2017-03-02, 18:17
Medlem
"Jag har hört att du börjat punda mycket"
Citera
2017-03-02, 18:29
Medlem
bongiovis avatar
Då undviker jag en "merca" från taxi 020 i fortsättningen.

Förövrigt spännande reportage. Vet att det är mycket skit i Fittja + övriga ställen som inte visas upp för allmänheten, men nu kom man lite närmare på något sätt. En annan grej jag reagerade på var hur dåligt morsan pratade svenska, trots att hon har bott i Sverige i 40 år.
Citera
2017-03-02, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Intressant att den enda som inte tycktes vilja medverka var den ende européen, greken Janis. Man kan misstänka att det gått relativt bra för honom och att han är tillräckligt smart för att inte falla för frestelsen att visa upp sig i vad som ändå måste sägas vara ett mindre smickrande sammanhang.

Antagligen inte, enligr programmet var det enbart en av dom fem det hade gått bra för. Och det var uppenbart Ramzy. En av dom bodde väl dessutom på Gotland? Och enligt uteslutningsmetoden borde det bli Yanis. Och just på Gotland finns några vanliga behandlingshem för unga missbrukare. En från förorten som flyttar till Gotland låter som klassisk missbruksvård enligt mig.
Citera
2017-03-02, 18:41
Medlem
Sam.Boyds avatar
Det kunde ha varit värre.
Janne blir skjuten och SVTs bil uppbränd.

Men Janne Leverera en glimt av utanförskapet i förorten.

Bra jobbat.
Citera
2017-03-02, 18:41
Bannlyst
Även om jag befinner mig långt till höger, så kände jag sympati för muskelkillen och han som körde taxi. Hade jag varit arbetsgivare inom exempelvis byggbranschen skulle jag nog kunnat tänka mig att ge dom chansen till ett lärlingsjobb.

Jag skriver byggbranschen eftersom man tjänar rätt bra där.
Citera
2017-03-02, 18:46
Medlem
Inoduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jag har svårt att tro att man kan överleva ett slag som spräcker kraniet.
Av det han berättade samtidigt som han visade med handen och pekade från pannan och bakåt, är det också lite småmärkligt att det inte syns tillstymmelse till spår/ärr. Eller så har grabben fint läkkött.
Citat:
Intressant att den enda som inte tycktes vilja medverka var den ende européen, greken Janis. Man kan misstänka att det gått relativt bra för honom och att han är tillräckligt smart för att inte falla för frestelsen att visa upp sig i vad som ändå måste sägas vara ett mindre smickrande sammanhang.
Lite talande, ja. Det skulle nog aldrig vara det omvända så att säga...

Ofrånkomligen ser förresten männen man såg i programmet igår (jag utgår från att alla är MENA-personer förutom greken) mest ut som en lätt ironisk karikatyr på respektblattar.
Det blir liksom humorvarning nästan hela tiden man ser respektbabbar likt de i Fittjaprogrammet agera och uttrycka sig. Musse med musklerna skriker egentligen bara "se på mig: så här supermaxat spännig är jag - bara för att jag har liten kuk, bara för att jag inte får plats i samhället (och vill ni inte förstå det kommer jag bygga ännu mer muskler och spänna mig ännu mer i framtiden, inte minst för att kompensera mig ytterligare!".

Byggande respektblattar som Musse med tight, lätt fjollig t-shirt där ärmarna slutar (för) högt upp s.a.s. - är också ganska festligt att se.

Citat:
Att Musse/Musa hoppade av tolkar jag som en typisk cliffhanger och i nästa del visar det sig antagligen att han är med på banan igen, i annat fall borde hans medverkan redan i första delen ha klippts bort
Cliffhanger rätt garanterat. Grabben lär komma tillbaka.
Senast redigerad av Inodus 2017-03-02 kl. 19:01.
Citera
2017-03-02, 18:51
Medlem
Vad dåligt jag mådde när ena killen berätta om sin uppväxt med farsan som misshandla honom och påstod att mamman var död.

Tror det var väldigt typiskt att skolan inte la sig i, trots att han var gul och blå i skolan. Eftersom de var invandrare, hade det varit svenska barn hade de ringt soc med en gång.
Vet när jag var barn och zigenarflickorna var gravida och gifte sig tidigt, ingen som brydde sig, de fick t.o.m tillstånd att gifta sig tidigt, det var "deras kultur"
Annat idag.
Typiskt invandrarvurmare att se mellan fingrarna.
Var nog tur hans farsa dog och att så han åtstminstone fick vara hos en omtänksam familj ett tag, synd att de inte fick stannat där.
Citera
2017-03-02, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inodus
Av det han berättade samtidigt som han visade med handen och pekade från pannan och och bakåt, är det också lite småmärkligt att det inte syns tillstymmelse till spår/ärr. Eller så har grabben fint läkkött.

Man kan spräcka skallbenet och överleva, har vänner som som gjort det, ingen av dom har synligt ärr. Vården borde dock varit inkopplad för ofta innebär sådan kraft svåra hjärnskakningar eller hjärnblödningar.
Citera
2017-03-02, 19:00
Medlem
Juden Janne kör sina riggade program i vanlig ordning. Bad t om N o hans polare gå förbi o köra något spektakel o kalla honom för pundare. Typiskt SVT, TV4 o Janne.
Citera
2017-03-02, 19:04
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det kunde ha varit värre.
Janne blir skjuten och SVTs bil uppbränd.

Men Janne Leverera en glimt av utanförskapet i förorten.

Bra jobbat.
Svt har alla tänkbara möjligheter att göra TV om svensk socialrealism i förorterna, men då man i många är propagerat för hög invandring vill man inte visa upp den höga invandringens konsekvenser. Vem skulle inte vilja se en dokumentärserie om exempelvis Fittja? En skildring som startar med ortens uppkomst och hur det blev som det blev.
Citera
2017-03-02, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahuang
Vad dåligt jag mådde när ena killen berätta om sin uppväxt med farsan som misshandla honom och påstod att mamman var död.

Tror det var väldigt typiskt att skolan inte la sig i, trots att han var gul och blå i skolan. Eftersom de var invandrare, hade det varit svenska barn hade de ringt soc med en gång.

Nja det här var 90-talet, då hade soc en rejäl baksmälla från det vilda 80-talet och låg jävligt lågt. De var väldigt försiktiga med att lägga sig i då.
Citera
2017-03-02, 19:11
Medlem
klown123s avatar
Ja alla förutfattade meningar besannades i det programmet.
Ser jag en sån muskelturk så tänker jag att han är luffare. Vilket stämde ganska bra.
30 åring som hänger på fritidsgård - tänker direkt low life med inget av värde. Stämmer också ganska bra. Bor hemma hos mamma när han är 30 år och ligger 170k back.
Det som va intressant är väl deras historier och det har ju påverkat dom. Inte deras fel att dom blivit luffare utan föräldrarnas fel. Dom kommer ju från ett pissland till civiliserad Sverige. Svårt att ställa om sig och uppfostra sina barn på rätt sätt. Gissar på att morsan inte har något jobb och mjölkar sos hela livet. Med den svenskan hon hade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in