2017-03-01, 00:24
Medlem
Lånar ut mitt konto till en polare som har probs:

Hej Flashback!

Jag jobbar på ett mindre kontor inom IT i England med folk som är ganska så unga (skulle väl säga att medelåldern är cirka 28). Problemet är att min chef beter sig väldigt konstigt till i olika situationer. Det har gått så långt att en kollega till mig sagt upp sig för att söka nytt. Samma med andra kollegor där tankarna går i samma banor, jag förstår verkligen varför och undrar om ni här på FB kan komma med lite kritik och synpunkter.

Det är alltså en teknisk chef det handlar om, han är väldigt oerfaren om man jämför med mina tidigare chefer på andra jobb. Han verkar oftast vara irriterad och kommer med väldigt korta och vaga svar när man ställer viktiga frågor angående utveckligen av produkten. Han förväntar sig också att man ska kunna allt som han kan (han har ju hela businesslogiken i huvudet eftersom han varit på bolaget i flera år, men verkar inte förstå att det tar mer än bara några månader för folk att komma in i något helt nytt stort projekt).

När vi har våra planeringsmöten verkar han lyssna på oss, men jag har insett att det bara är ett konstant jakande för att sedan ändå göra på hans egna sätt. Han är ju en nyckelperson i bolaget OCH har hand om hela tekniska "backloggen" vilket gör det extremt svårt för oss "andra" att påverka något öht.
"His way or the highway"

Personalomsättningen inom samma avdelning har varit extremt hög, det är bara han kvar sen start och det verkar som om han är bra på att snacka illa om alla som han citerat: "sparkat för att de sög". Man får alltid en slags "dummande" blick när man ställer helt legitima frågor. Gör man något fel får man oftast skit offentligt (vilket jag inte har problem med) - DÄREMOT blir han så sjukt "toxisk" och passivt aggressiv hela tiden, vilket bygger på allt omkring tills att det blir så olidligt att jag måste gå ut och sätta mig någon annan stans för att inte explodera. (Vem fan kastar pennor på folk för att få uppmärksamhet? Väx upp.)

Någon gång då en kollega gjorde ett ganska litet fel så började han mata på som fan istället för att boka in ett "post mortem" (som en vanlig chef hade gjort) där man går igenom vad som hände och hur man kan förebygga att det händer igen. Rätt kul eftersom det var han själv som faktiskt gått igenom och "OK:at" min kollegas arbete.

På samma sätt så har han också kritiserat användare av vår produkt, att dem är "dumma i huvudet/efterblivna" när det faktiska problemet är användarvänligheten i appen - men eftersom han står bakom den biten ensam så är det självkart fel på allt annat förutom hans egna skapelse.

De senaste dagarna på kontoret har bara varit så sjukt jävla deprimerande, jag har ingen lust att jobba alls, får inte ens ett "godmorgon" eller "hej" tillbaka när jag kommer in på kontoret. Luncherna går mest ut på att snacka internt utan chefen om hur vi ska lägga upp något möte för att ta upp vad fan det är som händer. Ingen annan nyckelperson i bolaget verkar inse VEM det är som är felet, alla bara glider runt vilket jag stör mig så otroligt mycket på.

Hur ska jag och mina kollegor hantera detta på bästa sätt? Jag gillar verkligen idén och konceptet av vad vi håller på med och vår VD är det väl egentligen inget fel på heller. Jag börjar dock oroa mig för vår tekniska del då det är otroligt mycket som har skötts dåligt och inte kommer att hålla om vi slår på en volymökning som faktiskt är realistisk inom det kommande året. (Alla förslag som vi lagt fram har bara ignorerats och fått ett typ "när det finns tid" och ett halvt leende)

En otroligt konstig sak är att han nästan tvingar oss till att jobba OB och på hela helger som "jour" utan någon ersättning öht, ett sånt jävla skämt det är alltså eftersom det inte står något om det i våra kontrakt.

PS. Jag är nästan 99% säker på att han har någon form av diagnos, rent socialt mässigt verkar han ju inte direkt ha någon självinsikt eller koll alls.. asperger typ? Ett kontrollfreak är han i alla fall garanterat.
Citera
2017-03-01, 00:49
Medlem
XaoqcHs avatar
Obehaglig situation du hamnat i med en aggressiv idiot till chef som t.ex. kastar pennor på anställda.

