2017-03-06, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Nej. Britterna byggde också jetplan, USA och Japan också säkert. Raketer var Tyskland bara ensamma om när det gällde stora. Sovjeterna fick sina jetplan 45-46 tror jag.

nej det stämmer inte

Citat:

Och jag läser följande

det står inte att tyskarna var slutkörda tvärtom:

Citat:
Whatever the reasons for Hitler's decision, the Germans confidently believed the Allied troops were doomed.

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Dunkirk#Halt_order

Citat:
Det gäller att smida när järnet är varmt grabben!

det gäller att se efter sitt folk och försöka vinna om man måste kriga men helst undvika krig.
Citera
2017-03-06, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Då vore det lika bra att skita i hela grejen, eftersom de tänkta motståndarna också hunnit skaffa Wunderwaffen vid det laget (precis som Olepeter skriver ovan).

det stämmer inte. Tyskarna hade ett plan som alla kopierade i årtionden efter kriget. Tyskarna var överlägsna och alla kopierade deras grejer efter kriget.

Citat:
Inte den tyska krigsmakten som helhet nej, men enheterna vid Dunkerque var det.

jag gav länk till användaren ovan. det du skriver stämmer inte.

Citat:
Därför att de visste att Tyskland vid den tidpunkten var beroende av svensk järnmalm. Britterna hade rätt långt gågna planer på att kränka Norges neutralitet och ockupera landet för att skära av malmtransporterna.

ok. men fanns inte järn i andra delar av världen?

Citat:
Ja, Italien bytte sida i slutet, efter att amerikanerna landstigit i Sicilien och fortsatt uppför halvön. Ett tag fortsatte Norditalien på Tysklands sida, men sen fick folket nog även där och lynchade makarna Mussolini.

ok. jag hade ändå inte slösat för mkt resurser på det eftersom högsta prio måste vara att skydda moderlandet.
Citera
2017-03-06, 07:36
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
men vrf attackera sovjet öht om man hade bränslebrist? Du styr Tyskland. Hade du fokuserat på försvar eller attack? Hade du försökt undvika konflikt eller inte? Hade du väntat till jetplanet och raketen var klar eller inte?

För att de västallierade hade ett handelsembargo mot Tyskland och dessutom fick Hitler indikationer om att hans oljekällor i Rumänien hotades av Stalin. Därtill så var dessa källor inte särskilt uthålliga heller, allt detta i en värld när både militär och civilbefolkning mekaniserades i allt större utsträckning.

Runt 1940 hade dessutom tyskarna fått mersmak av krig - ingen armé kunde stå pall för det mäktiga och disciplinerade Wehrmacht. Däremot rustade omvärlden för fullt och det fanns därför goda skäl att slå till i tid istället för att vänta tills omvärlden blev starkare medan man själv blödde resurser.

Problemet var som sagt en liten underskattning av Sovjet - det höll ju på att gå vägen ändå, men man tyckte sig ha råd att fokusera på symboliska mål från start och försöka få Leningrand och Moskva att falla istället för att först säkra oljan.

Det ironiska är att Tysklands industriproduktion var som högst under 1944. Man spottade ut pansarvagnar och artilleri men hade inget bränsle till dem, så mycket stod orört i olika lager fram till krigsslutet.
Citera
2017-03-06, 08:24
Medlem
Citat:
nej det stämmer inte
Jo det stämmer.
Citat:
det står inte att tyskarna var slutkörda tvärtom:
Att de allierade var doomed betyder inte att tyskarna var i form för anfall.
Citat:
det gäller att se efter sitt folk och försöka vinna om man måste kriga men helst undvika krig.
Ja..?
Citera
2017-03-06, 10:18
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
det stämmer inte. Tyskarna hade ett plan som alla kopierade i årtionden efter kriget. Tyskarna var överlägsna och alla kopierade deras grejer efter kriget.
Tyskarna kanske hade flashigare grejer, men det ändrar inte på det faktum att Stalin skulle hinna återuppbygga röda armén efter utrensningarna vid det laget.
Citat:
jag gav länk till användaren ovan. det du skriver stämmer inte.
Jag synar med en annan länk:

https://skeptoid.com/blog/2013/04/15/no-hitler-did-not-let-the-british-escape-at-dunkirk/

