Hej Japansk brud!
Du måste kolla på äggpaketet vilken storlek äggen har, det finns en tydlig etikett enligt lag där storleken ska stå. Ofta är "rea-ägg" av storleken medium, men det finns även "small" som du kanske råkat ut för. Medium duger okej, men small är som du säger "vaktelägg"...
Har följt äggpriserna ett "bra tag" av allmän nyfikenhet, och sett att man får betala (normalpris för XL-premiumägg) med guldgul gula runt 2:70:- per ägg. Sedan finns det billigare kvaliteter, billigaste reaäggen jag sett här "hemma" är 1:50:- per ägg. Dessa är storlek medium, och duger till det mesta..
Ska man däremot ha vackra ägg som stekta/kokta så rör det sig om XL-premiumägg för min del. Billigare reaägg har jag i matlagningen typ omelett, äggröra eller i någon maträtt som kräver ägg. Då kvittar äggens storlek... Tidigare, innan EU, vet jag att jämförelseprisen på ägg var per kilo. Det är mer rättvisande än vad det är nu, pris per ägg. Som japansk brud indirekt indikerar.
Nåväl: Rea på livsmedel behöver alls inte vara bluff, men det gäller att vara vaken som konsument!
Något som är mycket fult är när industrin minskar storleken på förpackningarna: Vi är vana att ett paket kaffe i Sverige är på 500g. På senare tid är paketen "helt plötsligt" på 450g. Inget man lägger märke till direkt, OM man inte läser det "finstilta", dvs. "500g" respektive "450g"! En prishöjning på 10%! -Sedan går diverse fack ut i strejkhot på löneökningar på en procent till.. Suck! Utgifterna är nog så viktiga för ekonomin än löneökningar. -Om inte viktigare.
Slutsats: Nä, rea är inte "bluff", men man ska se upp!