2017-02-28, 10:35
Medlem
swentons avatar
Hejsan,
Sitter just nu och letar fakta och planerar inför kommande bankbesök med min sambo.

Jag har rätt bra koll på min egen ekonomi men dessvärre inte så bra koll på sambons. Jag har en "bra" kreditvärdighet enligt UC. Sambon har nog också "bra" då han har lån på tomt.

1 lån på 150.000kr som jag köpt en båt för. Båten använde jag sedan för att köpa in mig på tomten min sambo redan ägde.
1 kreditkort som jag använder ganska så flitigt men som betalas varje månad. Ibland får jag även checkar utskickade som jag kan växla in till kontanter om jag känner för det.
Jag har en lön straxt över 25.000 men med lönesamtal i nästa månad.
Dum som jag var ansökte jag själv om lån och jämförde lånen för båtköpet vilket resulterade i en del förfrågningar på UC. Tror jag har 6-7 stycken vilket jag vet inte ser bra ut.

Så här är mina frågor:
1. Bör jag vänta med bankbesöket tills efter lönesamtalet.

2. Förfrågningarna på UC försvinner efter 12 månader om jag läst rätt, bör jag vänta ut tills de har försvunnit eller skulle det inte spela någon större roll tror ni?

3. Jag har ett sparande, men inte på någon större summa.. Ska jag fortsätta spara eller prioritera att betala av båtlånet och minska det inför kommande bankbesök? Eller ska jag behålla sparandet för att kunna köpa möbler till hushållet, kunna betala handpenning för byggkreditiv.

4. Jag har funderat om man skulle kunna göra om båtlånet till ett bolån då jag använt båten för att köpa en del av tomten. Är detta möjligt?

5. Kan man få hjälp med privatekonomin hos en bankman på min bank? eller blir man bara lurad då?

Tacksam för svar, för en som inte har koll på allt..
Citera
2017-02-28, 10:59
Medlem
hur har du använt båten för att köpa in dig på tomten?
Citera
2017-02-28, 11:10
Medlem
Varför ska ni på ett möte med banken? Vad är syftet?
Citera
2017-02-28, 11:24
Medlem
swentons avatar
Jag bytte 100% av båten för 50% i tomten.

Bankmötet är för att få lånelöfte om byggkreditiv då vi planerar att bygga nytt!
Citera
2017-02-28, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swenton
Jag bytte 100% av båten för 50% i tomten.
Så du äger inte längre båten, men har ändå ett lån på den med båten som säkerhet eller är det ett blancolån?
Citera
2017-02-28, 11:58
Medlem
swentons avatar
Blancolån är det
Citera
2017-02-28, 12:31
Medlem
RedXs avatar
Nu framgår det ju inte hur mycket du vill låna i förhållande till din (och sambons) inkomster. Men såvida du inte förväntar dig en kraftig löneförhöjning tror jag inte att det stundande lönesamtalet gör någon större skillnad för hur mycket du får/inte får låna. Man brukar väl tala om att du får låna ca sex gånger årsinkomsten, så för varje tusenlapp du får upp månadslönen får du låna (förenklat såklart) 72 000 kr extra.

UC-frågorna gör nog inte heller någon större skillnad så länge som det rör sig om 6-7 stycken. På min tid som banktjänsteman (iofs tio år sedan nu) drog vi en gräns vid 10 st, men det var ingen benhård gräns utan man gjorde en bedömning från fall till fall. Men allt under 10 var ok.

Spara eller betala av på lånet? Jag tror inte att det spelar någon större roll, men skulle jag välja skulle jag betala av på lånet pga den totala beloppsbegränsningen av lån. Viktigast är dock att du väljer något av dessa alternativ i stället för att konsumera upp pengarna. Betala av (och avsluta) kreditkortet kan vara smart i o m att hela kreditbeloppet räknas som utlåning oavsett om du nyttjar det eller ej.

Hjälp får du nog, men du får ju vara medveten om att banktjänstemannen såklart vill tjäna pengar på dig. Det är ju ingen oberoende rådgivare du vänder dig till. Samtidigt är risken låg att du faktiskt blir "blåst" (även om vissa vill göra gällande att så är fallet). Du kanske inte får den teoretiskt optimala rådgivningen, men sannolikt får du hyfsade råd sett till din situation.
Citera
2017-02-28, 13:14
Medlem
swentons avatar
Vi har fått offert på huset för 2,7 milj men med lite ändringar så tror jag att vi kommer komma ner till 2,5 milj.

Det känns ändå som att 2 personer som tjänar mellan 25-30k/månaden borde få låna den summan. Men jag vill som sagt försöka optimera och planera så gott jag kan inför mötet
Citera
2017-03-03, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swenton
Vi har fått offert på huset för 2,7 milj men med lite ändringar så tror jag att vi kommer komma ner till 2,5 milj.

Det känns ändå som att 2 personer som tjänar mellan 25-30k/månaden borde få låna den summan. Men jag vill som sagt försöka optimera och planera så gott jag kan inför mötet

3,5 miljoner i lån borde inte vara några problem med de inkomsterna förutsatt att ni har kontantinsats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in