• 1
  • 2
2017-03-04, 17:09
Medlem
Zests avatar
Ja, som rubriken lyder.

Vi äger som sagt vår lägenhet - eller rättare sagt banken såklart.

Vi vill flytta ut från stan och det är ett bra värde på lägenheten men hur funkar det med planering och flytt osv när man väl säljer?

Ska vi köpa ett nytt hem innan vår lägenhet är såld eller ska vi kallt vänta på att lägenheten blir såld innan man slår till?

Sker allt på en gång eller hur går man tillväga egentligen?

Sökt men inte funnit svar på frågan så därför ställer jag den här i önskan om svar.
Citera
2017-03-04, 17:45
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zest
Ja, som rubriken lyder.

Vi äger som sagt vår lägenhet - eller rättare sagt banken såklart.

Vi vill flytta ut från stan och det är ett bra värde på lägenheten men hur funkar det med planering och flytt osv när man väl säljer?

Ska vi köpa ett nytt hem innan vår lägenhet är såld eller ska vi kallt vänta på att lägenheten blir såld innan man slår till?

Sker allt på en gång eller hur går man tillväga egentligen?

Sökt men inte funnit svar på frågan så därför ställer jag den här i önskan om svar.
Beroende på hur lättsåld man bedömer sin nuvarande bostad så kan man ju planera lite olika.

Har man en lägenhet i Stockholm till exempel så kan man ju först köpa ny bostad, och sen snabbt få sålt sin nuvarande.

Bor man i ett mer svårsålt område kan man ju lägga ut en anonns för att se hur efterfrågan är, och får man napp till förväntat pris så säljer man. Annars får man vänta.

Får man sålt så gäller det att snabbt vinna budgivningen på lämpligt objekt. Ska man ut på landet kanske det inte är så blodigt.
Citera
2017-03-04, 17:51
Medlem
Zests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Beroende på hur lättsåld man bedömer sin nuvarande bostad så kan man ju planera lite olika.

Har man en lägenhet i Stockholm till exempel så kan man ju först köpa ny bostad, och sen snabbt få sålt sin nuvarande.

Bor man i ett mer svårsålt område kan man ju lägga ut en anonns för att se hur efterfrågan är, och får man napp till förväntat pris så säljer man. Annars får man vänta.

Får man sålt så gäller det att snabbt vinna budgivningen på lämpligt objekt. Ska man ut på landet kanske det inte är så blodigt.
Ja vår lägenhet är lättsåld (sofo) men lite svårt att skiljas mentalt från den då man bott här i ganska många år, vi vill som sagt lite utanför tullarna söderut nu.

så ska man sälja först och hoppas på att man hittar sitt drömboende rätt av?

är det från en månad till nästa med flytt och inflytt eller samma dag det säljs? tidsmarginal är vad jag vill veta på ett ungefär åtminstone?
Citera
2017-03-04, 18:02
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zest
Ja vår lägenhet är lättsåld (sofo) men lite svårt att skiljas mentalt från den då man bott här i ganska många år, vi vill som sagt lite utanför tullarna söderut nu.

så ska man sälja först och hoppas på att man hittar sitt drömboende rätt av?

är det från en månad till nästa med flytt och inflytt eller samma dag det säljs? tidsmarginal är vad jag vill veta på ett ungefär åtminstone?
Nej, ni ska köpa först eftersom det inte är några problem att sälja snabbt när ni väl hittar ert drömboende på landet.

Tidsmarginalerna går det ofta att rucka på, särskilt vid husköp på landet.

Säg att ni hittar ett hus och vinner budgivningen den 1 april. Ni lägger handpenning och skriver kontrakt. Samtidigt kanske ni kommer överens om att tillträde ska ske den 1 augusti.

Då har ni gott om tid att sälja er lgh. Kontakta mäklare och ut med annons i april. Visning och budgivning 1 maj. Lägenheten säljs samma vecka. Ni skriver kontrakt där ni säger att tillträde är den 1 augusti även här, om köparen går med på det. Brukar inte vara nåt problem.
Citera
2017-03-04, 18:06
Medlem
Zests avatar
Citat:
Nej, ni ska köpa först eftersom det inte är några problem att sälja snabbt när ni väl hittar ert drömboende på landet.

Säg att ni hittar ett hus och vinner budgivningen den 1 april. Ni lägger handpenning och skriver kontrakt. Samtidigt kanske ni kommer överens om att tillträde ska ske den 1 augusti.

Då har ni gott om tid att sälja er lgh. Kontakta mäklare och ut med annons i april. Visning och budgivning 1 maj. Lägenheten säljs samma vecka. Ni skriver kontrakt där ni säger att tillträde är den 1 augusti även här, om köparen går med på det. Brukar inte vara nåt problem.
Ok. Då har jag lite mer hum om hur det fungerar.

Tusen tack för hjälpen!
Citera
2017-03-04, 18:11
Medlem
Lånar tråden och frågar om någon har tips om hur man går till väga för att få sin bostad såld utan en girig mäklare inblandad?

Känns så jävla risigt att man ska behöva släpa in en slemmig försäljare när man ska flytta
Citera
2017-03-04, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blypers
Lånar tråden och frågar om någon har tips om hur man går till väga för att få sin bostad såld utan en girig mäklare inblandad?

Känns så jävla risigt att man ska behöva släpa in en slemmig försäljare när man ska flytta
Du kan själv agera slemmig försäljare om du anlitar Hemverket.
Citera
2017-03-04, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaceWarNow
Du kan själv agera slemmig försäljare om du anlitar Hemverket.
haha, tack för tipset, aldrig hört om dessa!
Risig hemsida dock blir bara omdirigerad till någon 3 reklam??

Men man måste ju kunna sälja sin bostad utan att blanda i någon extra part?

Tänker mest i girighet att om jag kan ta hand om försäljningen själv så kan jag få mer ut av affären än att tredje parter lägger sig i och gräver i mitt guld
Citera
2017-03-04, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blypers
haha, tack för tipset, aldrig hört om dessa!
Risig hemsida dock blir bara omdirigerad till någon 3 reklam??

Men man måste ju kunna sälja sin bostad utan att blanda i någon extra part?

Tänker mest i girighet att om jag kan ta hand om försäljningen själv så kan jag få mer ut av affären än att tredje parter lägger sig i och gräver i mitt guld
Tror att du kommer vilja ha Hemverket att sköta den rent juridiska biten. Kan uppfattas väldigt oseriöst av potentiella köpare om du ska göra allt själv och kan sänka priset betydligt mer än de 10 000 kr som Hemverket vill ha (som dessutom går att dra av på vinsten).

Red: verkar som de höjt till 15 000
Senast redigerad av RaceWarNow 2017-03-04 kl. 19:42.
Citera
2017-03-05, 07:18
Medlem
turkbygges avatar
Citat:

Lite dumt att ha samma tillträdesdag, kan bli stressigt att flytta sitt eget skit om man har mycket. Två/tre dagar efter man fått tillträde på sitt nya om man har lite grejor så att en flyttstädning hinns med mellan också.
Citera
2017-03-05, 07:27
Medlem
Angerods avatar
Sen beror det ju på hur mycket pengar man har att röra sig med. Fördelen med att sälja först är att man vet exakt hur mycket man kan lägga på sitt nya boende.

Det är ju inte säkert att banken går med på att låna ut hur mycket som helst.
Dock hjälper det om man har en attraktiv och lättsåld lägenhet.
Citera
2017-03-05, 09:44
Medlem
TeEsErs avatar
Det bästa är ju att prata med banken först och höra om de är villiga att låta er låna till ny bostad utan att ha sålt den gamla.

/T
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in