• 1
  • 2
2017-03-03, 08:02
Medlem
Du köpte din lägenhet för 500k och du pröjsar 11k i månaden i boendekostnad? wtf...
Citera
2017-03-04, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Du köpte din lägenhet för 500k och du pröjsar 11k i månaden i boendekostnad? wtf...

Yes, Avgift 5790:- Lån 2000:- El 2000:- (Frånluftsvärmepump för uppvärmning). Sen sophämtning/va ca 1200:- per månad.

Bor mer eller mindre i en villa med avgift är ett parhus med fram och baksida alla "lägenheter" har egna värmesystem osv så är precis som att äga en villa förutom att jag inte behöver bry mig om taket eller fasaden får problem.

Anledningen att jag valde att köpa detta är för att det är sånära villa jag kan komma och för att köpa en villa där jag vill bo får man lägga ca 2-2,5 miljoner. Och det är svårt om nästan inte omöjligt att få ett sånt lån för mig då jag inte hade någon insats att starta med. Detta är mitt första boende som jag lyckades köpa i 27års åldern hann inte hoppa på tåget innan det började rusa satt säga.

Hur som helst, har hört mycket gott om handelsbanken så har bokat ett samtal med deras rådgivare på mitt lokala bankkontor (mindre ort) förhoppningsvis vill de ha mig som kund då min genomsnittslön är bra mycket högre än de flesta på denna ort.

Idiotin är enorm när man inte får låna med sambo, fast utan står fast vid att jag fortfarande tycker det är sjukt framförallt när sambo inte ens har något betalningsansvar.
Det som jag absolut förstår är ifall man inte får låna UTAN en sambo.. Inte tvärtom...
Senast redigerad av robbeh 2017-03-04 kl. 22:23.
Citera
2017-03-04, 23:20
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbeh
Idiotin är enorm när man inte får låna med sambo, fast utan står fast vid att jag fortfarande tycker det är sjukt framförallt när sambo inte ens har något betalningsansvar.
Det som jag absolut förstår är ifall man inte får låna UTAN en sambo.. Inte tvärtom...

Utan att gå djupare in på din situation så är det knappast sjukt normalt sett. Hon må i dona ögon inte ha ett betalningsansvar men du har ett försörjningsansvar gentemot din sambo vilket gör att din kalkyl blir sämre om hon har låg eller ingen inkomst.

Dina barn har heller inte ett betalningsansvar men du har ett försörjningsansvar och det kostar pengar.

Det kan väl knappast vara så svårt att förstå?

Det fåniga uppstår när folk så lätt kan runda det genom att ljuga och undanhålla faktum vilket gör att det i viss mån blir löjeväckande att neka den ärliga personen samtidigt som man villigt lånar ut till den som ljuger utan att undersöka eller ifrågasätta lögnen.
Citera
2017-03-04, 23:59
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbeh
Sen sophämtning/va ca 1200:- per månad.

WHAhahahaT The FUCK?!?!

VA och Sop för 1200:- per månad?

Safe to say, är att du blir lurad på pengar här.
VA och Sop kostar max en hundring per månad för en lägenhet.
Citera
2017-03-05, 08:55
Medlem
bstinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joe545
Om ni flyttat till bostaden tillsammans utan ett samboavtal så äger hon i hälften redan oavsett om hon är på lånen eller ej.

Nej nej nej. Äganderätt är inte samma sak som bodelningsrätt, vilket är vad en sambo har i en bostad köpt för gemensamt bruk.
Citera
2017-03-05, 09:46
Medlem
Karmans avatar
Orimligt och orimligt. Du ligger ju på gränsen och att banker tar lägre risker än "blanco-utlånare", det vet du väl? Det är därför de har lägre räntor...
Citera
2017-03-05, 11:40
Medlem
Som sagt, konsultera andra banker.
Oavsett om banken ger dig en bra deal (enligt dig själv) kan du få bättre erbjudanden från andra banker, så kolla runt.
Som någon sa i tråden, varför accepterar man det första bra offert man får från banker?

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
WHAhahahaT The FUCK?!?!

VA och Sop för 1200:- per månad?

Safe to say, är att du blir lurad på pengar här.
VA och Sop kostar max en hundring per månad för en lägenhet.

Nu sa han ju dock att det är i princip som en villa, kan vara så att det ej är anslutet till kommunalt avlopp och kräver en "tankbil" som tömmer avloppet? kanske det höjer priset något?
Håller dock med om att det inte borde ligga på över 500kr/månaden, speciellt för enbart 2 pers (antar jag).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in