2017-02-28, 00:01
Medlem
AlfaQhards avatar
20 räcker inte för att ta körkort i Sverige 2017, fråga om de har en avbetalningsplan på några år
Citera
2017-02-28, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Sen 20000? Jag köpte böcker från blocket och ladda ned någon app för runt 500kr sen så körde jag med polare och päron. Spendera nog runt 5-6 tusen.

Obligatoriska avgifter (synundersökning, körkortstillstånd, riskettan, risktvåan, forografering, kunskapsprov, körprov, lån av bil vid uppkörning, tillverkning av körkort) går på nästan 6,000 kr. Sedan så kostade det dig mer men det var dina föräldrar och kompisar som betalade för bensinen. Så, några 5-6,000 kr kostade det alltså inte.

Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
20 räcker inte för att ta körkort i Sverige 2017, fråga om de har en avbetalningsplan på några år

6,000 kr kostar som sagt alla obligatoriska avgifter. Kvar blir då 14,000 kr vilket där jag bor ger 1400 min (23.33 tim) bakom ratten (35 st körlektioner a 40 min) samt pengar över till en andra uppkörning och provavgift om det skulle behövas.
Senast redigerad av Carvr 2017-02-28 kl. 00:49.
Citera
2017-02-28, 01:14
Medlem
Usch... Fick en hemsk syn i mitt huvud hur du fått lånet, sen kuggar på uppkörningen och får till slut avbryta på grund av brist på pengar. Sett det hända förr.

Försök låna från föräldrar, men i stort sett låter det här som en dum idé. Vad händer när de kräver att du ska ha egen bil, eller om du endå inte lyckas få jobb och en icke-familjemedlem börjar kräva pengar tillbaka?

Nej, det är för mycket risk. Leta ett knegarjobb först, sen spara och ta kortet själv. Klart du kan få ett vanligt jobb utan körkort. Bara att fortsätta leta.

I mina yngre dar jobbade jag inom industri och jag hade inte körkort alls. Det tog jag inte föränns efter 25. Jag minns att jag sållade bort jobb ibland som krävde körkort men så farligt är det inte, det finns enorma mängder jobb som inte kräver det. Truckförarna på jobbet hade körkort, inte jag som gjorde annat. Du får helt enkelt hitta ett knegarjobb min vän.

Och jag önskar dig lycka till. Ibland måste man ta ett mellansteg i livet för att få något. Jag tror det här är en sån situation för dig.
Senast redigerad av ArabiskaPrinsen 2017-02-28 kl. 01:18.
Citera
2017-02-28, 09:09
Medlem
Jaecps avatar
Det finns obegränsat med okvalificerade jobb inom omsorgen. Förskola, sjukvård, skolor, fritids, hemtjänst, äldreboenden osv.
Ser inte ditt problem förutom att du just nu inte har råd att ta kk.
Citera
2017-02-28, 10:19
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carvr
Obligatoriska avgifter (synundersökning, körkortstillstånd, riskettan, risktvåan, forografering, kunskapsprov, körprov, lån av bil vid uppkörning, tillverkning av körkort) går på nästan 6,000 kr. Sedan så kostade det dig mer men det var dina föräldrar och kompisar som betalade för bensinen. Så, några 5-6,000 kr kostade det alltså inte.

6,000 kr kostar som sagt alla obligatoriska avgifter. Kvar blir då 14,000 kr vilket där jag bor ger 1400 min (23.33 tim) bakom ratten (35 st körlektioner a 40 min) samt pengar över till en andra uppkörning och provavgift om det skulle behövas.
35st körlektioner? Har du inte kört någonting alls privat?
Citera
2017-02-28, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard

20 tusen låter väldigt mycket i mina öron. Beror väll på hur bra/dålig personen i fråga är och om perosnen vågar stå på sig när körläraren pushar på att man ska ta 20 till lektioner.
Citera
2017-02-28, 11:06
Medlem
Då du inte har möjligheter att låna pengar får du koncentrera dig på de jobb du kan få, utan körkort. Sen när du väl har en inkomst får du prioritera att få ett körkort. Så flytta fokus ifrån de jobb som vore sökbara med körkort till de jobb du kan söka. Därtill ska du tänka att bara för att man har körkort så får man inte automatiskt alla jobb där det krävs ett körkort. Det finns mängder av folk med körkort som är arbetslösa och en del av dem har då ändå alla körkortsklasser.
Citera
2017-02-28, 13:25
Medlem
genericnames avatar
Citat:
Obligatoriska avgifter (synundersökning, körkortstillstånd, riskettan, risktvåan, forografering, kunskapsprov, körprov, lån av bil vid uppkörning, tillverkning av körkort) går på nästan 6,000 kr.

Så antingen körde ju skitmycket hemma eller med polare eller så är du världens mest begåvade förare som klarat det på 2-3 körlektioner.

Måsta tjäna minst 100,000 kr.

Klarade mitt på mindre än 6000 som du påstår än minimum...

Syn: 200-400
tillstånd: 100 ?
risketta och risktvåa? gäller det bil också? detta kallades halkbanan förr? 1000?
Foto: 200
kunskapsprov 200
uppkörning 1200
lån av bil vet i fan vad det kostar... 300?

Där är dina 6000 kr, fast med realistiska priser. Du bör köra en 4-8 lektioner beroende på kunskapsnivå, resten bör du övningsköra privat.
Körlektionerna är det dyra och kostar väl en femhunka styck...

3300-4000 + 2000-4000 för lektionerna alltså.
Detta är normalpris för ett körkort... Du kan få det flera tusen billigare eller flera tusen dyrare, men detta är priset en normalbegåvad betalar.
Citera
2017-02-28, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Så flytta fokus ifrån de jobb som vore sökbara med körkort till de jobb du kan söka.

Har som sagt bara sökt arbeten där man inte kräver körkort i platsannonsen och inom yrken där bilkörning inte ingår. Får trots det inte jobbet och har ringt och frågat varför och då fått svaret, "för att du inte har körkort".

Sökt jobb som säljare på Clas Ohlsson. Stod inget om körkortskrav i jobbannonsen - fick det inte för att jag saknade körkort.

Sökt jobb som säljare på Jysk. Stod inget om körkortskrav i jobbannonsen - fick det inte för att jag saknade körkort.

Sökt jobb på den lokala korvkiosken. Stod inget om körkortskrav i jobbannonsen - fick det inte för att jag saknade körkort.

Sökt jobb som lagerarbetare. Stod inget om körkortskrav i jobbannonsen - fick det inte för att jag saknade körkort.

Sökt jobb som säljare på Circle K. Stod inget om körkortskrav i jobbannonsen - fick det inte för att jag saknade körkort.

Etc.
Citera
2017-02-28, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genericname
Klarade mitt på mindre än 6000 som du påstår än minimum...

Syn: 200-400
tillstånd: 100 ?
risketta och risktvåa? gäller det bil också? detta kallades halkbanan förr? 1000?
Foto: 200
kunskapsprov 200
uppkörning 1200
lån av bil vet i fan vad det kostar... 300?

Där är dina 6000 kr, fast med realistiska priser. Du bör köra en 4-8 lektioner beroende på kunskapsnivå, resten bör du övningsköra privat.
Körlektionerna är det dyra och kostar väl en femhunka styck...

3300-4000 + 2000-4000 för lektionerna alltså.
Detta är normalpris för ett körkort... Du kan få det flera tusen billigare eller flera tusen dyrare, men detta är priset en normalbegåvad betalar.

Nej, skrev inte "6,000 kr som minimum" utan skrev "obligatoriska avgifter går på nästan 6,000 kr" vilket är en stor skillnad.

Dina priser är inte realistiska utan rena fantasipriser. Där jag bor kostar det 5,505 kr

Synundersökning: 300 kr
Körkortstillstånd: 150 kr
Riskettan: 800 kr
Risktvåan: 2,500 kt
Kunskapsprov: 325 kr
Körprov: 800 kr
Lån av bil vid uppkörning: 400 kr
Fotografering Trafikverket: 80 kr
Tillverkning av körkort: 150 kr

Sedan kan jag inte köra privat utan får göra all min körning på trafikskolan, därför som jag behöver mer pengar och slutligen så handlar tråden om att låna pengar till ett körkort och inte hur mycket era körkort kostar.
Citera
2017-02-28, 14:08
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Har som sagt bara sökt arbeten där man inte kräver körkort i platsannonsen och inom yrken där bilkörning inte ingår.
Förstår din frustration men du har dock mest sökt jobb som någon form av säljare, kanske värt att testa andra branscher eller utanför staden? Några exempel:

McDonalds - större kedjor brukar inte kräva av personalen att de också sköter leveranser.
Brevbärare - brukar cykla eller åka moped (kolla också med de som har företagspost, Bring i min stad).
Större postombud - de som både har PostNord och andra t.ex Schenker, DHL, UPS
Biograf - de som kollar biljetter och säljer godis.
Diskare i storkök.
Telefonförsäljare.
Citera
2017-02-28, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gainsallday
20 tusen låter väldigt mycket i mina öron. Beror väll på hur bra/dålig personen i fråga är och om perosnen vågar stå på sig när körläraren pushar på att man ska ta 20 till lektioner.

Medlet för storstäder är läskigare än så. 15k är snittet om du kör mycket privat med 11 körlektioner. Om man kör bara på körskola som TS ska kan du komma upp i 20-30 lektioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in