• 1
  • 2
2017-03-01, 17:52
Medlem
japanskbruds avatar
köpt idag från extrapriser i reklambladen:

15 ägg för 15kronor
1kg riven pizzaost för 29,90
Vanlig ost 700gr för ca 35 spänn

Allt det ovanstående är SKIT! .. öppnade äggkartongen när jag kom hem .. dom har samma storlek som vaktelägg. Aldrig i hela mitt liv sett så små hönsägg förut.
Gjorde pizza med pizzaosten .. all ost ligger kvar som en höstack på pizzan. Den har bara torkat utan att smälta någonting och är helt smaklös.
Den vanliga osten hade ca 5cm förtorkade tjocka kanter. Ser ut som ostfabriken försöker minimera förlusten på en misslyckad batch ..Ungefär 30% av det i mitten gick att äta.

Har affärerna extrapris på normala produkter? eller är det alltid nån jävla smörja dom köpt in billigt särskilt för det ändamålet... Någon som jobbar i en affär och vet vad som sysslar med?
Citera
2017-03-01, 18:28
Medlem
kraftfoders avatar
Hej Japansk brud!

Du måste kolla på äggpaketet vilken storlek äggen har, det finns en tydlig etikett enligt lag där storleken ska stå. Ofta är "rea-ägg" av storleken medium, men det finns även "small" som du kanske råkat ut för. Medium duger okej, men small är som du säger "vaktelägg"...
Har följt äggpriserna ett "bra tag" av allmän nyfikenhet, och sett att man får betala (normalpris för XL-premiumägg) med guldgul gula runt 2:70:- per ägg. Sedan finns det billigare kvaliteter, billigaste reaäggen jag sett här "hemma" är 1:50:- per ägg. Dessa är storlek medium, och duger till det mesta..
Ska man däremot ha vackra ägg som stekta/kokta så rör det sig om XL-premiumägg för min del. Billigare reaägg har jag i matlagningen typ omelett, äggröra eller i någon maträtt som kräver ägg. Då kvittar äggens storlek... Tidigare, innan EU, vet jag att jämförelseprisen på ägg var per kilo. Det är mer rättvisande än vad det är nu, pris per ägg. Som japansk brud indirekt indikerar.

Nåväl: Rea på livsmedel behöver alls inte vara bluff, men det gäller att vara vaken som konsument!
Något som är mycket fult är när industrin minskar storleken på förpackningarna: Vi är vana att ett paket kaffe i Sverige är på 500g. På senare tid är paketen "helt plötsligt" på 450g. Inget man lägger märke till direkt, OM man inte läser det "finstilta", dvs. "500g" respektive "450g"! En prishöjning på 10%! -Sedan går diverse fack ut i strejkhot på löneökningar på en procent till.. Suck! Utgifterna är nog så viktiga för ekonomin än löneökningar. -Om inte viktigare.

Slutsats: Nä, rea är inte "bluff", men man ska se upp!
Citera
2017-03-01, 18:30
Medlem
polagoms avatar
Samt kolla alltid aggen nar du koper - rookiemisstag. De kan ju vara trasiga eller missas.
Citera
2017-03-01, 18:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Samt kolla alltid aggen nar du koper - rookiemisstag. De kan ju vara trasiga eller missas.

Japp! -Råkade nästan ut för ett fail förra veckan trots koll: Ägget var trasigt i botten! (Händer nog en gång i hela livet, antar jag. Har aldrig varit ute för sådant förr, kollar alltid (enbart) "ovansidan" genom att öppna paketet. Lade märke till trasigt ägg genom läckande botten..

Men för att återgå till TS fråga: Man ska se upp så att det som är på "rea"/"extrapris" är en normal produkt man annars hittar i utbudet, så det inte är någon "specialare" med sämre kvalitet/lägre halt/mindre förpackning.

Och till japansk brud: Köp ALDRIG RIVEN OST! -Det är alltid fail, köp hellre hel ost, och riv själv med ett rivjärn. Förra veckan hade Willys "extralagrad prästost 18 månader, Falköpings mejeri" för 59:- kilot. RIKTIGT bra ost! Nästan som västerbottenost, "göörbra"! Riv själv med rivjärn!
Färdigriven ost är knappast ost, det är något kemiskt preparat. Så köp gärna hel ost på extrapris!
(Det kan i alla fall inte bli sämre än färdigriven "ost")
Citera
2017-03-01, 19:20
Medlem
Fleptuts avatar
Om det är den affär du alltid handlar i så ta ett snack med dom.
Jag har gjort så när det varit undermåligt.

Köpte kött en gång som var under all kritik, fick pengarna tillbaka och en ursäkt.

Dom vill ha dina pengar så du kan ställa lite krav.
Va bara saklig och redig när du framför dina klagomål så kommer det gå bra skall du se.

