2017-02-28, 20:10
Medlem
gk.su.0159s avatar
Caryl Chessman (1921-1960) dömdes 1948 till döden för kidnappning, rån och våldtäkt. Han sista dagar finns dokumenterade och kan läsas i boken med namnet "Dödscell 2455" (Sjösala förlag).

Vad vet vi om den mannen?
Citera
2017-02-28, 20:20
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gk.su.0159
Caryl Chessman (1921-1960) dömdes 1948 till döden för kidnappning, rån och våldtäkt. Han sista dagar finns dokumenterade och kan läsas i boken med namnet "Dödscell 2455" (Sjösala förlag).

Vad vet vi om den mannen?
Han hette Caryl i förnamn, efternamnet var Chessman. Han levde mellan 1921 och 1960. År 1948 dömdes han till döden för våldtäkt, kidnappning och rån. I en bok med titeln "Dödscell 2455" vilken gavs ut på Sjösala förlag så berättas om hans sista tid i livet.
Citera
2017-03-01, 09:39
Moderator
blomvattnares avatar
Brott och brottsbekämpning --> Kriminalhistoria
/Moderator
Citera
2017-03-01, 15:16
Medlem
Trevlig bok.
Citera
2017-03-01, 15:32
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Sveriges Radios reporter Arne Thorén rapporterar före, och efter, avrättningen av Caryl Chessman: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=2218492
Citera
2017-03-01, 17:30
Medlem
Grandiosos avatar
Har inte läst just "Dödscell 2455" men däremot en annan av hans böcker: "Genom skärselden"
som är oerhört välskriven och gripande. En stor litterär begåvning var denne man,
Caryl Chessman. Väldigt synd att det gick som det gick.

Min framlidna moder berättade att hon och en väninna skrev brev till guvernören i aktuella
delstaten och vädjade om att man skulle benåda honom.
Det var de inte ensamma om att göra förvisso. Oerhört många som engagerade sig
för Chessmans skull. Även utanför staterna.

Citat:
Chessman dömdes till döden i enlighet med Federal Kidnapping Act, som under vissa omständigheter förordar dödsstraff för kidnappning. Chessman blev den förste att avrättas för kidnappning med icke dödlig utgång.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Caryl_Chessman

Spelfilmen baserad på boken "Dödscell 2455" låg på YouTube för nåt halv år sedan men
verkar borttagen nu tyvärr. Här är en trailer i alla fall: https://www.youtube.com/watch?v=HPhujBQc1n0

Chessman - The End (1960): https://www.youtube.com/watch?v=h3w2UTsmzd4

Crimes And Trials 32 Caryl Chessman The Red Light Bandit: https://www.youtube.com/watch?v=8k2zia3P4G0

Så här inleds boken "Genom Skärselden" som utkom 1955:

Du dör ensam - inför hela världen.
Döden är bunden i en ritual. Den är frånstötande och meningslös.
Du förs in i en grön, åttakantig kammare, och de spänner fast dig i en av de två kalla
stålstolarna. Sedan går de och förseglar dörren.
Dödsgasen spolas in och stiger i böljor mot taket. Den letar sig girigt ner i lungorna.
Du andas in de kalla, dödsbringande ångorna. Världen runt omkring flyter ljudlöst bort.
Under en skräcksekund lyfter du som i ett flygplan.
Sedan kommer ett sirapstjockt töcken. Du drunknar i det.
Och sedan?
En himmel som ingen vågar tro på?
Ett nytt helvete?
Eller bara förintelse och glömska?
Tids nog får du veta det. Långa, många år av förtvivlad kamp för livet rinner bort,
rinner rinner...
Senast redigerad av Grandioso 2017-03-01 kl. 17:53.
Citera
2017-03-01, 18:16
Medlem
Grandiosos avatar
Dödscellen som visade vägen

Citat:
Jag var tolv år gammal och stod på skolgården och käftade om fallet med den dödsdömde Caryl Chessman. Legendaren Börje Heed hade återigen skrivit om honom i Aftonbladet.

I boktipset längre ner i den här högerspalten tipsar Petter Inedahl om tio bra fängelseböcker. På första plats har han satt upp boken Dödscell 2455. Den är skriven av Caryl Chessman. Jag instämmer i Petters bedömning. Det är en väldigt stark bok.

Var Chessman skyldig? Mycket tydde på att han inte var det. Börje Heed var den enda europeiska journalist som fick möjlighet att träffa honom. Han flög fram och tillbaka över Atlanten ett antal gånger. På den tiden i propellerplan av typen DC3.

Varje gång Börje kom hem till Sverige var det med nya artiklar om Chessman, som alla tycktes läsa och diskutera. Däribland alltså jag och ett gäng andra tolvåriga skitungar på en skolgård i Rågsved, i södra Stockholm.

Vid ett av dessa tillfällen när storyn levde som mest hos svenska folket, nöjde sig Aftonbladet med den legendariska löpsedeln med bara tre ord: HEED HAR LANDAT. Det behövdes inte fler ord och blev vad som bland äldre journalister benämns, en kioskvältare.

https://www.magasinetparagraf.se/nyh...-visade-vagen/
Citera
2017-03-02, 18:40
Moderator
blomvattnares avatar
"Caryl Chessman" tillagt i rubriken.

/Mod
Citera
2017-03-10, 15:00
Medlem
gk.su.0159s avatar
Det verkar vara vanligt att man skyller på konspirationer, sammansvärjningar när det kommer till det amerikanska samhället. Några exempel: Mumia Abu-Jamal, Rubin "Hurricane" Carter, Joe Hill och Caryl Chessman.

Hur sannolikt är det egentligen att man blir utsatt för det? USA har haft slaveri och segregerade samhällsstrukturer. Presidenter som sympatiserade med det rasistiska KKK och har hatat kommunister och medborgarrättsrörelser.

Jag tror många är felaktigt dömda.
Citera
2017-10-01, 07:08
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gk.su.0159
Det verkar vara vanligt att man skyller på konspirationer, sammansvärjningar när det kommer till det amerikanska samhället. Några exempel: Mumia Abu-Jamal, Rubin "Hurricane" Carter, Joe Hill och Caryl Chessman.

Hur sannolikt är det egentligen att man blir utsatt för det? USA har haft slaveri och segregerade samhällsstrukturer. Presidenter som sympatiserade med det rasistiska KKK och har hatat kommunister och medborgarrättsrörelser.

Jag tror många är felaktigt dömda.

Fast jag tycker att han kom med dåliga bortförklaringar. Varför fanns den röda lyktan i hans bil t.ex.? Bilen var ju stulen men hur stor var möjligheten att han råkade stjäla just den bilen om han nu inte var gärningsmannen? Ägaren till bilen förnekade all kännedom om lyktan. Och varför dör man hellre än tjallar på nån som man vet begick brottet?
Citera
2024-02-06, 01:16
Medlem
Ovanligt att en så intelligent man gjorde nåt sådant dumt. Men det finns
definitivt orsaker därtill. En trilogi av böcker var det väl, varav två kom till Sverige.
Båda dessa har jag också läst likt er. Han är väl lite av en sådan här
myndighets-stalker, och detta säkert för att orka leva i sin lilla
cell.

När det begav sig var tydligen denne historia även stor i svea rike.

Editering. Wow. kom jag in på en otäck avdelning nu? Sökte och trodde jag var i litteraturens rike, ciao!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in