Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-03-02, 10:07
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagnej
Att du använder uttryck som "Araber och niggers" förklarar din nivå.
Det är relevant för diskussionen eftersom att högerextrema försöker få det att låta som att ensamkommande är ett gäng kriminella. Jag jobbar som lärare och de ensamkommande eleverna är de mest väluppfostrade och studiemotiverade eleverna.

Att människor med utländsk bakgrund är överrepresenterade i sådana här brott är inte konstigt, precis som att Södermalm var getto på 50 talet så har det med socioekonomi att göra.
Behövde man stänga simhallar på den tiden också?
Citera
2017-03-02, 10:17
Medlem
Citat:
Det är relevant för diskussionen eftersom att högerextrema försöker få det att låta som att ensamkommande är ett gäng kriminella. Jag jobbar som lärare och de ensamkommande eleverna är de mest väluppfostrade och studiemotiverade eleverna.

Att människor med utländsk bakgrund är överrepresenterade i sådana här brott är inte konstigt, precis som att Södermalm var getto på 50 talet så har det med socioekonomi att göra.

Och jag känner lärare som jobbar i ytterområdes-skolor och de tycker att det funkar riktigt dåligt och de har stora problem med eleverna. Så bara för att du har några trevliga elever i din klass så säger det absolut ingenting om hur det ligger till i verkligheten, är du verkligen så dum i huvudet så att du tror det?

Det har väldigt lite med att göra socioekonomiska orsaker, de har exakt samma förutsättningar att gå i skola precis som vilket svenskt barn som helst om nu föräldrarna orkade brysig.

Sådana som du gör generellt att jag hellre umgås med folk med invandrar bakgrund. Då svenskar i regel är helt hjärndöda och ungefär lika allmänbildade som Homer Simpson.
Citera
2017-03-02, 10:31
Medlem
Vågar dom öppna idag eller ska de ha stängt idag också?
Citera
2017-03-02, 10:53
Medlem
Citat:

Antagligen är du med i #Vistårinteut också?

Givetvis finns det en del skötsamma ensamkommande, MEN väldigt många ägnar sig åt heroinmissbruk, personrån, sexövergrepp, stölder, vandalisering och bränder på HVB-hem, störande beteende på bad, bibliotek och köpcenter.

Vårt land är nedlusat med sk. ensamkommande som dels kostar uppåt 35 miljarder per år och dels orsakar massor med problem.
Citera
2017-03-02, 11:06
Medlem
Citat:

Känns som det är otroligt stor skillnad vilket MENAland man kommer från
Citera
2017-03-02, 11:09
Medlem
Somsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorbon
Vågar dom öppna idag eller ska de ha stängt idag också?

Enl kommunens hemsida igår är det öppet mellan 7-13 eller nå liknande.

http://www.ubro.se/nyheter/simhallen-oppnar-aterpressmeddelande-fran-upplands-bro-kommun
Senast redigerad av Somson 2017-03-02 kl. 11:11.
Citera
2017-03-02, 11:13
Medlem
Citat:

Jag tycker det inte tillför något att använda invektiv, såsom n-ord, snarare tvärtom. Man blir med rätt inte tagen på allvar, men arab är inte ett skällsord.

Hursom, det torde finnas kulturella förklaringar till brottslighet också. Socioekonomiska förklaringsvariabler kan inte allena förklara den mkt stora överrepresentationen för olika typer av brott hos olika typer av kulturellhemvist.
Citera
2017-03-02, 11:28
Medlem
Citat:

Precis, och i just detta fall så finns en intervju med en lärare som jobbade inom skolan tidigare som var i närheten och beskriver att hon känner igen de personer som bråkade sedan de car i 6-7 års åldern. Nu 17 ca. Så iallfall dessa av dem har varit här hela sin skolgång och är inte några av de senaste året/årens invandrare i alla fall. Om det nu är den enda intressanta frågan att utreda i ämnet.
Om det intressant i alla lägen är detta, ska vi då utreda om de är födda i Sverige eller inte, om deras föräldrar är födda i Sverige eller inte, om deras förfäder alla är födda i Sverige eller inte och vad de har för hår och hudfärg osv.... Det är väl mer intressant att fundera på vad de gjort och varför och försöka ändra detta för framtiden än att ägna sig åt nån sorts släktforskning.

Bara för jag har nån tjuv och äktenskapsbrytare i mina tidigare släktled , nån som kommer från Mora och nån Stockholmare nån som var storbonde och nån präst och nån med fader okänd så gör ju det knappast mig till den jag är idag. Men visst vill somliga av er skylla allt jag gör idag på dessa av mig okända släktingar och vad dom gjorde och bodde, så varsågod. Det är ungefär lika smart.
Citera
2017-03-02, 11:31
Medlem
Somsons avatar
Polisrapporterna på ubro.se visar ju att det finns problem med Bros sk ungdomar, kan det vara så att det är samma ungdomar? Många som anser det i Bro.

