Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-09, 18:53
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisSid
Jovisst är det samme Bosse.

Intressant, minns att det gick massor av rykten för ca 7 år sen att han var döende i lungcancer.
Citera
2017-03-09, 18:53
  #146
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Det är en urgammal tysk symbol som ÄVEN användes under under nazismen i Tyskland.

Enligt din förbluffande idiotiska logik följer det i konsekvensens namn att man även bör förbjuda tyska då nazisterna talade tyska…

Min logik? Jag är inte åklagare i det här fallet.

Inse detta: går du runt med naziregalier blottade riskerar du att åtalas. Är det så svårt att fatta? Du blir inte åtalad för att tala tyska, bära andra sorters dödskallar eller Kisströja. Innerst inne fattar du också detta va?
Citera
2017-03-09, 18:55
  #147
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Ja varför är inte den kommunistiska symbolen "hammaren och skäran" förbjuden som mördat och förslavat europeer i årtionden?

Kan det vara för att det var judar som skapade Sovjetunionen?

Ingen kan bli straffad för en dödskalle på armen i dagens Sverige. Det fattar alla utom ett par riktiga dödskallar här!


Varför kan ingen straffas för att i Sverige gå runt med en symbol för ett SS-förband på armen? Man kan ju uppenbarligen åtalas.
Citera
2017-03-09, 18:56
  #148
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Om du jämför SS-Totenkopf med Vilhem II:s dödskalle så ser du att de är annorlunda vid tandpartiet. Det är bra att du bidrar med konkret bildmaterial dock. Jämför här med nazistens tyglapp: http://imgur.com/2KnDNGB Det finns sålunda inga tveksamheter om just vilken symbol han bär på. Sådana tygmärken verkar vara populära att fästa på bomberjackan: är det månne hans gamla skinskallejacka som han drar fram vid sammankomster?

Intressant hur nazisten talar om "eviga parasiter"; många ur hans egen rörelse saknar ju arbete och är multikriminella. Hatar han nazister också?

Om du leta exempel på denna symbol (Totenkopf) märker du att SAMTLIGA ser annorlunda ut. Även nazisterna själva hade olika versioner av Totenkopf. Jmf t.ex. deras ringar

http://germanring.lv/2872-thickbox/h...ing-der-ss.jpg
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...cb578d1691.jpg
http://www.oakleafmilitaria.com/images/1202so4-1.jpg

Denna bild är tagen i Varanasi där Swastikan finns på mer eller mindre alla föremål, även tegelstenar, då den anses vara lyckobärande.

Du ser inte att du begår ett klassiskt argumentationsfel?

Guilt by association.

En symbol blir inte ond bara för att "onda" personer brukat den.
Citera
2017-03-09, 18:56
  #149
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej det är för att du är oförmögne att se detaljer. Konsumlogon är inte allmängiltig för att den är så specifik att den bara ses som just en konsumlogo - ingen skulle använda den som oändlighetssymbol i en matteuppsatts på grund av att det.
Precis samma är det med SS förbandsmärke - det är så specifikt att det inte längre är allmängiltigt.
En SS pansardivisions märke är inte nazistiskt, det är en symbol för att de hette totenkopf.
Precis som andra hade vikingar eller ett svärd och ett hästhuvud.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/8._S..._Florian_Geyer

Rimligen bör rikspolischefen åtalas eftersom han bär på symbolen som fascismen har sitt namn ifrån?
__________________
Senast redigerad av Sonnenwende 2017-03-09 kl. 19:04.
Citera
2017-03-09, 19:01
  #150
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Min logik? Jag är inte åklagare i det här fallet.

Inse detta: går du runt med naziregalier blottade riskerar du att åtalas. Är det så svårt att fatta? Du blir inte åtalad för att tala tyska, bära andra sorters dödskallar eller Kisströja. Innerst inne fattar du också detta va?

Du begriper uppenbarligen inte att en symbol inte blir ond bara för att "onda" individer har använt den.

Vänligen läs om Guilt by Association
Citera
2017-03-09, 19:02
  #151
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Fast Totenkopfs symbol är ju unik i sammanhanget. Det är ju inte vilken dödskalle som helst. Plus att den är mer känd än många andra symboler, vilket förmodligen spelar in.
Du skulle dock förmodligen kunna bli dömd för samtliga av symbolerna i länken om det går att koppla ihop med hets mot folkgrupp. Men vissa av dem skulle behöva vara identiska dvs t ex ett identiskt emblem eller liknande. Det lär inte räcka med en sabel eller en blomma.

Håller med dig att just denna symbol är specifik i designen. Men låt oss för argumentets skull anta att gubben har samma symbol fast i rosa färg. Riskerar han fortfarande att åka dit för hets mot folkgrupp?
Citera
2017-03-09, 19:05
  #152
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Håller med dig att just denna symbol är specifik i designen. Men låt oss för argumentets skull anta att gubben har samma symbol fast i rosa färg. Riskerar han fortfarande att åka dit för hets mot folkgrupp?
Den är divisionens symbol, har du ett hästhuvud och svärd? Är det också hmf?
Citera
2017-03-09, 19:07
  #153
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Du begriper uppenbarligen inte att en symbol inte blir ond bara för att "onda" individer har använt den.

Vänligen läs om Guilt by Association


Läs på själv du om den skulden. Det är inte jag som åtalar, jag tycker man ska sluta åtala pga symboler folk väljer att bära. Men jag är inte dummare än att jag kan se hur åklagaren resonerar. Och du kommer inte bli åtalad om du pratar tyska, med undantag för om du begår hets mot folkgrupp på tyska.
Citera
2017-03-09, 19:12
  #154
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Läs på själv du om den skulden. Det är inte jag som åtalar, jag tycker man ska sluta åtala pga symboler folk väljer att bära. Men jag är inte dummare än att jag kan se hur åklagaren resonerar. Och du kommer inte bli åtalad om du pratar tyska, med undantag för om du begår hets mot folkgrupp på tyska.

Igen detta är ett klockrent exempel på ett argumentations fel (Guilt by Association)

Vi kommer inte mycket längre…
Citera
2017-03-09, 19:16
  #155
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Igen detta är ett klockrent exempel på ett argumentations fel (Guilt by Association)

Vi kommer inte mycket längre…


Svårt att komma på nån ny halmgubbe eller?
Citera
2017-03-09, 19:19
  #156
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den är divisionens symbol, har du ett hästhuvud och svärd? Är det också hmf?

Rimligtvis inte. Kan denna symbol misstolkas för en ss-symbol?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Särskilda_operationsgruppen#/media/Fil%3AF%C3%B6rsvarsmaktens_specialf%C3%B6rband.svg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback