• 1
  • 2
2017-03-03, 01:33
Medlem
Skitsvår, och antagligen skitdum fråga. Svår, för att det är svårt att förklara vad man letar efter.
Skitdum, eftersom det känns hopplöst, och orimligt att någon skulle veta vad jag letar efter.
I alla fall...

För säkert 20 år sedan blev jag bjuden på käk hemma hos en bekant ett par gånger. Det var samma käk, men med olika utseende. Det var antingen runda bollar, eller stavar. (typ mozzarella sticks på MAX)
De var friterade, så de hade det vanliga friterade utseendet, men bestod tydligen rakt igenom av samma smet. Det var sjukt kladdigt, och fullt med trådigt rimmat nötkött. Tydligen var det "fusk" att använda konserverat kött, typ "Salta biten" men det gjorde man i alla fall.

Av någon outgrundlig anledning har jag på senare tid undrat vad fan det här egentligen var, och om man kan få tag i ett recept. Recept går så klart att lösa, om man bara vet vad det är, men det är ju den biten som brister. Om någon överhuvudtaget känner igen beskrivningen är jag tacksam...
Och som jag inledde med, jag inser att det är en sjuk fråga, chansen att få ett bra svar är så klart låg, men provar man inte får man inget svar alls...

Tack för er tid.
B!
Citera
2017-03-03, 01:49
Medlem
ElvisFans avatar
Kroppkakor?
Citera
2017-03-03, 01:59
Medlem
OdCaBos avatar
Låter som kroketter eller bitterballen, om det är rätt så prova gärna med en god ragu eller stuvning i istället för salta biten.

Ser det här typ rätt ut?
http://www.nsmbl.nl/wp-content/uploa...m-17.06.35.jpg
Citera
2017-03-03, 04:38
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Låter som kroketter eller bitterballen, om det är rätt så prova gärna med en god ragu eller stuvning i istället för salta biten.

Ser det här typ rätt ut?
I second kroketten. För övrigt skitgott med just senap.
Citera
2017-03-03, 07:32
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Skitsvår, och antagligen skitdum fråga. Svår, för att det är svårt att förklara vad man letar efter.
Skitdum, eftersom det känns hopplöst, och orimligt att någon skulle veta vad jag letar efter.
I alla fall...

För säkert 20 år sedan blev jag bjuden på käk hemma hos en bekant ett par gånger. Det var samma käk, men med olika utseende. Det var antingen runda bollar, eller stavar. (typ mozzarella sticks på MAX)
De var friterade, så de hade det vanliga friterade utseendet, men bestod tydligen rakt igenom av samma smet. Det var sjukt kladdigt, och fullt med trådigt rimmat nötkött. Tydligen var det "fusk" att använda konserverat kött, typ "Salta biten" men det gjorde man i alla fall.

Av någon outgrundlig anledning har jag på senare tid undrat vad fan det här egentligen var, och om man kan få tag i ett recept. Recept går så klart att lösa, om man bara vet vad det är, men det är ju den biten som brister. Om någon överhuvudtaget känner igen beskrivningen är jag tacksam...
Och som jag inledde med, jag inser att det är en sjuk fråga, chansen att få ett bra svar är så klart låg, men provar man inte får man inget svar alls...

Tack för er tid.
B!
Finns ju kubansk(?) mat som innehåller saltad bringa med en potatisflingsmet runtom och formar till bollar som man dubbelpanerar och friterar såg jag på "Diners, Drive-Ins and Dives" för någon dag sedan.
Citera
2017-03-03, 13:13
Medlem
Bertil85s avatar
Friterad svål ? Finns att köpa i Baltikländerna.
Citera
2017-03-03, 14:53
Bannlyst
Av din beskrivning att döma så kan jag sätta min månadslön på att det är holländska "kroketten" du är ute efter, som tidigare skrivits.

Och förresten, frågan var varken svår eller dum.
Citera
2017-03-07, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo

Ser det här typ rätt ut?
Det såg inte ut som det där, bortsett från formen. Men jag misstänker att det är rätt i alla fall. Skillnad i utseende kommer rimligtvis från.... vilken kock som står för jobbet.
Tydligen kan man göra dem på i princip allt möjligt, fisk, fågel, kött...

Det positiva i sammanhanget är att jag har holländska vänner, så är det rätt, torde de kunna hjälpa mig med att få till ett ätligt recept, så jag kan göra sådana framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Och förresten, frågan var varken svår eller dum.
Jag kände att beskrivningen var orimligt dålig, och trodde egentligen inte att någon skulle ha några bra tips.

Jag hoppas, och tror ni har tipsat i rätt riktning. Jag tackar så hemskt mycket. Jag ska höra med en av holländarna i morgon och se om man kan få lite tips på recept, vem vet, det kanske inte går ett halvår innan jag faktiskt kan käka det här.
B!
Citera
2017-03-08, 04:42
Medlem
Föga förvånande visste holländarna precis vad jag pratade om för något, men...
Det var inget man tillagade själv, utan man köper den frysta, färdiga för fritösen. Lite av en flopp där med andra ord. Dels för att de ju naturligtvis inte går att köpa här, och dels för att jag optimistiskt hoppades på ett skitbra recept, kombinerat med handledning vid ett matlagningsförsök.

Så då kommer frågan så klart tebax till er. Någon här som har ett recept de vet fungerar, är lätt följt, och kan prövas av en ren amatör?
Annars blir det så klart Google som får rädda situationen.

B!
Citera
2017-03-08, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Föga förvånande visste holländarna precis vad jag pratade om för något, men...
Det var inget man tillagade själv, utan man köper den frysta, färdiga för fritösen. Lite av en flopp där med andra ord. Dels för att de ju naturligtvis inte går att köpa här, och dels för att jag optimistiskt hoppades på ett skitbra recept, kombinerat med handledning vid ett matlagningsförsök.

Så då kommer frågan så klart tebax till er. Någon här som har ett recept de vet fungerar, är lätt följt, och kan prövas av en ren amatör?
Annars blir det så klart Google som får rädda situationen.

B!

http://www.coquinaria.nl/english/rec...ock/Kroket.htm

Google får rädda situationen.
Jag var tvungen att testa receptet, och det funkar.
Har du fritös hemma?
Citera
2017-03-09, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Har du fritös hemma?
Japp. Någon billig skitvariant med märkligt inexakt termostat, där det är bilder i stället för temperaturangivelser, och den är inte speciellt stor i heller, men det borde fungera. Ut med korgen, fram med hålslev.
B!
Citera
2017-03-10, 10:58
Moderator
Kyrpators avatar
Butiker som säljer polska livsmedel kan ha en variant på det där, krokety. Jag har själv inte ätit den holländska versionen, så jag vet inte hur stor likheten är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in