• 1
  • 2
2017-02-27, 12:17
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Svenskarna fortsätter att ta lån utan säkerhet och ökningstakten är nu på mycket höga nivåer.

Hushållens blancolån, alltså lån utan säkerhet, fortsätter att rusa. I januari ökade lånen med 6,6 procent, jämfört med 5,8 procents ökning i december, enligt statistik från SCB. Totalt har 190 miljarder kronor lånats ut utan säkerhet.

Samtidigt hamnar allt fler konsumenter hos Kronofogden. Både Collector och Resurs Bank skickar in mängder av ansökningar om betalningsförelägganden till Kronofogden, när kunderna inte kan betala.

Förra året skickade Collector in 27 000 ärenden till Kronofogden, vilket är nära en fördubbling jämfört med 2015 och en väldigt hög nivå enligt Finansinspektionen.
Källa: https://www.svd.se/kraftig-okning-av...ernas-framfart

Vad är det som gör att svensken är med riskvillig idag och tar lån utan säkerhet? Är det unga personer som inte har 90-talet i minnet och minns krisen och tragedin?

Kommer det hjälpa att FI granskar bankerna som lånar ut utan säkerhet? (Källa: https://www.svd.se/jatteokning-av-dy...ernas-framfart)

Mod: Sammanfoga inte den här tråden med bostadsbubble-tråden, denna diskuterar svenskar privatekonomi ur ett låneperspektiv där bostadspriserna visserligen spelar en roll men där jag hellre vill se till helheten. T.ex. löneutvecklingen, räntan, arbetsmarknaden, integrationsutmaningarna m.m.
Citera
2017-02-27, 12:19
Medlem
Skönt att man Faktiskt är helt skuldfri
Citera
2017-02-27, 12:22
Medlem
Manboiiis avatar
Enkla pengar till om du vill resa gissar jag på.
Citera
2017-02-27, 12:23
Medlem
Jag tror orsaken är att "svensken" (är det verkligen riktiga svenskar man talar om här) är mer korkad idag, och vill ha allt nu, istället för att ha lite tålamod och spara ihop till det man vill ha vilket är det naturliga.

Tålamod är som bekant en av de eviga dygderna, och det blir färre dygdiga människor i det här en gång så fina landet.
Citera
2017-02-27, 12:24
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Skönt att man Faktiskt är helt skuldfri

Härligt! Jag är sånär som skuldfri också, jag räknar ändå mina högskolestudier och lånet som en skuld. Dock är den inte lite betungande som andra typer av skulder.

Hur ser du på privatekonomin i din omgivning, har du traditionella arbetarkompisar som sitter på miljonlån och som du misstänker även lånar för konsumtion? Är det "fasaden" som är viktig eller noterar du några generella trender?
Citera
2017-02-27, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Är det "fasaden" som är viktig eller noterar du några generella trender?

Tror fasaden är viktig i alla fall bland mina kollegor är ekonomi sällan ett ämne man talar öppet om på lunchen precis.
Citera
2017-02-27, 13:27
Medlem
Beror nog på flera orsaker.

* Stigande bostadspriser gör att folk med bostäder tar på sig extra lån för konsumtion. När då personer som inte äger sin bostad ser all denna konsumtionshets så känner de en press att lägga sig på samma nivå - "Alla andra köper ju ny bil och åker utomlands!". Eftersom de inte äger sin bostad så tar de blancolån.

* Dålig utbildning/uppfostran. När jag gick i skolan (relativt nyligen) fick man inte lära sig ett dugg om privatekonomi. När jag tog studenten hade jag totalt haft 1 timme privatkonomi i skolan, och den timmen gick ut på att vi skulle "inreda" en lägenhet med hjälp av en IKEA-katalog. Detta gjordes på hemkunskapen i högstadiet... Har man då föräldrar som inte heller kan någonting om ekonomi och sparande så finns det ingen som lär folk farorna med att låna till konsumtion.

* Det görs mycket reklam om konsumentkrediter. Så fort man handlar minsta lilla grej på nätet så försöker de få en att ta det på delbetalning. Ibland kan man köpa någonting för 200 kr och få förslag om att delbetala 10 kr i månaden i 2 år. Det är på den nivån...