Om personalomsättningen är hög, vad säger HR och VD:n om saken? För de måste ju undra varför alla under avdelningschefen flyr fältet.

Om du tror att VD:n är mottaglig för kritik, så kan du ta upp ämnet med honom på ett sakligt sätt med specifika klagomål. Men var försiktig då han kanske är polare med avdelningschefen eller hans beteende uppmuntras av VD:n för att få er att jobba på. Du tycks ju jobba en del OB gratis och det kan VD:n inte vara ovetandes om.

Oavsett skulle jag börja söka nytt jobb som backup - i fall ingen ändring sker - om problemen ligger i själva organisationen och inte bara hos avdelningschefen. Skulle VD:n inte ta till sig kritiken och implementera en åtgärdsplan (tex sparka avdelningschefen) så är det dags att byta jobb.
Citera
2017-03-01, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Obehaglig situation du hamnat i med en aggressiv idiot till chef som t.ex. kastar pennor på anställda.

Om personalomsättningen är hög, vad säger HR och VD:n om saken? För de måste ju undra varför alla under avdelningschefen flyr fältet.

Om du tror att VD:n är mottaglig för kritik, så kan du ta upp ämnet med honom på ett sakligt sätt med specifika klagomål. Men var försiktig då han kanske är polare med avdelningschefen eller hans beteende uppmuntras av VD:n för att få er att jobba på. Du tycks ju jobba en del OB gratis och det kan VD:n inte vara ovetandes om.

Oavsett skulle jag börja söka nytt jobb som backup - i fall ingen ändring sker - om problemen ligger i själva organisationen och inte bara hos avdelningschefen. Skulle VD:n inte ta till sig kritiken och implementera en åtgärdsplan (tex sparka avdelningschefen) så är det dags att byta jobb.

Jo det är precis det jag är rädd för, båda känner ju varandra väldigt väl och har varit med sen början. Att man skulle hamna rätt ordentligt i skottgluggen är det ingen fråga om, det gäller nog att föra fram kritiken på ett snyggt sätt. Som du själv skriver så måste ju VD:n efter ett tag börja undra varför ingen stannar längre. Det kostar ju också bolaget något så stört mycket pengar/tid att lära upp nya anställda på så kort varsel.

Bolaget är för litet för att ha någon form av konstant HR position, det blir väl mest uppdelat bland våra nuvarande chefer. Synd eftersom en stabil HR människa oftast filtrerar bort folk som lider av någon grav form av socialt handikapp som kan påverka andra negativt (som t.ex. vår avdelningschef råkar vara).
Citera
2017-03-01, 02:48
Medlem
Sök nytt jobb under tiden du jobbar.
Citera
2017-03-01, 04:01
Medlem
killawifes avatar
Låter som en helt vanlig chef. Finns det några vettiga?
Citera
2017-03-01, 10:05
Medlem
Poechalis avatar
Ja, precis. En helt vanlig osäker chef som nått sin inkompetensnivå, jättevanligt.
För att inte avslöja sin okunnighet måste man trycka ner personalen och få dem att bli osäkra.
Det värsta som kan hända är att bli omkullsprungen av den mycket kunnigare personalen.
Citera
2017-03-01, 11:28
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarnet
Hur ska jag och mina kollegor hantera detta på bästa sätt?
Två ord: Exit plan.

Hur dina kollegor väljer att göra är upp till dem, men du bör se till att byta arbetsplats. Börja söka anställningar redan idag och jobba kvar till dess du fått napp. Undvik konflikter med den aktuella chefen och försök få till en så smidigt avslut som möjligt.

Jag förstår impulsen att vilja veta vad som är fel på chefen, men i dessa lägen är det bra att minnas följande regel:

Don't try to make sense out of nonsense.
Citera
2017-03-01, 13:27
Medlem
Har ni något huvudkontor i Sverige? Är det enbart engelsktalande personer (-dig) på ert kontor i England?

Om ni har HK i Sverige där VDn är placerad kan ni väl samla ihop en liten grupp och ta upp problemet tillsammans med honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in