2017-03-01, 13:14
Medlem
johannespauluss avatar
Jag och min sambo är oense om hur mycket vi bör belåna oss för köp av bostad.

Vi är i åldern 30-35, inga barn planerade, tjänar tillsammans ca 70-80k brutto per månad, möjlighet till att tjäna runt 100k tillsammans inom 5-10år. Inga övriga lån, ca 900k i sparkapital.

Vad anser ni vara rimligt att ha som maxpris när vi letar bostad?
Citera
2017-03-01, 13:58
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus

Vi är i åldern 30-35, inga barn planerade, tjänar tillsammans ca 70-80k brutto per månad, möjlighet till att tjäna runt 100k tillsammans inom 5-10år. Inga övriga lån, ca 900k i sparkapital.

Frågan är väl ändå vad ni är beredda att betala per månad för en bostad? Kan ni tänka er att ha boendekostnader på 60 000kr i månaden så kan ni välja lite vad ni vill.
Citera
2017-03-01, 15:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus

Det beror lite på om det är hus eller BR, hur stabila era jobb är, hur mycket ni får ut netto (hur era inkomster är fördelade mellan er) m.m.

Säg att era inkomster fördelar sig jämt, då borde ni ha runt 55 tkr netto per månad eller 660 tkr per år. Jag skulle nog inte vilja gå över årsinkomsten*5 i lån, d.v.s 3,3 miljoner. Maximalt årsinkomsten*6 = 3,9 miljoner.

Det ger då maxpris på 4,2 - 4,8 miljoner. Personligen hade jag känt mig mycket bekvämare med 4,2 eller helst under.

Säg att ni lånar 3,9 och får en ränta på 1,3 %. Det ger då en månadsutgift på 4 250 kr + 6 500 (amortering) = 10 750 kr vilket är rätt lugnt.

Om räntan går upp till fyra procent blir samma utgift 19 500 kr vilket är lite tråkigare, men inget omöjligt.
Citera
2017-03-01, 15:46
Medlem
Räkna baklänges. Räkna ut era faktiska kostnader exkl. boende. Dra av dem från nettointäkterna. Då ser ni hur stort utrymme ni har för ränta, amortering och övriga boendekostnader.
Ni kan sen sätta upp en uträkning där ni kan ändra de olika parametrarna och se var ni landar maximalt. Sen frågar ni er om ni accepterar att låta en så stor andel av intäkterna gå till boende.
Citera
2017-03-01, 17:40
Medlem
Mycket märklig frågeställning, målet borde väl vara att ha så lite lån istället för att fråga hur mycket du kan låna? Hittar du ett hus för 1,5 miljoner som är intressant vore det väl dumt att låna 6,5 miljoner istället för ett annat hus?
För min del letar jag alltid efter billigast möjliga boende som uppfyller de krav jag har.
Citera
2017-03-01, 18:30
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Mycket märklig frågeställning, målet borde väl vara att ha så lite lån istället för att fråga hur mycket du kan låna? Hittar du ett hus för 1,5 miljoner som är intressant vore det väl dumt att låna 6,5 miljoner istället för ett annat hus?
För min del letar jag alltid efter billigast möjliga boende som uppfyller de krav jag har.
ts frågar dock vad som är rimligt som maxgräns när han tittar på hus, inte hur mycket ts kan låna
Citera
2017-03-02, 10:21
Medlem
snorass avatar
Skulle väga in hur länge ni tänkt att bo där.

Man kan köpa ett fint renoverat "nybyggt" hus på landet för 2.5 miljoner, men måste ni sälja inom 5 år och räntan går upp kan det vara svårsålt. Är det kortsiktigt är det bättre att satsa på läget då det alltid säljer i första hand. Då är det lättsålt både långsiktigt och kortsiktigt och ni kan ta större risker i belåningen upp mot 3.5-4.5 miljoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in