Citat:
Ursprungligen postat av
Keldon
De yngre typ 80-talisterna har nog fattat, men de som är äldre än så bryr sig inte så mycket. 90-talisterna har nog inte hunnit fatta men inser det nog rätt snart.
Det är inte så konstigt alls egentligen, vi svenskar börjar arbeta senare och senare i livet och blir äldre och äldre. Det kostar, mycket! Sverige tar också emot en hel del personer som inte jobbat alls som får pension.
När det första pensionssystemet infördes i Sverige så var pensionsåldern 65 år och medellivslängden för män 59 år. På den tiden gick folk i gemen kanske 6-8 år i skolan och ansågs i princip vuxna efter konfirmationen. Yrkesarbetet påbörjades i god tid innan 18-årsdagen och arbetslöshet var något helt okänt, vid sekelskiftet 1800/1900 var det olagligt att vara arbetslös. Idag börjar folk inte sällan karriären runt 25-30 årsåldern, pensionsåldern är generellt 65 år och medellivslängden runt 82-83 år någonting. Inte så konstigt att pensionssystemet behöver reformeras.
Som sen 70-talist har jag bara så mycket koll att jag vet att behöver jobba en bit efter 70-årsåldern för att få ut procentuellt samma andel av slutlönen som de som går i pension idag.
Intressant för övrigt att Pensionsmyndigheten anger en summa på vad jag skulle få i pension om jag jobbar till jag blir 70. Idag har man väl inte ens rätt att jobba tills man blir mer än 67? Då kan väl arbetsgivaren tvinga dig att gå i pension? Om nu inte detta ändrats alldeles nyligen.
Att medellivslängden ökat beror ju dels på att barnadödligheten minskat, samt att man numera botar sjukdomar som förr i tiden var dödliga. Cancer i större omfattning, hjärtsjukdomar, HIV etc etc. Men bara det faktum betyder ju inte att 65-åringarna idag är piggare och mer arbetsföra än vad 65-åringarna var för 30 år sedan. Som jag ser det är pensionssystemet gravt underfinansierat. Många tror nog att de ska få ut cirka 80% av sin lön i pension from 65-årsdagen, men så är det ju inte tillnärmelsevis för 70- och 80-talisterna.