Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-27, 22:59
  #1
Medlem
Virre217s avatar
Hej, det ska sägas att jag är en person som gillar lite mer udda resemål som gärna får vara lite mer krävande/obekvämt och funderar på var jag ska åka i Påsk som jag inte varit förut, och lutar förmodligen åt Asien.

I Asien har jag varit i Georgien, Armenien, Azerbadjan, Indien, Vietnam, Laos, Malaysia, Kambodja, Thailand, Japan och Sydkorea så frågan är vilket nytt land man kan klämma med?
Jag har fått ett förslag på Uzbekistan som lite udda och intressant resmål, så ni med erfarenheter får gärna dela med er av det eller annat.
Citera
2017-02-27, 23:33
  #2
Medlem
Uzbekistan har rätt hårda regler vad gäller visum. Vill du åka dit får du nog ansöka redan nu om du ska hinna fixa allt i tid. Svenskar hänvisas dessutom till landets ambassad i Berlin för visumfrågor. Jag var sugen på det men avskräcktes och därför skjutit upp det till ett annat tillfälle.

Varför inte Kazakstan? De ändrade sina visumbestämmelser i år och svenskar får stanna där upp till 30 dagar utan visum
Citera
2017-02-27, 23:49
  #3
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Uzbekistan har rätt hårda regler vad gäller visum. Vill du åka dit får du nog ansöka redan nu om du ska hinna fixa allt i tid. Svenskar hänvisas dessutom till landets ambassad i Berlin för visumfrågor. Jag var sugen på det men avskräcktes och därför skjutit upp det till ett annat tillfälle.

Varför inte Kazakstan? De ändrade sina visumbestämmelser i år och svenskar får stanna där upp till 30 dagar utan visum

Tackar, jag kollade lite på Visum-reglerna för Uzbekistan och lät lite för invecklat för en sådan kort resa så det faller nog bort. Kazakstan kan vara intressant, men blev lite konfunderad av sidan här som säger att det är såpass dyrt och krångligt?

https://en.wikipedia.org/wiki/Tourism_in_Kazakhstan

Det behöver iofs inte vara rättvisande, så alla erfarenheter av vad Kazakstan kan erbjuda uppskattas varmt. Kyrgistan verkar också vara Visum-fritt och kanske intressant?
Citera
2017-02-27, 23:51
  #4
Medlem
Memmajemmas avatar
Mongoliet då?
Citera
2017-02-28, 00:05
  #5
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
Nordkorea?
Citera
2017-02-28, 07:01
  #6
Avstängd
Kesha100crowss avatar
Iran har jag vart i! Inga problem, rätt ok land faktist!
Citera
2017-02-28, 10:27
  #7
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IaveAfstrCARthenU
Nordkorea?

Nu är jag ju typen som gillar maximal frihet och undvika paketresor, så det känns väl lite som Nordkorea vore den ultimata motsatsen till just detta.
Samtidigt så kanske kontrasten i den extremt totalitära och kontrollerande atmosfären vore en upplevelse i sig själv så det kanske inte är så bisarrt vid andra tanken.

Dock kan jag tänka mig att det nog är ubersvårt att få turistvisum, och att jag tidigare varit i Sydkorea kanske försvårar också.

Men visst, inte uteslutet om det är tillräckligt bisarrt faktiskt... någon som har erfarenheter om man kan få behållning trots att det är extremt kontrollerat och man ständigt bevakas av hjärntvättade guider?
Citera
2017-03-03, 22:07
  #8
Medlem
Sorkus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Hej, det ska sägas att jag är en person som gillar lite mer udda resemål som gärna får vara lite mer krävande/obekvämt och funderar på var jag ska åka i Påsk som jag inte varit förut, och lutar förmodligen åt Asien.

I Asien har jag varit i Georgien, Armenien, Azerbadjan, Indien, Vietnam, Laos, Malaysia, Kambodja, Thailand, Japan och Sydkorea så frågan är vilket nytt land man kan klämma med?
Jag har fått ett förslag på Uzbekistan som lite udda och intressant resmål, så ni med erfarenheter får gärna dela med er av det eller annat.
Låter samtidigt som du redan har upplevt delar av den asiatiska kulturen. Skulle istället rekommendera dig att spendera minst en vecka i Oman, något udda resmål och helt annorlunda mot tidigare nämnda länder. Enkelt att få visum och massor att se och uppleva. Muscat om du är ute efter äventyr, Salalah om du vill ha något mer laidback semester.

Jag är samtidigt lite nyfiken på hur du spenderade dagarna i Georgien, Armenien och Azerbadjan?
Citera
2017-03-05, 21:31
  #9
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorku
Låter samtidigt som du redan har upplevt delar av den asiatiska kulturen. Skulle istället rekommendera dig att spendera minst en vecka i Oman, något udda resmål och helt annorlunda mot tidigare nämnda länder. Enkelt att få visum och massor att se och uppleva. Muscat om du är ute efter äventyr, Salalah om du vill ha något mer laidback semester.

Jag är samtidigt lite nyfiken på hur du spenderade dagarna i Georgien, Armenien och Azerbadjan?

Tack för tipset, men lutar lite åt att jag inte är helt klar med Asiatiska kulturen och Mongoliet ligger kanske närmast till hands så långt.

I Georgien besökte jag Tbilisi som var intressant och mycket billig stad, och vad gäller naturupplevelser kan jag rekommendera bergstrakten nära Mazeri som var grymt. I Armenien var jag i Yerevan som också var fin stad och överhuvudtaget är länderna rätt intressanta då de känns grymt Europeiska och ändå inte.
Citera
2017-03-06, 19:37
  #10
Medlem
Jag kan rekommendera utbrytarrepubliken Transnistrien i Moldavien. Var där för två år sen. Inte erkänt land, men har egen stat, polis, armé, valuta etc. Väldigt bisarr upplevelse i stort och smått (bara en sån sak som att de fortfarande har hammaren och skäran som nationalsymbol och på flaggan eller att deras mynt är av plast). När jag var där kombinerade vi Transnistriens huvudstad Tiraspol med Chisinau i Moldavien och Odessa i Ukraina. Allt ligger väldigt nära varandra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Transnistria
Citera
2017-03-06, 19:44
  #11
Medlem
Annars tycker jag, som nån annan här skrev, att Mongoliet verkar väldigt spännande, annorlunda och ovanligt. Har själv velat åka dit. Är nog inte så många som har firat en veckas semester i Ulan Baator (stavning?).
Sen har Vitryssland blivit mycket lättare att resa till sen man nu kan få visa-on-arrival om man bara ska stanna max 5 dagar. Är ju dessutom geografiskt väldigt nära.
Berätta gärna vad du bestämmer dig för eller har för tankar kring. Blir inspirerad av den här tråden.
Citera
2017-03-06, 21:48
  #12
Medlem
Sorry, upptäckte först nu att det var resmål i Asien du letade efter.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2816457

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback