• 1
  • 2
2017-02-26, 20:48
Medlem
Har nu blivit provanställd 6 månader. Tanken är denna ska övergå tillsvidare efter 6 månader. Men jag var däremot tillsvidare anställd på ett annat företag men trivdes knappt där. Men är provanställning man bör vara lite nervös över?
Citera
2017-02-26, 20:49
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Har nu blivit provanställd 6 månader. Tanken är denna ska övergå tillsvidare efter 6 månader. Men jag var däremot tillsvidare anställd på ett annat företag men trivdes knappt där. Men är provanställning man bör vara lite nervös över?
Så länge du sköter dig behöver du inte vara orolig. Är du dålig på ditt jobb så har ju företaget en anledning att inte ge dig förlängt.
Citera
2017-02-26, 20:52
Medlem
En provanställning är precis som det låter.....en provanställning....

Det finns inget som tvingar din arbetsgivare att ge dig en tillsvidareanställning efter avslutad provanställning. Det går även bra att säga upp dig mitt i provanställningen utan att motivera varför, dock gäller 1 månads uppsägningstid från arbetsgivaren.
Citera
2017-02-26, 21:05
Medlem
Riddarhusets avatar
Nervositeten borde minska med bedömningen av din duglighet men öka beroende på hur mycket bidrag företaget får för provanställningen. Jag hade frågat vad det är som skall provas och utvärderas.
Och om det finns några stationer på vägen så att ett negativt besked kommer så snart som möjligt så att man får chans att förbättra sig. Redan efter första månaden. Utifrån detta svar hade jag frågat: "om provanställningen visar att det förväntade resultatet uppnåtts, innebär det då att den konverteras till en tillsvidareanställning?"
Citera
2017-02-26, 21:07
Medlem
Det är två veckors uppsägningstid för en provanställning om arbetsgivaren säger upp. Om du säger upp dig själv så kan du gå samma dag. Kollektivavtal kan ha andra regler.
Citera
2017-02-26, 21:10
Moderator
Briasccas avatar
Provanställning är ömsesidigt. Så det är inte ovanligt att avsluta själv efter tiden är slut.
Citera
2017-02-26, 23:16
Medlem
Con-artists avatar
Citat:
Att gå från en tillsvidare anställning till en provanställning är sällan smart. Kan väl förstå det om man byter karriärbana eller liknande men är det inom samma kategori som det tidigare jobbet tycker jag man bör kräva ttillsvidaranställning. Provanställning betyder i princip att du kan bli av med jobbet helt utan motivering, även om du är duktig. Hoppas såklart att du löser det, men försök att undvika snedsteg.
Citera
2017-02-27, 05:43
Medlem
Citat:

Som andra skriver så är provanställning högst osäkert och man bör visa framfötterna på jobbet.... Arbetsgivaren kan när som helst och helt utan att behöva ange skäl be dig lämna företaget... han kan be dig gå på dagen men då betala 14 dagars lön åt dig... Om du själv väljer att gå på dagen så blir det inga 14 dagars lön....
Citera
2017-02-27, 06:11
Medlem
Om det blir varsel på arbetsplatsen ryker du snabbare än om du varit en ettårs-vikarie.
Citera
2017-02-27, 08:32
Medlem
Z2361s avatar
Såvida du inte är tappad är det inget att oroa sig över. Är du en idiot kan du ju förstås lyckas bli sparkad utan arbetsbrist. Min erfarenhet är att 6 månaders provanställning innebär att företaget verkligen vill ha dig, men självklart även ha möjlighet att sparka dig om du missköter dig. Vid tillsvidareanställning är det väldigt svårt att sparka någon trots stora övertramp

Som sist in sitter du alltid lite lösare och åker ut först vid arbetsbrist, men den risken är ju absolut värd att ta om du inte trivs med ditt nuvarande jobb
Citera
2017-02-27, 12:27
Medlem
Det beror väl helt på vilken bransch det är. Jag kan tänka mig att vissa branscher utnyttjar detta för att pressa unga individer att jobba stenhårt i 6 mån för att sedan byta ut dem, och speciellt om de tar lönebidrag för detta. För mer kvalificerade branscher handlar det bara om att man verkligen vill vara säker på att det är en bra rekrytering man gjort, för det är riktigt dyrt att göra en felrekrytering (läs: svårt att bli av med folk).
Citera
2017-02-27, 21:17
Medlem
Tack för svaren. Men om man nu sköter sitt arbete, kommer i tid, inte har frånvaro så är det väl är inget att oroa sig för?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in