• 1
  • 2
2017-03-01, 16:09
Medlem
Ingenting är egentligen bra eller dåligt. Jag kom in på detta när jag läste vad vissa skriver om invandrare. Visst finns det dåliga invandrare som gör dåliga saker, men det finns även bra. Det är dock lättare att dra alla över en kam. Det samma gäller de som verkar se invandrare och invandring som enbart bra. De generaliserar också fast på andra hållet vilket är lika fel.

Generaliseringar är dock relaterade till överlevnad och kan vara bra. Våra förfäder som var jägare och samlare, kunde t.ex. inte unna sig att fundera på om vissa individer av en viss art var farliga eller inte, om några var det. Det samma gäller t.ex. en man som blivit biten av hundar tillhörande en viss hundras fem gånger. Han kan chansa på att den sjätte gången händer inget, men gör nog bäst i att sky denna hundras som pesten. Fast trots att generaliseringar fungerar ibland så är sanningen något annat.

Sen har vi något som relaterar till detta, och det är om något är bra eller dåligt egentligen? Vissa hävdar att det är så men jag är inte säker. Ett bra exempel är abort där det finns i stort sett lika bra argument både för och emot. I grunden gäller dock detta nästan allt som kan ses som antingen bra eller dåligt eller både och. Det är nog därför vi har skilda uppfattningar om saker, och i kombination med generaliseringar får vi två sidor som inte viker sig. Ska tiggeri tillåtas? Är det enbart dåligt eller även bra? Är tiggare enbart bedragare som utnyttjar folks välvilja, eller helt och hållet fattiga offer för diskriminering? Folk tenderar att välja den ena eller andra uppfattningen men sanningen ligger nog någonstans mittemellan.

Vad tror ni? Kan generaliseringar någonsin vara korrekta och är det möjligt att ha uppfattningar utan dem? Finns bra och dåligt eller är allt både och, så att det egentligen bara handlar om tycke och smak?
Citera
2017-03-01, 16:15
Medlem
Ibland är något bra för den ene men dåligt för den andre. Fast hur är det egentligen? Det verkar som det egentligen är neutralt men beroende på perspektiv förknippas med olika epitet.
Citera
2017-03-01, 16:19
Medlem
Håller definitivt med dig om att det finns både bra och dåligt med NÄSTAN allt. Vissa saker som t.ex en våldtäckt är ju bara dåligt enligt mig, finner liksom inget bra med det men med många andra saker som invandring osv finns det både bra och dåliga saker. Så svaret på din fråga är att ja visst kan nästan allt möjligt vara bra eller dåligt beroende på uppfattning och åsikter men utöver det kan det finnas vissa saker som inte har något bra i sig. Det beror väl på hur man själv uppfattar vissa saker.
Citera
2017-03-01, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericazz
Håller definitivt med dig om att det finns både bra och dåligt med NÄSTAN allt. Vissa saker som t.ex en våldtäckt är ju bara dåligt enligt mig, finner liksom inget bra med det men med många andra saker som invandring osv finns det både bra och dåliga saker. Så svaret på din fråga är att ja visst kan nästan allt möjligt vara bra eller dåligt beroende på uppfattning och åsikter men utöver det kan det finnas vissa saker som inte har något bra i sig. Det beror väl på hur man själv uppfattar vissa saker.

Bra svar! Men detta med din syn på våldtäkt är ju utifrån ditt perspektiv. De som våldtar tycker troligen det är helt eller delvis bra, annars skulle de inte gjort det. Jag håller med dig och det flesta att det är en vedervärdig handling, men som jag skrev gör inte alla det. Så det råder nog ofta osäkerhet kring vad som är bra och vad som är dåligt.

Fast för den enskilde personen är det trots allt troligen det egna perspektivet som gäller. Tycker han något är dåligt går det oftast inte övertyga honom det är bra. Typ det går inte att få någon att gilla musik han tycker är verkligt dålig. Och har han fel? I vissa fall avgör subjektiv smak, åtminstone vad personen anbelangar.
Senast redigerad av Snobird 2017-03-01 kl. 16:28.
Citera
2017-03-01, 16:38
Avstängd
Frawjons avatar
Bra och dåligt är totalt subjektivt. En spyfluga tycker att halvt upplösta lik och avföring är delikatesser.
Citera
2017-03-01, 16:43
Medlem
Räkmacka är entydigt bra.
Citera
2017-03-01, 16:54
Medlem
bravehs avatar
Vi är stoftet som bildar drömmar
Våra små liv avrundas när vi somnar in

- William Shakespeare - The Tempest
Citera
2017-03-01, 17:02
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Vi är stoftet som bildar drömmar
Våra små liv avrundas när vi somnar in

- William Shakespeare - The Tempest
https://www.youtube.com/watch?v=XQlvVEyWRls
Citera
2017-03-01, 17:22
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
https://www.youtube.com/watch?v=XQlvVEyWRls
Du är min bror!
Citera
2017-03-01, 17:30
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Du är min bror!
Citera
2017-03-01, 20:40
Medlem
Moral är subjektiv och etik objektiv, har jag för mig. Utan någon sorts gemensam moralisk norm hade vi inte kunnat ha lagar. Det hävdas att våra lagar delvis bygger på bibeln, och det är möjligt det stämmer. Det var lättare att styra genom att referera till en helig bok.

Egentligen är det inte en dum idé, då människor kanske inte vet vad som är rätt och fel? Det har väl visats i studier att små barn har en grundläggande känsla för rättvisa. Denna räcker nog inte till att bygga ett lands lagar på...
Citera
2017-03-01, 20:44
Medlem
Att följa lagar och regler innebär att underordna sig en religiös eller sekulär auktoritet som säger åt en vad man får och inte får göra. Alla håller inte med om dessa påbud men riskerar straffas om de inte följer dem. En vuxen person får inte välja om han ska använda bilbälte eller inte. Ej heller får han egentligen dricka en öl på allmän plats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in