Flep.
Citera
2017-03-01, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
köpt idag från extrapriser i reklambladen:

15 ägg för 15kronor
1kg riven pizzaost för 29,90
Vanlig ost 700gr för ca 35 spänn

Allt det ovanstående är SKIT! .. öppnade äggkartongen när jag kom hem .. dom har samma storlek som vaktelägg. Aldrig i hela mitt liv sett så små hönsägg förut.
Gjorde pizza med pizzaosten .. all ost ligger kvar som en höstack på pizzan. Den har bara torkat utan att smälta någonting och är helt smaklös.
Den vanliga osten hade ca 5cm förtorkade tjocka kanter. Ser ut som ostfabriken försöker minimera förlusten på en misslyckad batch ..Ungefär 30% av det i mitten gick att äta.

Har affärerna extrapris på normala produkter? eller är det alltid nån jävla smörja dom köpt in billigt särskilt för det ändamålet... Någon som jobbar i en affär och vet vad som sysslar med?

Vet inte vad du menar med "normala" produkter. Men där jag bor så brukar de ha extrapris på olika ägg. Ibland är det små ägg, ibland är det medium och ibland är det extrapris på XL-äggen. Det var tydligen de små äggen (som brukar vara anges som S, samt äggens vikt) som du köpte. Så du får vara uppmärksam.

När det gäller vissa produkter, och då bland annat osten, så får man försöka ha koll på märken istället. Vissa märken är knappt ätbara, med eller utan extrapris.
Citera
2017-03-01, 19:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Vet inte vad du menar med "normala" produkter. Men där jag bor så brukar de ha extrapris på olika ägg. Ibland är det små ägg, ibland är det medium och ibland är det extrapris på XL-äggen. Det var tydligen de små äggen (som brukar vara anges som S, samt äggens vikt) som du köpte. Så du får vara uppmärksam.

När det gäller vissa produkter, och då bland annat osten, så får man försöka ha koll på märken istället. Vissa märken är knappt ätbara, med eller utan extrapris.

"Japansk brud" köpte färdigriven ost. Färdigriven ost är alltid scam. Annars håller jag med dig totalt.
Senast redigerad av kraftfoder 2017-03-01 kl. 19:39.
Citera
2017-03-01, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Japan girl" köpte färdigriven ost. Färdigriven ost är alltid scam. Annars håller jag med dig totalt.

Nu har jag inte köpt färdigriven pizzaost, men däremot annan färdigriven ost. Varierande kvalitet. Precis som med vanliga ostar, och TS köpte ju en sådan ost också.
Citera
2017-03-01, 19:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Nu har jag inte köpt färdigriven pizzaost, men däremot annan färdigriven ost. Varierande kvalitet. Precis som med vanliga ostar, och TS köpte ju en sådan ost också.

Bättre är att riva en ostkant som du redan har i kylskåpet. Just "färdigriven ost" är en grej som fuskas med å det grövsta, "Plus" hade ett inslag om detta några år sedan. Färdigriven ost var inte ost, det var någon "matfettsblandning" med "ostsmak".

Googla på: färdigriven ost fusk
-Så får du se...
Citera
2017-03-05, 18:25
Medlem
Isnatts avatar
Det gäller att veta vad man ska köpa. Exempelvis när det är bra pris på vaccad 'biff i bit' så är det nästan alltid slutet på biffraden som är där i påsen.
Problemet med den biten är att det är den så kallade skomakarbiten och där igenom den delen går en sena. Den biten är alltså dålig att steka som en vanlig biff pga senan. Men det vet vanligt folk inte och det är i regel den biten som är till 'bra pris'. Ännu värre är det så klart när den säljs till fullpris eftersom det är en 'sämre' produkt än resten av biffen på samma sätt som på oxfilén så är huvudet och svansen inte lika eftertraktade som mittbiten.

När det är köp fler - spara mer-erbjudanden ska man också vara på sin vakt. Gäller det varor som går att lagra som toapapper så gör det ju inte så mycket men det brukar vara erbjudanden på gurka 2 för 30:- eller liknande medan att bara köpa en gurka kostar 16:-. Man sparar alltså 2:- men gör man inte av med all gurka utan får slänga så har man ju ändå förlorat pengar.
Här gäller det så klart inga större pengar och man kan lägga in gurka osv.
Citera
2017-03-05, 20:59
Medlem
Citat:
Bättre är att riva en ostkant som du redan har i kylskåpet. Just "färdigriven ost" är en grej som fuskas med å det grövsta, "Plus" hade ett inslag om detta några år sedan. Färdigriven ost var inte ost, det var någon "matfettsblandning" med "ostsmak".

-Så får du se...

Men det är ju inte alltid skam, det finns ju tex färdig i en Västerbottens av samma märke och kvalitet som den vanliga förutom att kilopriset är typ dubbla av det vanliga...
Citera
2017-03-05, 21:03
Bannlyst
Citat:

-Så får du se...

Jag misstänker att Arlaas tex mex ost är sån här blandning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in