• 1
  • 2
2017-03-05, 23:17
Om vi utgår att vattnet är 100 % "koncentrerat vatten". Det innebär att järn, bakterier och salter inte finns. När vi dricker ett glas vatten så uppfattar vi att det inte smakar något. Detta är ett problem som människan står inför och är likt "Zenons paradoxer" som talar om att vi kan höra hur en mjölpåse släpps men ifall ett mjöl korn släpps så hörs inget ljud. Detta är ett argument om sinnets pålitlighet i denna kontext om att sinnet vilseleder våra smaker.

Detta innebär att det dels finns smak i vattnet som vi inte kan uppta samt varje gång vi prövas att undersöka vattnets smak så kommer det alltid finns en smak eftersom vattnet integreras i munnens miljö där våra smaklökar finns; bestående av bakterier, saliv och salter som gör att våra försök att studera vattnets smak alltid förstörs.

Frågan är: Har vatten egentligen en smak? Diskutera och resonera utifrån djup visdom.
Senast redigerad av Sigmamedlem 2017-03-05 kl. 23:21.
Citera
2017-03-05, 23:52
Medlem
Utopiantoss avatar
Ordet smak kan betyda olika saker. Jag har fått smak för vitt vin, kan man säga, bara för att nämna en sak. Så det beror på vad man menar med smak.

De fem kemiska grundsmakerna på tungan är salt, surt, sött, bittert och umami. Vatten har ingen av dessa egenskaper. Men grundsmak är inte samma som smak. Det finns fler företeelser som tungan kan detektera, framförallt genom det somatosensoriska systemet, alltså känseln. Till dessa hör metall, kyla och strävhet, bara för att nämna några. Metallsmak är väl också en smak?

Om du blundar och tror att du räcker efter ett glas mjölk att dricka, men det egentligen är vatten, skulle du kunna känna att det är just vatten? Om du svarar ja så kanske det innebär att vatten har en smak.

Vilket aggregationstillstånd av vatten menar du? Fryst vatten smakar annorlunda än flytande vatten. Därmed kanske vi alla kan hålla med om att vatten faktiskt har en smak. Eller?
Citera
2017-03-06, 00:31
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Akademisk filosofi --> Filosofi
/Moderator
Citera
2017-03-06, 01:02
Medlem
Om jag inte missminner har det gjorts glasprovningar med vatten och där ska deltagarna ha hävdat att vattnet smakar olika i olika glas.
Citera
2017-03-06, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmamedlem
Om ... [babbel editerat] ...

Frågan är: Har vatten egentligen en smak? Diskutera och resonera utifrån djup visdom.

Hmm... "diskutera och resonera utifrån djup visdom" Vafan betyder det, är du efterbliven? Jag ignorerar i stort sett allt du säger, det verkar vimsigt och oinformerat, för att konstatera följande istället.

"Smak" .. , ja jag sätter det i citationstecken, är ett fenomen eller en konsekvens som är sprungen ur det naturliga urvalet. För att vi ska överleva måste vi kunna skilja ätligt/drickbart från oätligt/odrickbart. Ur det kommer förmågan att identifiera salt/sött/beskt/surt och kanske även "umami".

pH neutralt, avkalkat, syre/gas-fritt, filtrerat H2O (vatten) bär inga salter/socker/diverse alkaloider eller syror (för att nämna några) och är för vår tunga ett tabula rasa, ett oskrivet ark . Det är "smaklöst" .. din fråga .. eftersom det är harmlöst i sin rena form.

Lycka till med ditt funderande herr "sigma".

Prop
Citera
2017-03-06, 01:58
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
pH neutralt, avkalkat, syre/gas-fritt, filtrerat H2O (vatten) bär inga salter/socker/diverse alkaloider eller syror (för att nämna några) och är för vår tunga ett tabula rasa, ett oskrivet ark . Det är "smaklöst" .. din fråga .. eftersom det är harmlöst i sin rena form.

Enligt mig är konsistensen en viktig del av smaken. Utifrån detta resonemang menar jag att vatten visst har smak.
Citera
2017-03-06, 09:29
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Hmm... "diskutera och resonera utifrån djup visdom" Vafan betyder det, är du efterbliven? Jag ignorerar i stort sett allt du säger, det verkar vimsigt och oinformerat, för att konstatera följande istället.

"Smak" .. , ja jag sätter det i citationstecken, är ett fenomen eller en konsekvens som är sprungen ur det naturliga urvalet. För att vi ska överleva måste vi kunna skilja ätligt/drickbart från oätligt/odrickbart. Ur det kommer förmågan att identifiera salt/sött/beskt/surt och kanske även "umami".

Prop

Om vi ändrar på förutsättningarna på ett sådant sätt att vi dricker vattnet direkt från en extremt stor cylinderbehållare och att vi har konstruera en modell som gör att miljön runt om smaklökarna inte integreras med vattnet, med hjälp av ett skydd som är smaklöst vid beröring. Vi får i en slang som är gjord av vatten som har blivit trögflytande och stelnat. I slangen förs vatten direkt till smaklökarna med små droppar som gör att vi kan bedöma smaken från vattendropparna, som inte integreras med vår miljö i munnen.

* Visdom menas med erfarenhet + intelligens. Vishet har en djupare innebörd än all kunskap, intelligens och förstånd.
Citera
2017-03-06, 18:33
Medlem
Det är ingen paradox. Det handlar bara om en förenkling. I de allra flesta fall är det praktiskt att betrakta vatten som smakmässigt neutralt, då det nästan uteslutande är så att om du blandar något med vatten så kommer det att smaka ungefär lika, men mindre. Destillerat vatten smakar dessutom mer än vanligt vatten.
Citera
2017-03-06, 19:25
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det är ingen paradox. Det handlar bara om en förenkling. I de allra flesta fall är det praktiskt att betrakta vatten som smakmässigt neutralt, då det nästan uteslutande är så att om du blandar något med vatten så kommer det att smaka ungefär lika, men mindre. Destillerat vatten smakar dessutom mer än vanligt vatten.

Det är en paradox på ett sådant sätt att vattnet säger sig ha smak men samtidigt så kan vi inte uppleva en smak. Det är motsägande.
Citera
2017-03-06, 19:31
Medlem
Citat:
Det är en paradox på ett sådant sätt att vattnet säger sig ha smak men samtidigt så kan vi inte uppleva en smak. Det är motsägande.
Att du inte förstår betyder inte att det är en motsägelse.

Destillerat vatten smakar för övrigt väldigt typiskt destillerat. Lite sjukhusliknande.
Citera
2017-03-06, 19:36
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Att du inte förstår betyder inte att det är en motsägelse.

Destillerat vatten smakar för övrigt väldigt typiskt destillerat. Lite sjukhusliknande.

Just i detta fall kan jag inte förstå att det har en smak men ändå så bör jag förstå att det har en smak.
Citera
2017-03-06, 19:46
Medlem
Citat:
Just i detta fall kan jag inte förstå att det har en smak men ändå så bör jag förstå att det har en smak.
Du måste tänka i flera dimensioner för att förstå det. Du måste också förstå dig på grundläggande begrepp som tid och identitet samt ha en IQ på minst 143.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in