2017-02-28, 13:57
Medlem
Kronofogden skulle betala tillbaka pengar till mig men satte in pengarna på fel konto. Skulden var betald men de tog för mycket. Sedan när de skulle betala tillbaka summan på 1700 kr då satte de in pengarna på fel konto (gissar att de gjorde det med flit, de asena )

Vem är ansvarig, hur får jag tillbaka pengarna. Är det kronofogden, banken eller personen som fick pengarna som ska stå för det?
Citera
2017-02-28, 14:01
Medlem
1. Provat prata med dom ?
Citera
2017-02-28, 14:16
Medlem
nedboys avatar
Man undrar ju om du har kontaktat dem med ärendet och vad svaret blev?
Citera
2017-02-28, 14:17
Moderator
Allaballawallas avatar
Hur uppstod felet?

Gav du dem fel kontonummer, överfördes pengarna till fel konto trots att du gav du dem rätt kontonummer eller valde de bara ett konto på måfå?

Du får nog förtydliga hur det hela har gått till om vi ska kunna svara på din fråga...
Citera
2017-02-28, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Hur uppstod felet?

Gav du dem fel kontonummer, överfördes pengarna till fel konto trots att du gav du dem rätt kontonummer eller valde de bara ett konto på måfå?

Du får nog förtydliga hur det hela har gått till om vi ska kunna svara på din fråga...

De sa att de hade rätt kontonummer, att de kollat via Swedbank på det kontonummer som var registerat på mig. Jag gissar att de valde fel kontonummer med flit eftersom det nummer de betalde in på var helt uppåt väggarna fel.
Citera
2017-02-28, 15:10
Moderator
Briasccas avatar
Enklast är väl att skicka en begäran om utbetalningen på beloppet. De har ju fattat beslut om det men du har inte fått pengarna. Att de skickat till fel konto är deras huvudvärk, inte din.
Citera
2017-02-28, 15:10
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestulenAvPolisen
De sa att de hade rätt kontonummer, att de kollat via Swedbank på det kontonummer som var registerat på mig. Jag gissar att de valde fel kontonummer med flit eftersom det nummer de betalde in på var helt uppåt väggarna fel.

Well, om det är kronofogdemyndigheten som gjort fel så är de självklart ansvariga för att åtgärda felet. Du kan ju inte ändra transaktioner mellan en statlig myndighet och en annan person och ingen kan på allvar förvänta sig att du ens ska kunna det.

Jag tror inte att de har gjort det för att jävlas utan att det snarare handlar om någon form av misstag, men det är ju en annan diskussion.
Citera
2017-02-28, 15:11
Moderator
Briasccas avatar
PS- Fråga samtidigt om hur man kan anmäla oskicklig myndighetsutövning, om det är till JK eller JO eller någon annanstans. Det bör stimulera deras arbetslust att betala ut pengarna till dig.
Citera
2017-02-28, 15:34
Medlem
kimdah2002s avatar
Den korrekta gången är att kronofogdemyndigheten kontaktar banken som i sin tur kontaktar kontoinnehavaren, har han/hon inget att invända så betalas pengarna tillbaka till kronofogdemyndigheten som sätter in pengarna på rätt konto. Detta kan ta 2-4 veckor om inte den som fått pengarna förhalar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in