* Finns forskning som visar att människor tenderar att underskatta risken för saker man själv inte varit med om. Det är nu 25 år sedan 90-talskrisen så det är i princip folk som är 50 och uppåt som var med om den och fick känna på konsekvenserna. Folk yngre än så har aldrig upplevt någon större kris. IT-bubblan var isolerad till aktiemarknaden och finanskrisen var också relativt isolerad till aktiemarknaden. Det är först när bostäder börja sjunka eller när det blir massarbetslöshet som "Svenssons" märker av någon kris.
Citera
2017-02-27, 13:35
Medlem
kimdah2002s avatar
Har du pengarna på banken får du 0% i ränta lånar du 4M och köper en bostad har du kunnat sälja den för 5M efter 1 år och 6M efter 2år och därmed tjänat 25% på lånade pengar man betalat 1% i ränta på...
Citera
2017-02-27, 13:52
Medlem
Man ska inte heller förglömma den helt obefintliga företagslånemarknaden, vilket gör att många som startar eget måste låna privat.

Sen är de ju bolånereglerna (80%) som gör att många toppar med blanco. Det kan man ju tycka vad man vill om, men man eller barnen måste ju bo.

Sen är det väl oxå det gamla vanliga lyxkonsumtions beteendet.
Citera
2017-02-27, 14:49
Medlem
Rotselleris avatar
Tycker också det är ganska intressant och lite skrämmande fenomen då det sällan är bra att låna till konsumtion. Ur min synvinkel tyder det på brist på utbildning både från skola och hemifrån, att det är dumt att dra på sig långsiktiga kostnader för konsumtion.

Det enda jag kan se som ett "nyttigt" blancolån är till en handpenning till en bostad om man har en aggressiv avbetalningsplan på den delen.
Citera
2017-02-27, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Beror nog på flera orsaker.

* Stigande bostadspriser gör att folk med bostäder tar på sig extra lån för konsumtion. När då personer som inte äger sin bostad ser all denna konsumtionshets så känner de en press att lägga sig på samma nivå - "Alla andra köper ju ny bil och åker utomlands!". Eftersom de inte äger sin bostad så tar de blancolån.

* Dålig utbildning/uppfostran. När jag gick i skolan (relativt nyligen) fick man inte lära sig ett dugg om privatekonomi. När jag tog studenten hade jag totalt haft 1 timme privatkonomi i skolan, och den timmen gick ut på att vi skulle "inreda" en lägenhet med hjälp av en IKEA-katalog. Detta gjordes på hemkunskapen i högstadiet... Har man då föräldrar som inte heller kan någonting om ekonomi och sparande så finns det ingen som lär folk farorna med att låna till konsumtion.

* Det görs mycket reklam om konsumentkrediter. Så fort man handlar minsta lilla grej på nätet så försöker de få en att ta det på delbetalning. Ibland kan man köpa någonting för 200 kr och få förslag om att delbetala 10 kr i månaden i 2 år. Det är på den nivån...

* Finns forskning som visar att människor tenderar att underskatta risken för saker man själv inte varit med om. Det är nu 25 år sedan 90-talskrisen så det är i princip folk som är 50 och uppåt som var med om den och fick känna på konsekvenserna. Folk yngre än så har aldrig upplevt någon större kris. IT-bubblan var isolerad till aktiemarknaden och finanskrisen var också relativt isolerad till aktiemarknaden. Det är först när bostäder börja sjunka eller när det blir massarbetslöshet som "Svenssons" märker av någon kris.

Bra sammanfattning! Glöm dock inte dom som helt enkelt blancolånar till den numer obligatoriska kontantinsatsen.
Citera
2017-02-27, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du pengarna på banken får du 0% i ränta lånar du 4M och köper en bostad har du kunnat sälja den för 5M efter 1 år och 6M efter 2år och därmed tjänat 25% på lånade pengar man betalat 1% i ränta på...

Hade du köpt fingerprintaktier för pengarna hade du fått en avkastning på 1000% om du köpt och sålt vid 2 givna tillfällen.. vad söger det om framtiden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in