Dock har man inte abstinens i två år (oftast). Kroppen vänjer sig vid skriket efter nikotin från receptorerna i takt med att dom försvinner och det är oftast inte ens det fysiska beroendet som är det värsta utan det psykiska.