2017-03-03, 14:15
Medlem
DocXs avatar
Hej, jag tänkte etsa fram lite lödmasker från läskeburkar, men de tutorials som finns använder en blandning av saltsyra och väteperoxid. Väteperoxiden används som en oxygendonator/katalysator till processen. Men som vi alla vet är det stört omöjligt att få tag på koncentrerad väteperoxid utan att hamna i trubbel. Kan någon komma på en bra ersättning?
Citera
2017-03-03, 14:20
Medlem
Jag vet att man använder fluorvätesyra för rengöring av aluminiumfälgar, men kan inte nog varna för detta gräsliga kontaktgift, om du nu skulle få tag på det. Tjocka gummihandskar anbefalls!
Citera
2017-03-03, 14:26
Medlem
DocXs avatar
Nja, flourvätesyra känns overkill. Kan natriumpersulfat funka tro?
Citera
2017-03-03, 15:00
Medlem
https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_persulfate

Citat:
The standard redox potential of sodium persulfate into hydrogen sulfate is 2.1 V, which is higher than that of hydrogen peroxide (1.8 V) but lower than ozone (2.2 V).

Högre redoxpotental än väteperoxid, så det verkar lovande.
Citera
2017-03-03, 15:03
Medlem
DocXs avatar
Det blir skyddsmask på och gummihandskar upp till axlarna. Så får vi se hur det går
Citera
2017-03-03, 18:38
Medlem
sommarlovs avatar
Du kan enkelt ersätta väteperoxid med luftbubblor från en akvariepump!

För övrigt tycker jag det låter konstigt att etsa aluminium med syra, natriumhydroxid (propplösare) borde vara mera lämplig...
Citera
2017-03-04, 18:41
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du kan enkelt ersätta väteperoxid med luftbubblor från en akvariepump!

För övrigt tycker jag det låter konstigt att etsa aluminium med syra, natriumhydroxid (propplösare) borde vara mera lämplig...

Saltsyra + Väteperoxid är överlägset till etsning, har kört det i över 20 års tid alltid perfekta resultat men i takt med att de sänkt procenthalten på peroxiden så har det tagit längre tid att etsa = inte lika snygga kretskort....

Tror det är 12% du kan få tag på idag.....

Mvh, ZaphodB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in