"[...] There was also far more involved in the Allied escape than Hitler ordering his tanks to stop. German soldiers didn’t simply stand around and watch the British being evacuated. They were fighting to reach the beaches the entire time the Allies were fighting to get off them, with artillery and aircraft shelling, bombing and strafing the troops there without mercy. And Hitler’s pause order certainly didn’t influence the weather in France. Even the most ardent white supremacist has to acknowledge that Adolf Hitler couldn’t make clouds [dis]appear.Finally, the idea that Hitler ordered a grand stand down of his troops is deflated by one simple fact: the pause order didn’t actually originate with Hitler. It was first given by General Gerd von Rundstedt, commander of Army Group A, which was the large force fighting in western France. In turn, the pause was requested by von Rundstedt’s tank unit commander, who had lost 50% of his armored forces and needed time to regroup.The order went, to von Rundstedt, who thought the Luftwaffe could deal with the British while he turned toward Paris and won heroism for himself. He passed it up to Hitler, who rubber stamped it, and the order was given. German generals vociferously blamed Hitler for the British miracle after the war, including von Rundstedt, who placed the whole debacle at Hitler’s feet.Dunkirk was a stunning victory pulled out of the jaws of defeat. The massive losses in material that the Allies suffered were quickly replaced, and soon, the same British troops that had escaped one beach would be landing on other Nazi-held beaches across Europe. And they escaped disaster at Dunkirk through tenacity, courage and a little luck, not through any gracious gesture of Adolf Hitler."

Citat:
ok. men fanns inte järn i andra delar av världen?
Jo, i Frankrike. Men det järnet hade inte tyskarna tillgång till i det läget.
Citat:
ok. jag hade ändå inte slösat för mkt resurser på det eftersom högsta prio måste vara att skydda moderlandet.
Just därför måste tyskarna stödja Italien. "Europas mjuka underliv", som Churchill sa. Tog man Italien var det i princip raka spåret till Tyskland.
Citera
2017-03-06, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Tyskarna kanske hade flashigare grejer, men det ändrar inte på det faktum att Stalin skulle hinna återuppbygga röda armén efter utrensningarna vid det laget.

Ok. Jag köper att sovjet skulle bygga upp sin armé. Ändå smartare att fokusera på att försvara sitt land än ta enormt territorium.

Citat:
Jag synar med en annan länk:

https://skeptoid.com/blog/2013/04/15/no-hitler-did-not-let-the-british-escape-at-dunkirk/

"[...] There was also far more involved in the Allied escape than Hitler ordering his tanks to stop. German soldiers didn’t simply stand around and watch the British being evacuated. They were fighting to reach the beaches the entire time the Allies were fighting to get off them, with artillery and aircraft shelling, bombing and strafing the troops there without mercy. And Hitler’s pause order certainly didn’t influence the weather in France. Even the most ardent white supremacist has to acknowledge that Adolf Hitler couldn’t make clouds [dis]appear.Finally, the idea that Hitler ordered a grand stand down of his troops is deflated by one simple fact: the pause order didn’t actually originate with Hitler. It was first given by General Gerd von Rundstedt, commander of Army Group A, which was the large force fighting in western France. In turn, the pause was requested by von Rundstedt’s tank unit commander, who had lost 50% of his armored forces and needed time to regroup.The order went, to von Rundstedt, who thought the Luftwaffe could deal with the British while he turned toward Paris and won heroism for himself. He passed it up to Hitler, who rubber stamped it, and the order was given. German generals vociferously blamed Hitler for the British miracle after the war, including von Rundstedt, who placed the whole debacle at Hitler’s feet.Dunkirk was a stunning victory pulled out of the jaws of defeat. The massive losses in material that the Allies suffered were quickly replaced, and soon, the same British troops that had escaped one beach would be landing on other Nazi-held beaches across Europe. And they escaped disaster at Dunkirk through tenacity, courage and a little luck, not through any gracious gesture of Adolf Hitler."

Nu har du gått från att de var slutkörda till att de behövde omgruppera. Tre dagar för att omgruppera. Tycker du inte det låter orimligt länge?

Citat:
Jo, i Frankrike. Men det järnet hade inte tyskarna tillgång till i det läget.

Varför inte?

Citat:
Just därför måste tyskarna stödja Italien. "Europas mjuka underliv", som Churchill sa. Tog man Italien var det i princip raka spåret till Tyskland.

Varför var det raka spåret till Tyskland? Ganska mkt berg där.
Citera
2017-03-06, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Att de allierade var doomed betyder inte att tyskarna var i form för anfall.

Citat:
the Germans confidently believed the Allied troops were doomed

tyskarna var säkra och alltså inte slut.
Citera
2017-03-06, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
För att de västallierade hade ett handelsembargo mot Tyskland och dessutom fick Hitler indikationer om att hans oljekällor i Rumänien hotades av Stalin. Därtill så var dessa källor inte särskilt uthålliga heller, allt detta i en värld när både militär och civilbefolkning mekaniserades i allt större utsträckning.

