2017-02-28, 16:20
Medlem
RadikalFails avatar
Jag ska inom några veckor göra EMG p g a att mitt vänstra ben har sedan november inte funkat som det ska. Man trodde först att det var lumbago med ischias men jag har bara blivit sämre och sämre, med sämre så gör ryggen ont, ingen känsel upp till ovanför naveln och vänster skinka känner jag inte heller och reflexerna i vänstra foten är borta och tårna kan jag inte röra alls och dom står bara upp eller är dom i skor så rullar dom ihop sig. MR av ryggen är gjord men den var ua.

Remiss till neurologen är skickad från två olika ställen. Men nu undrar jag hur det känns när man gör EMG(mätning av nerverna för den som inte vet) och dom kör in nålarna i musklerna? I det sjuka benet känner jag ju inget så det är jag inte oroad för. Men om dom ska jämföra med det friska tänkte jag.

Så någon som vet?
Citera
2017-02-28, 16:30
Medlem
Ja har gjort det en gång och tyckte det va jävligt otäckt, Ström är en fobi ja har med.

Dom mesta stötarna man får känner du inte mer än att muskeln drar ihop sej, men där emellanåt skuter han på riktigt ett par gånger.
Citera
2017-02-28, 16:47
Medlem
Steepfor4minutess avatar
Jag råkade ut för akut polyneuropati för några år sedan och gjorde då bl.a. EMG på armar och ben. Kommer inte ihåg att jag kände någon smärta då men att en kroppsdel rycker till är definitvt en märklig upplevelse. Men som sagt det gjorde inte ont på något sätt.
Citera
2017-02-28, 16:59
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokro
Ja har gjort det en gång och tyckte det va jävligt otäckt, Ström är en fobi ja har med.

Dom mesta stötarna man får känner du inte mer än att muskeln drar ihop sej, men där emellanåt skuter han på riktigt ett par gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av Steepfor4minutes
Jag råkade ut för akut polyneuropati för några år sedan och gjorde då bl.a. EMG på armar och ben. Kommer inte ihåg att jag kände någon smärta då men att en kroppsdel rycker till är definitvt en märklig upplevelse. Men som sagt det gjorde inte ont på något sätt.

Ah okej. Låter ju inte så farligt då. Då ska jag nog överleva.
Citera
2017-03-02, 20:48
Medlem
RadikalFails avatar
En annan fråga.... jag ska tydligen mäta hur hjärnan skickar impulser till benet... vet inte vad detta heter och skulle gärna vilja veta vad detta heter. Vill bara läsa på om undersökningen då den lät intressant.
Citera
2017-03-02, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
En annan fråga.... jag ska tydligen mäta hur hjärnan skickar impulser till benet... vet inte vad detta heter och skulle gärna vilja veta vad detta heter. Vill bara läsa på om undersökningen då den lät intressant.

Det är nog en elektroneurografi!
Citera
2017-03-02, 22:11
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sifoner99
Det är nog en elektroneurografi!

Tack för hjälpen. Då ska jag kolla upp detta
Citera
2017-03-02, 23:19
Medlem
Undersökningen påminner om TENS-behandling där man stimulerar nerverna. Det var varken smärtsamt eller obehagligt sist jag gjorde det.

Ja, det låter som att du också ska göra en ENeG-undersökning.
Citera
2017-03-02, 23:56
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meraki
Undersökningen påminner om TENS-behandling där man stimulerar nerverna. Det var varken smärtsamt eller obehagligt sist jag gjorde det.

Ja, det låter som att du också ska göra en ENeG-undersökning.

Jag har aldrig testat tens. Det närmaste jag testat är att råka röra vid ett kostängsel.

Men det ska bli spännande att testa detta. Men hoppas ju mest på ett svar vad tusan som är fel på mig. Men tack för svar vad jag ska få testa med hjärnan.
Citera
2017-03-14, 16:17
Medlem
RadikalFails avatar
Det är tydligen SEP och MEP jag ska göra.
Citera
2017-03-15, 14:36
Medlem
RadikalFails avatar
Kan säga att för mig var emg en plåga då dom tog det sjuka benet. Då jag får ju inte ut rörelse i benet själv men nu ryckte ju benet som tusan så fick ont. Men själva undersökningen var intressant att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in