2017-02-26, 20:33
Medlem
Hej, i förrgår innan jag gick och la mig så kändes min mage konstigt och på natten så vaknade jag med extrema smärtor (krampliknande) i den nedre högra sidan av magen som även strålade bak i ryggen (8-9 på mankoskis skalan).
Jag låg och vred mig i ett par timmar i hopp om att det skulle släppa, vilket det inte gjorde, så tjejen fick köra in mig till akuten.
Väl där så misstänkte dom blindtarmsinflammation då det gjorde som ondast när dom tryckte på blindtarmen, men under tiden som vi väntade på alla provsvar så sjönk smärtan under loppet av några minuter från 8-9 till runt 4, detta kombinerat med att jag inte hade någon feber och då bara ett av alla prover visade en lätt infektion så skickade dom hem mig, men sa till mig att åka in om jag får feber (över 38.5) eller smärtan blir lika intensiv igen.

Från 16-24:00 igår så hoppade min kroppstemperatur mellan 37.5-38.4 och jag hade ett lätt illamående, men jag struntade i att åka in igen då smärtan inte blev värre och då jag inte översteg 38.5.
Idag så har tempen legat under 37.5 hela dagen, smärtan är runt 2-4 när jag rör mig/sitter och 0 om jag ligger på ryggen, trycker jag dock i området där blindtarmen sitter eller om jag för höger ben upp mot bröstet så gör det väldigt ont men avtar snabbt när jag slutar.
Så jag undrar, kan en blindtarmsinflammation bete sig såhär?
Gjorde läkarna rätt som skickade hem mig? Av det jag har förstått efter en hel del sökande så är det en tredjedel som inte får feber och dom som får det får bara en mild (37-38, högre när den spricker), och den uppfattningen som jag fick var att ett högt CRP värde och feber var det som dom lade mest tyngd på.

Mvh
Senast redigerad av Kev88 2017-02-26 kl. 20:41.
Citera
2017-02-26, 20:55
Medlem
TröttSvensks avatar
Jodå
Blindtarmen kan läka ut av sig själv.
Jag hade sen barn ont i magen.
Blindtarmen kollades ett par gånger.
Sen när jag var ca 30 så togs den bort.
Det visade sig då att den varit inflammerad många gånger och kapslat in sig och vuxit fast mot bukväggen.
Kirurgen kom in dagen efter och sa att jag måste gått länge och haft mycket ont.
Den var bland de fulaste blindtarmar han sett under sina 25 år som kirurg.

Så KRÄV att de tar bort den.
Idag gillar de att skicka hem folk med en ask penicillin för det är billigare än att operera,,,
Citera
2017-02-26, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Sen när jag var ca 30 så togs den bort.
Det visade sig då att den varit inflammerad många gånger och kapslat in sig och vuxit fast mot bukväggen.
Kirurgen kom in dagen efter och sa att jag måste gått länge och haft mycket ont.

Vad var dina symptom och varför tog dom inte bort den tidigare? Var det via akuten som du till slut fick den borttagen? Hur lång tid tog det innan du blev smärtfri varje gång som den blev inflammerad?

Citat:
Idag gillar de att skicka hem folk med en ask penicillin för det är billigare än att operera,,,

Jag fick ingen antibiotika.
Citera
2017-02-27, 00:35
Medlem
TröttSvensks avatar
Plötslig huggande smärta som höll i sig i några dagar.
Som barn sa de att jag hade känslig mage.
Svullna körtlar...
Till slut när jag var runt 30 boka jag tid hos företagshälsovården eftersom jag tänkte att de var magkatarr.
Hade turen att träffa en äldre läkare som gjorde sina sista år i lugnt tempo efter att ha varit kirurg men nu tog det lugnt efter egen hjärtinfarkt.
Han lyssna på min historia, klämde och kände och sa sen att han var 100 på att det var blindtarmen, skrev remiss till akuten.

Sen blev jag sittande på akuten i 12 h.
Först när jag sa att jag inte tänker sitta där längre utan åker hem så kom en läkare och tittade på mig i 90 sekunder, jag blev inlagd över natten.
Sen gjorde de ultraljud och visst var det blindtarmen.

Men då tyckte idioten till läkare att vi skulle prova penicillin.
Innan jag åkte hem kom en annan läkare in och sa åt mig att han tyckte det var ett dåligt beslut att inte operera, han sa åt mig att nästa gång jag fick samma huggande smärta så skulle jag komma direkt till akuten.

3 månader senare var jag där igen...
Samma idiotläkare undersökte mig och sa glatt att det gick ju bra med penicillin sist så vi provar igen.
Utan att återge allt jag sa då så kan jag korta ner det till att jag skulle anmäla honom till alla instanser som fanns att anmäla till om inte jag blev opererad.
Påtagligt sur försvann han och in kom en överläkare, efter 5 minuter sa han att det var självklart med operation.

Så blev jag av med ett magont jag haft så länge jag kunde minnas...
Citera
2017-02-27, 00:57
Medlem
Citat:
Sen blev jag sittande på akuten i 12 h.

Citat:
Men då tyckte idioten till läkare att vi skulle prova penicillin.

Citat:
3 månader senare var jag där igen...
Samma idiotläkare undersökte mig och sa glatt att det gick ju bra med penicillin sist så vi provar igen.
Utan att återge allt jag sa då så kan jag korta ner det till att jag skulle anmäla honom till alla instanser som fanns att anmäla till om inte jag blev opererad.

Svensk sjukvård... Skönt att du fick det löst iaf Skulle det komma tillbaka så ska jag definitivt försöka att få den borttagen, men om jag känner den svenska sjukvården rätt så måste man mer eller mindre vara döende innan man får hjälp med något.
Citera
2017-10-26, 16:05
Medlem
Blev akuten igår pga extrema smärtor i magen.
De skickade hem mig och sa att jag skulle till ska om jag fick feber. Smärtorna försvann och fick 40,2 graders feber. Men fattar inte om jag skulle in utan smärtor så hade kontakt med 1177 idag och ligger hemma än. Svagt öm i vad som känns som magmusklerna på höger sida. Jag undrar om det är blindtarmen
Citera
2017-10-28, 00:13
Medlem
Nu är den borta
Citera
2017-10-28, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.guld
Nu är den borta

Välkommen i klubben 😜 Tur att du slapp en brusten blindtarm, spendera 10 dagar på sjukan är rätt segt
Citera
2017-11-08, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anselm86
Välkommen i klubben 😜 Tur att du slapp en brusten blindtarm, spendera 10 dagar på sjukan är rätt segt

Den var både brusten och död. Men 3 dagar antibiotika på sjukan bara och idag lämnade jag blodprov som visade gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in