Runt 1940 hade dessutom tyskarna fått mersmak av krig
- ingen armé kunde stå pall för det mäktiga och disciplinerade Wehrmacht. Däremot rustade omvärlden för fullt och det fanns därför goda skäl att slå till i tid istället för att vänta tills omvärlden blev starkare medan man själv blödde resurser.

Problemet var som sagt en liten underskattning av Sovjet - det höll ju på att gå vägen ändå, men man tyckte sig ha råd att fokusera på symboliska mål från start och försöka få Leningrand och Moskva att falla istället för att först säkra oljan.

Det ironiska är att Tysklands industriproduktion var som högst under 1944. Man spottade ut pansarvagnar och artilleri men hade inget bränsle till dem, så mycket stod orört i olika lager fram till krigsslutet.

Jag vill att du förklarar det fetstilta för jag tycker det är en jättekonstig analys. "Mersmak för krig"? Krig är det värsta som finns för ett land.
Citera
2017-03-06, 17:30
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ok. Jag köper att sovjet skulle bygga upp sin armé. Ändå smartare att fokusera på att försvara sitt land än ta enormt territorium.
Håller med, men återigen, eftersom kriget handlade om att erövra territorium så blir själva misstaget då att ens starta kriget. Att tyskarna skulle satsa på försvar istället går liksom inte, då det var fred innan de anföll Polen. Sålunda behövde de inte ens försvara sig mot någon motståndare alls. Alternativen var anfallskrig eller inget krig alls. Försvarskrig var inte på agendan innan anfallskriget kört fast.
Citat:
Nu har du gått från att de var slutkörda till att de behövde omgruppera. Tre dagar för att omgruppera. Tycker du inte det låter orimligt länge?
Nu är inte jag någon MÖP, så om det var orimligt länge eller inte kan inte jag svara på. Slutkörda/omgruppera, tomato/tomato.
Citat:
Varför inte?
För att fransmännen inte ville sälja sitt järn till den ärkefiende de just var mitt uppe i ett krig med.
Citat:
Varför var det raka spåret till Tyskland? Ganska mkt berg där.
Titta på en karta. Norr om Italien ligger Österrike, som då var en del av Hitlers stortyska rike. När IItalien var taget var det mer eller mindre bara att marschera in. Visst får man ta terrängen med i beräkningen, men det var samma sak i Frankrike. Bara att passera Rhen var ett jätteprojekt. Det är ju dessutom bara att titta på datumen. Landstigningen i Italien: 1943. Landstigningen i Frankrike: 1944. Det krävdes mindre av de allierade att ta Italien än vad det krävdes för att återta Frankrike och Benelux.
Citera
2017-03-06, 17:34
Medlem
Jermuks avatar
Citat:
Hej. Jag skulle uppskatta om folk som är insatta och intresserade skriver ner alla misstag nazisterna gjorde i kriget. Jag kan börja:

- attackerade Sovjet
- släppte britterna i Dunkirk
- släppte en havsmina som ensam kunnat lamslå hela Storbritannien på deras mark så de kunde analysera den och skapa motmedel
- hindrade stg44 att komma ut
- när stg44 var ute utvecklade man fler vapentyper ist för att fokusera på stg44 och bara producera flera
- gigantiska konstruktioner som slukade resurser men var värdelösa. die Maus och schwer Gustaf t.ex. (finns fler?)
- krigade överallt ist för fokus på försvar. Vad gjorde man i nordafrika grekland norge jugoslavien?
- skulle hålla hela frankrikes kust med nån sorts infästning ist för fokus på att försvara Tyskland.
- hjärndött uttänjda fronter

ju mer detaljer desto bättre. Uppskattar alla som bidrar! Tack på förhand.

Inte höll bättre koll på italienarna och hindrade dessa att anfalla Grekland.
Citera
2017-03-06, 17:36
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Jag vill att du förklarar det fetstilta för jag tycker det är en jättekonstig analys. "Mersmak för krig"? Krig är det värsta som finns för ett land.
Idag ja, inte då (inte ens idag heller, USA klarar sina krig rätt bra faktiskt). Innan 1940 var den franska armén den bästa i världen på papperet. Efter att tyskarna krossat dem och dessutom tagit Polen och nästan hela Västeuropa kände Hitler och andra militära och politiska ledare just mersmak. De vann ju! Tiden var mogen för huvudrätten: Sovjetunionen!
Citera
2017-03-06, 17:37
Medlem
Citat:
tyskarna var säkra och alltså inte slut.
Bara för att tyskarna är säkra på att britterna är doomed så betyder inte det att tyskarna kan anfalla hej vilt.
Citat:
bespara oss marxistpropagandan. Ett bra krig gynnar landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in