• 1
  • 2
2017-03-01, 23:09
Medlem
Man skulle möjligen kunna hävda att "obegränsad livslång lycka åt alla kännande varelser" är ett objektivt gott ting, men svårigheten ligger då i att finna på något sätt att realisera det...
Citera
2017-03-01, 23:40
Medlem
NoseTicss avatar
Våra lagar byggs verkligen inte på bibeln, i så fall hade människan aldrig lämnat sin primat nivå.

Förresten så bör jag ge dig ett råd, de "filosofi" frågor som du ställer kan skapa likgiltighet vilket är irreellt.

Vilken låg filosofi nivå
Citera
2017-03-02, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoseTics
Våra lagar byggs verkligen inte på bibeln, i så fall hade människan aldrig lämnat sin primat nivå.

Förresten så bör jag ge dig ett råd, de "filosofi" frågor som du ställer kan skapa likgiltighet vilket är irreellt.

Vilken låg filosofi nivå

Jodå, en del av våra lagar sägs grunda sig på bibeln...

Syftet är bara att ställa frågor, inte att skapa något hos någon. Visst kanske dessa frågor är svåra och det finns kanske inga objektiva svar eller sanningar kring dem.

Man kan dock ta med sig det att det mesta man ser som dåligt har en bra aspekt, och tvärtom.

Att det håller låg nivå tycker jag inte. Frågan om objektiv moral och liknande finns, är något filosofin tampats med länge...
Citera
2017-03-02, 01:31
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Räkmacka är entydigt bra.

Inte för räkorna.
Citera
2017-03-02, 09:21
Medlem
"Bra" är definitionsmässigt bättre än "dåligt". Resten av problemet är en fråga om tycke och smak. Jazz är dålig musik anser somliga. Andra säger att jazz är bra musik. Var och en må tycka vad hen vill.
Citera
2017-03-02, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ingenting är egentligen bra eller dåligt. Jag kom in på detta när jag läste vad vissa skriver om invandrare. Visst finns det dåliga invandrare som gör dåliga saker, men det finns även bra. Det är dock lättare att dra alla över en kam. Det samma gäller de som verkar se invandrare och invandring som enbart bra. De generaliserar också fast på andra hållet vilket är lika fel.

Generaliseringar är dock relaterade till överlevnad och kan vara bra. Våra förfäder som var jägare och samlare, kunde t.ex. inte unna sig att fundera på om vissa individer av en viss art var farliga eller inte, om några var det. Det samma gäller t.ex. en man som blivit biten av hundar tillhörande en viss hundras fem gånger. Han kan chansa på att den sjätte gången händer inget, men gör nog bäst i att sky denna hundras som pesten. Fast trots att generaliseringar fungerar ibland så är sanningen något annat.

Sen har vi något som relaterar till detta, och det är om något är bra eller dåligt egentligen? Vissa hävdar att det är så men jag är inte säker. Ett bra exempel är abort där det finns i stort sett lika bra argument både för och emot. I grunden gäller dock detta nästan allt som kan ses som antingen bra eller dåligt eller både och. Det är nog därför vi har skilda uppfattningar om saker, och i kombination med generaliseringar får vi två sidor som inte viker sig. Ska tiggeri tillåtas? Är det enbart dåligt eller även bra? Är tiggare enbart bedragare som utnyttjar folks välvilja, eller helt och hållet fattiga offer för diskriminering? Folk tenderar att välja den ena eller andra uppfattningen men sanningen ligger nog någonstans mittemellan.

Vad tror ni? Kan generaliseringar någonsin vara korrekta och är det möjligt att ha uppfattningar utan dem? Finns bra och dåligt eller är allt både och, så att det egentligen bara handlar om tycke och smak?

Om du/ni läst något om Aristotle/Plato så står det att - Lagstiftningar sätter in vanor som senare appliceras till ett beteende.
Så etnicitet etc är för mig något som har sin tjusning i sig rent utseendemässigt, men jag vet att man inte ska generalisera etnicitet utan det som man ska generalisera är lagstiftningar/samhällen och när man kommit underfund med detta så brukar man skratta lite åt vänstervriden politik/retorik då man hör att dessa är väldigt inkompetenta så som högerextremism, fascism/nazism/rasism är fåneri när man börjar inse hur mycket samhället i sig samt städer i ett land kan skilja sig enormt på lagstiftningar/vanor/beteenden.

Som sagt Sverige var väldigt bra med detta i 80-90 talet sedan tappade man bort det totalt. Elitism är väl lite av boven och dessa översittare som inte har ett hjärta av guld. Då får man ju missnöjet att frodas och det vill man ju helst slippa om man har något under pannbenet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in