Citat:
Ursprungligen postat av
LongTerm90
Eh ah ok?
Så om jag sparat ihop ett par 100.000 på banken så klarar jag mig i flera år arbetslös. Även om räntorna skulle stiga. Har man dessutom utbildning, + bra referenser så är det knappast något jag är orolig över.
Hur länge har kriserna varat? Inte mycket längre än ett år. Jag bodde i ett ruckel innan där jag betalade 4700 i hyra till en hyresvärd som sket i allt. Nu betalar jag 4000 i annans ficka och har hög standard. + att jag redan tjänat 100.000 minst på knappt ett år i värdeökning när jag tittar på marknaden.
Men de kanske är din strategi? Att bo hos hyresvärdar som tar skithöga hyror för piss och värre blir det med tanke på bostadsbristen. Och sen gå och oroa sig över en bostadsbubbla? Händer det så händer det, knappast något jag är orolig för i närmsta tiden och kommer den så har jag hunnit bli rätt bra tät ändå för att klara av den.
Ångrar inte en sekund att jag köpt lägenhet.
Herregud, tror du att pengar har ett fast och konstant värde? Vad tror du händer med dina 100 000 i en omfattande ekonomisk kris? De förlorar ju såklart sitt värde. Vad tror du händer med räntor i hög inflation, de slår i taket. Dina 100 000 kr kommer inte vara värt ett skit så se till att köpa guld (eller liknande) för dessa istället.
Det är jättekul att du har tjänat en slant men att du tror att du skulle få behålla det värde du har "tjänat" vid en ekonomisk kris är ganska naivt. (Speciellt om du har pengarna på banken)
Problemet är att det inte är en bostadsbubbla utan en inflationsbubbla (kreditbubbla) som är direkt riktad mot bostäder i Sverige. Vi importerar deflation från t.ex Kina (Då tv-apparater, annan elektronik etc etc) blir billigare för varje år då effektiviseringen av produktion i t.ex Kina är högre än inflationen. Detta leder till väldigt låg inflation/deflation i Sverige och riksbanken reagerar precis som de alltid gör med att öka utbudet av kronor (via krediter) för att få upp inflationen trotts att deflationen inte är inhemsk. Dessa nya pengar som tillkommer på marknaden gör inte att priset på t.ex tv-apparater ökar då dessa inte produceras i Sverige och Kinas tillväxt/effektiviseringar samt fixeringen av deras valuta leder till att tv-apparater fortsätter falla i pris (relativt de nyskapade kronorna). Dessa inflationspengar placeras istället i inhemska tillgångar, dvs t.ex fastigheter.
När Kina (samt andra länder) väl börjar exportera inflation så kommer riksbanken agera likt de alltid gör då inflationen blir för hög dvs minska utbudet av kronor vilket medföljer bl.a. högre räntor. I detta scenario så kommer inflationsbubblan som är låst i fastigheter börja pysa ut vilket kommer leda till kraftiga prisfall på just fastigheter (värdet på kronor ökar i förhållande till värdet på fastigheten och då skapandet av "falska" kronor via kreditexpansionen är huvudsakligen placerade i fastigheter så är det utan tvekan detta område som kommer drabbas hårdast). Detta kommer leda till en spiral nedåt som kommer bli väldigt djup.
Riksbankens räntepolitik fungerar enbart i en någorlunda stängd ekonomi. I en global ekonomi så är den katastrof och kommer ge väldigt tråkiga följder.