Citat:
Ursprungligen postat av
msthlm37
.
Ja, tyvärr, en otroligt skrämmande tid vi lever i
Vad jag tycker är intressant är att du är extremt rädd för högerextrema och att SD verkar få mer stöd, men du är helt obekymrad om varför det är på det sättet. Man hade kunnat vara förbannad på att svenskar som arbetat hela livet får vänta upp till ett år på en prostatacanceroperation eller något av de
otaliga brister som finns i välfärden, men detta upprör inte dig. Det berör dig inte. Ditt bekymmer är att rasister sitter och hatar på Flashback.
För dig är samhällets primära bekymmer att det finns en liten grupp människor som kallar sig nazister (nått hundratal kanske?), en större grupp som kallar sig sverigedemokrater och en mycket stor grupp som visserligen inte är sverigedemokrater men som saknar andra politiska företrädare. Jag hade kallat det för ett politiskt representationsproblem (och i det första fallet ett utbildningsproblem) och det är allvarligt i sig, men långt ifrån lika allvarligt som de brister i välfärden vi nu ser.
En annan reflektion jag gör när någon börjar tala om "brun historia" och "högervindar" är ju att Sverige just tagit emot mest flyktingar per capita i hela den utvecklade världen. Vi ger mest i världen av våra skattepengar till bistånd. I Sverige kan man inte säga att man röstar på ett av de största partierna i riksdagen utan att bli utfryst på arbetsplatsen. I detta läge drar du paralleller till Tysklands 30-tal. Förstår du hur absurt det är?
Vad det handlar om är att du inte är styrd av fakta, du har inte gjort någon konsekvensanalys av hur man spenderar pengar och du tror att du är medmänsklig när du offrar cancerpatienter för att sätta somaliska kvinnor i permanent, barnafödande utanförskap i förorterna.