• 1
  • 2
2005-12-26, 12:21
Medlem
oranguthangs avatar
Snusade förut men bestämde mig för att lägga ner det.
har hållt mig från att ta nikotin i 17 dagar nu, och går numera på "Choice".
De fungerar väldigt bra även fast de inte är speciellt goda

Ungefär hur länge kommer jag vara sur och jävlig?

mors!
Citera
2005-12-26, 12:23
Bannlyst
För mig tog det 5-6 veckor innan det avtog. Fast visst är jag snussugen fortfarande varenda dag trots att det är över 2 år sedan jag slutade.

Lycka till....
Citera
2005-12-26, 13:17
Medlem
Dancing_Galaxys avatar
Jag skulle säga ca 4-8 veckor. Suget kommer försvinna snabbare än vad du tror. Nikotinabstinensen är svårare än att bli av med vanan att ha något under läppen.
Citera
2005-12-28, 20:15
Medlem
mollydotts avatar
Abstinens har man i tio till femton dagar. Sen ar nikotinet ute ur kroppen. Basta.
Sen borjar vardagen, men det ar en annan sak.
Citera
2005-12-31, 23:09
Medlem
Serrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollydott
Abstinens har man i tio till femton dagar. Sen ar nikotinet ute ur kroppen. Basta.
Sen borjar vardagen, men det ar en annan sak.

Visst är vardagen det jobbiga, att finna rutiner som funkar och som gör att man inte utsätter sig för faror. Själv trillar jag alltid dit när det är partydags.

Dock måste jag ställa mig lite frågande till ditt basta. Jag har lärt mig att nikotin har en halveringstid på 2 timmar, vilket skulle innebära att det tar mindre än ett dygn för nikotinet att försvinna ut ur kroppen.

Dessutom är väl själva nikotinet inget bra riktmärke för abstinensen. Mer rättvisande är väl de nikotinreceptorer som finns i kroppen? Dessa tar lite längre tid än 10-15 dagar på sig. Det tar upp till 2 år för nikotinreceptorerna att nedregleras till normala nivåer (ingen höjdare att nämna för någon som försöker sluta.)

Dock har man inte abstinens i två år (oftast). Kroppen vänjer sig vid skriket efter nikotin från receptorerna i takt med att dom försvinner och det är oftast inte ens det fysiska beroendet som är det värsta utan det psykiska.
Citera
2005-12-31, 23:22
Medlem
BagareBengts avatar
Du lär förbli sur och jävlig livet ut.
Once a baller allways a baller, som man brukar säga.
Seså, kila iväg och köp lite nikotin nu, du vet att du vill ha det.
Citera
2006-01-01, 14:44
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serru
Visst är vardagen det jobbiga, att finna rutiner som funkar och som gör att man inte utsätter sig för faror. Själv trillar jag alltid dit när det är partydags.

Dock måste jag ställa mig lite frågande till ditt basta. Jag har lärt mig att nikotin har en halveringstid på 2 timmar, vilket skulle innebära att det tar mindre än ett dygn för nikotinet att försvinna ut ur kroppen.

Dessutom är väl själva nikotinet inget bra riktmärke för abstinensen. Mer rättvisande är väl de nikotinreceptorer som finns i kroppen? Dessa tar lite längre tid än 10-15 dagar på sig. Det tar upp till 2 år för nikotinreceptorerna att nedregleras till normala nivåer (ingen höjdare att nämna för någon som försöker sluta.)

Dock har man inte abstinens i två år (oftast). Kroppen vänjer sig vid skriket efter nikotin från receptorerna i takt med att dom försvinner och det är oftast inte ens det fysiska beroendet som är det värsta utan det psykiska.
Onska en lakare till traden...vill veta!
Jag laste av nyfikenhet precis "boken om hur du slutar roka" eller vad den heter. Jag tog fakta ifran den, och ifran mina egna tva abstinenser. De tog ungefar tio dagar bagge tva.
Sen sitter det i huvudet det mesta, har jag fatt lara mig, bade ifran boken och ifran vanner. Lustigt du sager tva ar, for det varvad det tog for mig innan jag blev helt osugen.
Jag ar verkligen fri nu och det ar det basta! Men du forstar kanske vilken kamp det varit eftersom jag hanger i denna trad, hehe..
Citera
2006-01-01, 14:46
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Du lär förbli sur och jävlig livet ut.
Once a baller allways a baller, som man brukar säga.
Seså, kila iväg och köp lite nikotin nu, du vet att du vill ha det.
Jo, missbrukare ar egoister som vill ha sallskap.
Citera
2006-01-01, 15:53
Medlem
Don Fadäsos avatar
Alla verkar ha olika uppfattningar om det där. Min uppfattning är att när du inte fått i dig nikotin på tre veckor så är allt nikotin ute ur kroppen och då har du inte längre abstinens.
Citera
2010-09-21, 09:02
Medlem
2-3 dygn från nikotinet - resten är ditt psyke som spelar dig spratt (mao undvik situationer där du annars brukar ta en cigg omedvetet, för att undvika ha-begär. Viljestyrka is key.
Citera
2017-05-06, 00:48
Medlem
japanskbruds avatar
En månad utan nikotin på tisdag, efter att ha snusat general lös 24-7 i lite mer än 30 år. Jag kan intyga att inget känns lättare. Idag är ett helvete. Konstant svår abstinens sen kl 9 i morse..utan uppehåll ........... Har haft vissa dagar som det bara hållt på nån timme ..idag känns som dom första 3 dagarna sammanlagt. Nikotinreceptorerna är jävligt desperata..
Citera
2017-05-06, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
En månad utan nikotin på tisdag, efter att ha snusat general lös 24-7 i lite mer än 30 år. Jag kan intyga att inget känns lättare. Idag är ett helvete. Konstant svår abstinens sen kl 9 i morse..utan uppehåll ........... Har haft vissa dagar som det bara hållt på nån timme ..idag känns som dom första 3 dagarna sammanlagt. Nikotinreceptorerna är jävligt desperata..
Skumt det där, ibland känner man "jag kommer fixa detta" och i nästa sekund så känns det som att man är helt maktlös.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in