2017-02-26, 21:50
Medlem
Pinkamenas avatar
De säger att man ska dricka ungefär 2 liter vatten om dagen, något som jag är väldigt dålig på men däremot dricker jag rätt mycket juice och läsk. Hur mycket procent vätska tas egentligen upp av kroppen när jag dricker en och en halv liter apelsinjuice, är det tillräckligt för att inte bli uttorkad? Hur mycket vatten tar kroppen upp när jag dricker en tvåliterscola? Det ska absolut bli bättring på det här och jag ska börja dricka mer vatten men jag undrar ändå.
Citera
2017-02-26, 22:44
Medlem
Riddarhusets avatar
Vad menar du med "tar upp?"
99% skulle jag tro.
Citera
2017-02-26, 22:46
Medlem
Missplacedgunks avatar
1,5 L är väl standard för en människa.

Kroppen gör alltid av med 0.5 l urin under ett dygn, oavsett intag. Du bör alltså minst få i dig 0.5 l.
Citera
2017-02-26, 23:23
Medlem
AquaRegias avatar
100%, vart skulle det annars ta vägen?
Citera
2017-02-27, 00:00
Medlem
Läsk och juice är till innehållet mestadels vatten. Kroppen tar upp detta vatten precis som vatten i sin ensamma form.

Du bör undvika dessa på grund av sockret och andra tillsatser som är dåliga i för stora mängder, men absolut, rent teoretiskt kan du byta ut vatten mot läsk, vatten, te, osv. Det är inte optimalt, men fullt genomförbart.

Drick när du är törstig, så sköter kroppen resten.
Citera
2017-02-27, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missplacedgunk
1,5 L är väl standard för en människa.

Kroppen gör alltid av med 0.5 l urin under ett dygn, oavsett intag. Du bör alltså minst få i dig 0.5 l.
Oerhört märkligt svar. Vet inte om du svarat fel, formulerat dig fel, eller om jag missuppfattar.

Kroppen pissar ut majoriteten av det du dricker. Sen svettas du och andas ut en del. Du får ingen nettovinst av vattnet du dricker. Drick 1.5L, gör dig av med 1.5L. Så länge du ger kroppen kontinuerligt med vatten när den ber om det.
Citera
2017-02-27, 10:28
Medlem
Missplacedgunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suprakondri
Oerhört märkligt svar. Vet inte om du svarat fel, formulerat dig fel, eller om jag missuppfattar.

Kroppen pissar ut majoriteten av det du dricker. Sen svettas du och andas ut en del. Du får ingen nettovinst av vattnet du dricker. Drick 1.5L, gör dig av med 1.5L. Så länge du ger kroppen kontinuerligt med vatten när den ber om det.

Jag kanske var otydlig men varför jag menar att man bör minst få i sig 0.5 L eller snarare en 1 L är för att behålla homeostas eller balans av elektrolyter etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in