Någon gång mellan klockan 23.50 den 16 februari och klockan 00.15 den 17 februari inträffade en misshandel och ett rån i Bro centrum. Målsägande var på väg hem från "lokal" när denne attackerades av en grupp med ungdomar. Målsägande blev slagen och sparkad så att smärta uppstod, men skadades inte allvarligt. Ynglingarna plockade med sig målsägandes plånbok, mobiltelefon och två matkassar men kastade tillbaka plånboken då den visade sig vara tom. Gärningsmännen bedömdes vara i 18-20-årsåldern.

Strax innan 21 den 10 februari inträffade skadegörelse och misshandel i Bro centrum. En grupp ungdomar som kom in i en matbutik i centrum drog uppmärksamhet till sig. En i personalen konfronterade dem då denne fick uppfattningen att ungdomarna var där för att snatta, men det uppskattades ej. Någon eller några i gruppen sparkade då målsägande på ena benet och slog denne i magen. När de lämnade butiken var det någon av dem som krossade ett fönster. Anmälnigar om misshandel och skadegörelse upprättades. Det framgår ej i anmälan hur många ungdomar det var.
Citera
2017-03-02, 11:34
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Jag tycker det inte tillför något att använda invektiv, såsom n-ord, snarare tvärtom. Man blir med rätt inte tagen på allvar, men arab är inte ett skällsord.

Hursom, det torde finnas kulturella förklaringar till brottslighet också. Socioekonomiska förklaringsvariabler kan inte allena förklara den mkt stora överrepresentationen för olika typer av brott hos olika typer av kulturellhemvist.

O herregud vilket ordbajseri. Niggers använder man till invandrare som uppför sig som niggers, invandrare använder man till invandrare som är här för att typ arbeta, assimilera sig, blattar använder man för invandrare med blattebeteende(lite åt niggers)... och så vidare. Det är ord som säger exakt vilken typ utav invandrare man menar i samtalet. För att inte dra _alla_ invandrare över samma kam.
Citera
2017-03-02, 11:39
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Inte helt ovanligt att folk som går i försvarsställning överdriver åt andra hållet och skönmålar, precis som du gör genom att påstå att afghaner och somalier m.fl. skulle vara riktiga praktelever, lååångt bättre än vanliga svenska dito. Det är ju inte direkt den verklighet som präglar varken elevers eller lärares egna berättelser eller som avspeglas i skolresultat och Pisa-undersökningar m.m. Konstigt också att dessa mönstergossar så ofta begår brott av olika slag och missköter sig rent allmänt. De måste leva ett Dr Jekyll & Mr Hyde-liv, änglar i skolan och demoner på fritiden ...

Genom att dra paralleller till Södermalm på 50-talet (!) och kalla det för getto så diskvalificerar du dig från alla möjligheter att bli tagen på allvar. Du måste både sakna verklighetsförankring och vara rejält historielös om du verkligen tycker att detta är jämförbart med dagens situation.
Senast redigerad av ingetbranick 2017-03-02 kl. 11:41.
Citera
2017-03-02, 11:43
Medlem
Somsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Precis, och i just detta fall så finns en intervju med en lärare som jobbade inom skolan tidigare som var i närheten och beskriver att hon känner igen de personer som bråkade sedan de car i 6-7 års åldern. Nu 17 ca. Så iallfall dessa av dem har varit här hela sin skolgång och är inte några av de senaste året/årens invandrare i alla fall. Om det nu är den enda intressanta frågan att utreda i ämnet.
Om det intressant i alla lägen är detta, ska vi då utreda om de är födda i Sverige eller inte, om deras föräldrar är födda i Sverige eller inte, om deras förfäder alla är födda i Sverige eller inte och vad de har för hår och hudfärg osv.... Det är väl mer intressant att fundera på vad de gjort och varför och försöka ändra detta för framtiden än att ägna sig åt nån sorts släktforskning.

Bara för jag har nån tjuv och äktenskapsbrytare i mina tidigare släktled , nån som kommer från Mora och nån Stockholmare nån som var storbonde och nån präst och nån med fader okänd så gör ju det knappast mig till den jag är idag. Men visst vill somliga av er skylla allt jag gör idag på dessa av mig okända släktingar och vad dom gjorde och bodde, så varsågod. Det är ungefär lika smart.

Kan säga såhär, när jag växte upp i Bro för ca 20år sedan så va "stök" bråk mellan Bro och närliggande orters ungdomar.

Folköl och hög musik på den sk ölbacken.

Crossåkning/moppeåkning.

Ingrep polisen så var det störande musik eller festande ungdomar inte kaos i simhallar och barnfamiljer som får fly i panik, stormande in i butiker och misshandla personal eller våldtäktsförsök vid den sk våldtäktstunneln.

Klimatet har ändrats på mindre än tio år, fråga vilken Brobo som helst va de upplever är anledningen, tror man får liknande svar om de får vara anonyma (på grund av rädsla).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in