Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-03, 22:00
  #1
Medlem
Gaspedalas avatar
Man vet att man blivit till åren när man plötsligt blir tagen på sängen i fråga om 'vad man ska ha på sig'.

Parajumpersjackorna är ett sådant plagg. Oavsett om du är i

Göteborg
Halmstad
Helsingborg
Landskrona
Malmö

är jackorna överallt och du kommer inte undan.

På en vandring om typ femtiotvå meter i valfri stad av de ovan nämnda kommer du möta ca 1258 lirare i dessa jackor (undantaget Halmstad för där är det ju rätt dött när jag tänker efter).

Särskilt populära förefaller de vara bland unga män och kvinnor vars föräldrar är födda i annat land.

Med tanke på prislappen är det ju intressant att människor som i övrigt klär sig tämligen... ekonomiskt har råd med jackor av detta slag som (ärligt talat) inte är särskilt snygga eller säregna på något sätt. Gula band liksom. Wow.

Well, frågan är alltså: varför är hela västsverige ett jäkla Parajumpers-näste och när/hur blev det så här?
Citera
2017-03-03, 22:02
  #2
Medlem
franges avatar
Det är väl den nya Canada Goose-jackan, som alla babbar var så kåta på för 5-10 år sedan?
Citera
2017-03-03, 22:07
  #3
Medlem
Jag bär inte Parajumper
Citera
2017-03-03, 22:08
  #4
Medlem
Gaspedalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det är väl den nya Canada Goose-jackan, som alla babbar var så kåta på för 5-10 år sedan?

Absolut så, men varför känns det som om att västsverige har dubbelt så många som städerna i öst (Södertälje undantaget förstås...)?

Är det så enkelt att väst är lite mer vulgär och... platt i sitt uttryck? Eller är det kanske bara kallar i väst så man behöver rejäla jackor?

Och varför faller det här kundsegmentet alltid för relativt 'mindre snygga' plagg?

Så många frågor känner jag.
Citera
2017-03-03, 22:08
  #5
Medlem
Gaspedalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Jag bär inte Parajumper

Inte alla i väst!
Citera
2017-03-03, 22:09
  #6
Medlem
Invandrare prioriterar helt enkelt kläder med tydliga märken så att det inte ska kunna undgå någon vad plagget kostat. "Gucci"-kepsar/magväskor, Canada Goose-jackor, Stone Island-tröjor o.s.v. Invandrare skulle aldrig kunna köpa ett dyrt plagg utan logga eftersom det skulle förstöra hela konceptet med dyra kläder - att visa att man "har pengar".

Resonemanget går i stil med att det inte är värt att köpa någonting som är dyrt om det inte syns att det är dyrt. Sedan är jackor en "lagom" statussymbol hos ungdomar. De har inte råd med en fin lägenhet, bil, klockor eller dyra resor men en dyr jacka kan man alltid "spara ihop barnbidraget" till. Varför just Parajumpers slagit igenom förstår inte jag heller, har aldrig sett något fulare, men det är väl marknadsföring som allt annat. Nästa år kommer det någonting nytt obegripligt.
Citera
2017-03-03, 22:17
  #7
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspedala
Absolut så, men varför känns det som om att västsverige har dubbelt så många som städerna i öst (Södertälje undantaget förstås...)?

Är det så enkelt att väst är lite mer vulgär och... platt i sitt uttryck? Eller är det kanske bara kallar i väst så man behöver rejäla jackor?

Vet faktiskt inte. Tror inte vädret i sig har jättemycket att göra med det, dock är det aningen mildare vintrar i Halmstad och Malmö än vad det är i Sthlm och uppåt i landet...

Citat:
Ursprungligen postat av Gaspedala
Och varför faller det här kundsegmentet alltid för relativt 'mindre snygga' plagg?

Så många frågor känner jag.

Det handlar nog mest om att plaggen är dyra - samma sak som med CG-jackorna, 5kkr och uppåt = babbe approves Det är liksom det mer medeltida, är man rik så skall det synas, och desto rikare man är, desto bättre, typ.

Sen som du säger, snygghet är inte babbeluringarnas främsta känneteckan... Ta bara den albanska folkdräkten som typexempel
Citera
2017-03-03, 22:24
  #8
Medlem
Gaspedalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Invandrare prioriterar helt enkelt kläder med tydliga märken så att det inte ska kunna undgå någon vad plagget kostat. "Gucci"-kepsar/magväskor, Canada Goose-jackor, Stone Island-tröjor o.s.v. Invandrare skulle aldrig kunna köpa ett dyrt plagg utan logga eftersom det skulle förstöra hela konceptet med dyra kläder - att visa att man "har pengar".

Resonemanget går i stil med att det inte är värt att köpa någonting som är dyrt om det inte syns att det är dyrt. Sedan är jackor en "lagom" statussymbol hos ungdomar. De har inte råd med en fin lägenhet, bil, klockor eller dyra resor men en dyr jacka kan man alltid "spara ihop barnbidraget" till. Varför just Parajumpers slagit igenom förstår inte jag heller, har aldrig sett något fulare, men det är väl marknadsföring som allt annat. Nästa år kommer det någonting nytt obegripligt.

Det är alltså helt enkelt så att Goosen blev en Parajumper.

Då föds ju en annan intressant fråga avseende varför det – nu geraliserar jag – förefaller vara viktigare för gruppen "invandrare" (om uttrycket tillåts, om än slarvigt osv) än för gruppen "svennebanan-tacofredag" att ds tydligt jaga status via kläderna, märkena, det alltigenom materiella de äger och bär?

Här kan man ju hävda diverse spår.

Ett är det enkla: amerikanska rappare (de skulle aldrig bara en Parablabla dock va?) influerade dessa ungar med sin flärd.

Två är nog helt felaktig: kulturen individerna kommer ifrån värdesätter materiella ting på ett annat sätt för det visar status och ekonomi (tänker på 80-talet när nyanlända från mellanöstern hade som första prio att köpa en Mercedes för att kunna ringa till släkten och berätta hur lyckade de var). Den här teorin faller ju dock på att även vi är köpgalna peeps i en av världens största konsumtionssamhällen.

Tre är ett wild card: en brorsa köpte jackan och hans lillebror och alla hans vänner köpte samma för den var dyr och därför snygg per se och sen köpte alla i klassen och kusinernas kusiner vara tremänningar gjorde det samma.

Haha, förlåt.

Jag kan dock inte släppa den här jävla jackan.
Citera
2017-03-03, 22:28
  #9
Medlem
Gaspedalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vet faktiskt inte. Tror inte vädret i sig har jättemycket att göra med det, dock är det aningen mildare vintrar i Halmstad och Malmö än vad det är i Sthlm och uppåt i landet...



Det handlar nog mest om att plaggen är dyra - samma sak som med CG-jackorna, 5kkr och uppåt = babbe approves Det är liksom det mer medeltida, är man rik så skall det synas, och desto rikare man är, desto bättre, typ.

Sen som du säger, snygghet är inte babbeluringarnas främsta känneteckan... Ta bara den albanska folkdräkten som typexempel

Det som blir lustigt i det hela är ju att om alla äger jackor av samma märke, hur kan man då hävda sig vara bättre (i meningen vara mer "förmögen") än alla andra som klär sig precis som en själv gör? Stackars satar.

Den folkdräkten tar jag före en parajacka alla dagar i veckan ärligt talat, haha
Citera
2017-03-03, 22:53
  #10
Medlem
Gaspedalas avatar
Kan inte någon som har en parajacka (ni ser, jag har nått det stadiet på kvällen där jag inte orkar skriva ut krångliga namn längre) ge oss sin input?

Jag menar det finns säkert tusen bra anledningar att köpa en sådan jacka?
Citera
2017-03-03, 22:57
  #11
Medlem
lugna ner digs avatar
Det var fler för något år sedan.
Citera
2017-03-03, 23:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspedala
Två är nog helt felaktig: kulturen individerna kommer ifrån värdesätter materiella ting på ett annat sätt för det visar status och ekonomi (tänker på 80-talet när nyanlända från mellanöstern hade som första prio att köpa en Mercedes för att kunna ringa till släkten och berätta hur lyckade de var). Den här teorin faller ju dock på att även vi är köpgalna peeps i en av världens största konsumtionssamhällen.
.

Jag tror teori nummer två är mest nära sanningen. I mellanöstern är det betydligt viktigare att "visa upp" sin framgång genom exempelvis dyra bilar, guldsmycken o.s.v. Dessa människor kan bo i en hyres-etta i Rinkeby men ändå ha senaste BMW:n, Rolexklocka och guldsmycken, för det är framgångssymboler i deras kultur. Sverige har en helt annan historia med exempelvis jantelagen. Wallenbergarna åkte SAAB (visserligen för att de ägde det men ändå). I Sverige finns inte samma skryt-kultur. Jämför de dyraste områdena i Sverige med de dyraste i USA eller valfritt annat land. I Sverige är det diskreta hus, med diskreta bilar o.s.v. Utomlands vräks det på med pelare, guld överallt, marmor o.s.v.

Sedan spelar det nog in att Sverige är ett såpass rikt land att en jacka inte blir en statussymbol. Är man född och uppvuxen i Sverige, även under "sämre förhållanden" så har man råd med en dyr jacka om det är det man vill prioritera. Men kommer man från en hydda i Somalia så kan en dyr jacka i Sverige motsvara 10 årslöner i Somalia, vilket gör det till en statussymbol.

Det jag tycker är mest roligt är att de faktiskt verkar tro att folk blir imponerade. Som att folk på tunnelbanan som ser en invandrarkille i mjukisbyxor och sådan jacka skulle tänka: "Wow, en sådan jacka kostar ju minst XXX kr, den där killen måste ha pengar alltså". Det finns ju inte en enda som tänker så, utan snarare visar en sådan jacka bara att man verkligen är från förorten och inte har några pengar, så det hela får ju totalt motsatt effekt, men så långt tänker de nog inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback