Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-06, 16:11
  #1
Medlem
Hej allesammans!

Till sommaren har jag läst färdigt ett treårigt ekonomprogram med inriktning ekonomistyrning (andra året) och management (tredje året). Mitt mål i framtiden är att en dag bli controller. Hur ser vägen dit ut? Vad krävs för att bli controller?

Jag har läst att det krävs grundläggande kunskaper inom redovisning. Hur stora/små är mina chanser att få dessa kunskaper som ekonomiassistent exempelvis? Hur stora är mina chanser att få ett jobb som ekonomiassistent om jag inte har läst inriktningen "redovisning & revision"?

Jag valde att inte läsa redovisning & revision eftersom att jag inte vill bli auktoriserad revisor. Men jag vill fortfarande åt de grundläggande kunskaperna inom redovisning. Jag vet att det är mycket frågor men det skulle uppskattas om man kunde få svar på ALLT

Jag har blivit kallad till intervju om en månad till ett jobb som redovisningskonsult. Hur ska jag motivera för arbetsgivaren att jag inte har valt redovisning & revision utan att avslöja att jag inte vill bli auktoriserad revisor? Arbetsgivaren söker personer som i framtiden vill bli auktoriserad revisor.

Med vänlig hälsning
En fundersam ekonom
Citera
2017-03-08, 00:18
  #2
Medlem
Arbetar inte inom branschen men har planer på att antingen bli revisor eller arbeta inom bank. Tror det blir svårt att få jobbet om du inte har behörighet till att bli auktoriserad dessvärre. Men det är nog alltid bäst att säga som det är och lyfta fram dina andra styrkor.

Har du någon arbetslivserfarenhet sedan studietiden?
Citera
2017-03-08, 00:30
  #3
Medlem
Varför måste du berätta något överhuvudtaget? Känner du att det är din skyldighet att ha planlagt din framtid och att dela med dig av detta till en potentiell arbetsgivare?

Såhär gör du: Du pladdrar på lite om att du är intresserad av redovisning/revision och gärna vill bli auktoriserad revisor om 5 år. Sen får du jobbet, jobbar tills du tröttnar och får lite erfarenhet. Sen säger du upp dig och går vidare.
Citera
2017-03-09, 13:34
  #4
Medlem
Det finns många vägar att gå som kan leda till arbete som controller. Jag själv tog en master i finansiering. Efter utbildningen började jag arbeta som ekonom i ett uppdrag som påminde rätt mycket om controlling, men som var ganska brett och där kom jag givetvis i kontakt med redovisning. Precis som du hade jag inte jättemycket relevant arbetslivserfarenhet, men det förstår många arbetsgivare när man är ung och nyexad.

När jag sen sökte mig vidare så sökte jag nya tjänster både med befattningen ekonom och med befattningen controller. Jag blev faktiskt erbjuden lite olika tjänster men valde till slut att ta en ny tjänst som ekonom.

Du behöver knappast börja som redovisningskonsult för att sluta som controller. Det kan absolut vara bra, men det finns andra vägar att gå!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback