2017-03-03, 23:16
Medlem
Gaspedalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag tror teori nummer två är mest nära sanningen. I mellanöstern är det betydligt viktigare att "visa upp" sin framgång genom exempelvis dyra bilar, guldsmycken o.s.v. Dessa människor kan bo i en hyres-etta i Rinkeby men ändå ha senaste BMW:n, Rolexklocka och guldsmycken, för det är framgångssymboler i deras kultur. Sverige har en helt annan historia med exempelvis jantelagen. Wallenbergarna åkte SAAB (visserligen för att de ägde det men ändå). I Sverige finns inte samma skryt-kultur. Jämför de dyraste områdena i Sverige med de dyraste i USA eller valfritt annat land. I Sverige är det diskreta hus, med diskreta bilar o.s.v. Utomlands vräks det på med pelare, guld överallt, marmor o.s.v.

Sedan spelar det nog in att Sverige är ett såpass rikt land att en jacka inte blir en statussymbol. Är man född och uppvuxen i Sverige, även under "sämre förhållanden" så har man råd med en dyr jacka om det är det man vill prioritera. Men kommer man från en hydda i Somalia så kan en dyr jacka i Sverige motsvara 10 årslöner i Somalia, vilket gör det till en statussymbol.

Det jag tycker är mest roligt är att de faktiskt verkar tro att folk blir imponerade. Som att folk på tunnelbanan som ser en invandrarkille i mjukisbyxor och sådan jacka skulle tänka: "Wow, en sådan jacka kostar ju minst XXX kr, den där killen måste ha pengar alltså". Det finns ju inte en enda som tänker så, utan snarare visar en sådan jacka bara att man verkligen är från förorten och inte har några pengar, så det hela får ju totalt motsatt effekt, men så långt tänker de nog inte.

Kanske är vi något på spåren här ändå. Rent historiskt (före Stenbeck mer eller mindre) har ju förmögna svenskar (nouveau riche) i egentlig mening anammat adelns liv och fason, vilket i sak innebär stora fastigheter, jaktmarker och oljeporträtt på gamla gubbar som ingen minns. Det där är ju ett annat sätt att visa rikedom, en kanske nedärvd syn på värdet att äga mark och att det materiella runt ikring är av lägre dignitet.

Inga jämförelser med våra grabbar i mjukis och para förstås, men man kan ju bara kasta ett öga på valfri shejk i ett oljeland så ser man en ganska lång historia av guld och överflöd. Så även Iran och landets konung som så nesligt fick lämna landet åt sitt öde.

Haha, jösses vad jag bara spånar och tänker högt och jag har verkligen inte för avsikt att trampa någon på tårna.
Citera
2017-03-03, 23:23
Medlem
Gaspedalas avatar
Citat:
J
Det jag tycker är mest roligt är att de faktiskt verkar tro att folk blir imponerade. Som att folk på tunnelbanan som ser en invandrarkille i mjukisbyxor och sådan jacka skulle tänka: "Wow, en sådan jacka kostar ju minst XXX kr, den där killen måste ha pengar alltså". Det finns ju inte en enda som tänker så, utan snarare visar en sådan jacka bara att man verkligen är från förorten och inte har några pengar, så det hela får ju totalt motsatt effekt, men så långt tänker de nog inte.

Det här är intressant att lyfta ur sin kontext, för vad du sätter fingret på här är ett beteende som går som en röd tråd mellan allt från thugs från orten till MC-killarna i Big Red Machine (eller dyl).

Övertygelsen om att alla människor, oavsett varifrån kommer, ser dem så som de inbillar sig att de framstår. Så som de vill framstå. "Rika". "Farliga". And all that jazz.
Citera
2017-03-03, 23:43
Medlem
Medelklassen imiterar överklassen i sin respektive kultur. I Sverige är överklassen betydligt mer återhållsam med att stoltsera med sina pengar än överklassen i arabvärlden. Klass och stil är det som gäller, inte pråliga kläder, svindyra lyxbilar, smycken o.s.v. vilket är det som överklassen i arabvärlden använder som klassmarkörer. Detta smittar av sig på hur medelklassen beter sig.
Citera
2017-03-04, 00:10
Bannlyst
Statusjakt. Mer vanligt i områden som befolkas av en stor mängd invandrare och lågutbildade.
Citera
2017-03-04, 00:13
Avslutad
Vad fan är en parajumper?
Citera
2017-03-04, 00:37
Medlem
Gaspedalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Medelklassen imiterar överklassen i sin respektive kultur. I Sverige är överklassen betydligt mer återhållsam med att stoltsera med sina pengar än överklassen i arabvärlden. Klass och stil är det som gäller, inte pråliga kläder, svindyra lyxbilar, smycken o.s.v. vilket är det som överklassen i arabvärlden använder som klassmarkörer. Detta smittar av sig på hur medelklassen beter sig.

Det känns som om att medelklassen, oavsett kontext, kultur och samhället i övrigt, alltid blir den där kusinen från landet som försökte för mycket. Det blir liksom... för mycket av för lite, om ni hänger med?

Intressant likväl. Och jag är fortfarande mycket skeptisk i fråga om denna jacka som förföljer värre än de odöda i The Walking Dead mig så snart jag befinner mig i Göteborg eller Malmö.
Citera
2017-03-04, 00:38
Medlem
Gaspedalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Vad fan är en parajumper?

Italienska jackor som vissa kundsegment finner särskilt åtråvärda: http://www.parajumpers.it/en/?gclid=CNqZ6c3Au9ICFZDJsgodYbQKkw
Citera
2017-03-04, 01:03
Medlem
Väldigt varma jackor för oss lite mer frusna människor.

Men den största anledningen till fenomenet är att det stjäls en jäkla massa jackor. Känner själv ett par vänner som tjänat rätt bra pengar på att tömma lastbilar på jackor.

3000 är ett cirkapris för en jacka på svarta marknaden, bra förtjänst för säljaren & mycket jacka för pengarna.

Otroligt lättsåld i förorterna, har gått samma väg som CG & Sail racing.
Citera
2017-03-04, 01:12
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloaaz

Men den största anledningen till fenomenet är att det stjäls en jäkla massa jackor. Känner själv ett par vänner som tjänat rätt bra pengar på att tömma lastbilar på jackor.

3000 är ett cirkapris för en jacka på svarta marknaden, bra förtjänst för säljaren & mycket jacka för pengarna.

Ja. Så är det. Många jackor är stulna.
Citera
2017-03-04, 01:24
Medlem
Gaspedalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloaaz

Har förstått det från bekanta som är i den "branschen". En av dem berättade att det inte var ovanligt att missbrukare kör grab n run på just dessa (pga. snabbt stora värden).

Givet mina fördomar om västkusten fastslår vi härmed att 50 procent av jackorna är stöldgods. Det känns som ett rimligt antagande ändå

Edit: förlåt västkusten, jag menar inget illa, ni klär i er ruffighet.
Citera
2017-03-04, 01:32
Medlem
enklistras avatar
Citat:
Invandrare prioriterar helt enkelt kläder med tydliga märken så att det inte ska kunna undgå någon vad plagget kostat. "Gucci"-kepsar/magväskor, Canada Goose-jackor, Stone Island-tröjor o.s.v. Invandrare skulle aldrig kunna köpa ett dyrt plagg utan logga eftersom det skulle förstöra hela konceptet med dyra kläder - att visa att man "har pengar".

Jag har aldrig förstått mig på detta. Om man lägger ut mycket pengar för ett märke så bör man ju vilja att märket inte ska synas. Att klä sig i en jacka från Parajumpers med ett extremt stort märke känns knepigt. Om jag betalar 10000 för en jacka så vill jag kunna bära den utan att göra reklam för företaget, det är trots allt detta som man har betalat för.
Citera
2017-03-04, 01:33
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspedala
Man vet att man blivit till åren när man plötsligt blir tagen på sängen i fråga om 'vad man ska ha på sig'.

Parajumpersjackorna är ett sådant plagg. Oavsett om du är i

Göteborg
Halmstad
Helsingborg
Landskrona
Malmö

är jackorna överallt och du kommer inte undan.

På en vandring om typ femtiotvå meter i valfri stad av de ovan nämnda kommer du möta ca 1258 lirare i dessa jackor (undantaget Halmstad för där är det ju rätt dött när jag tänker efter).

Särskilt populära förefaller de vara bland unga män och kvinnor vars föräldrar är födda i annat land.

Med tanke på prislappen är det ju intressant att människor som i övrigt klär sig tämligen... ekonomiskt har råd med jackor av detta slag som (ärligt talat) inte är särskilt snygga eller säregna på något sätt. Gula band liksom. Wow.

Well, frågan är alltså: varför är hela västsverige ett jäkla Parajumpers-näste och när/hur blev det så här?
Har noterat detta också, konstigt då vintrarna i dessa områden knappast är så kyliga att parajumpers krävs, folk där verkar frysa väldigt lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in