Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-26, 15:34
  #1
Medlem
constants avatar
Ska via USB-sticka installera Linux (senaste Ubuntu) på en dator, och det är inga problem med att köra os:et live.

När jag sedan vill installera, menar den dock att det bara finns det utrymmet jag har på stickan. Jag har försökt med olika seriella diskar, som för övrigt fungerar bra på andra datorer, och BIOS radar upp dem, men jag lyckas inte kunna installera Ubuntu på någon.

Jag har för mig att man brukar få upp en fråga om var man vill installera, följt av fråga om partionering och kanske något mer. Något sådant dyker inte upp här.

Någon med idé om vad jag gör för fel, eller om eventuellt fel på hårdvaran?
Citera
2017-02-26, 16:54
  #2
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ska via USB-sticka installera Linux (senaste Ubuntu) på en dator, och det är inga problem med att köra os:et live.

När jag sedan vill installera, menar den dock att det bara finns det utrymmet jag har på stickan. Jag har försökt med olika seriella diskar, som för övrigt fungerar bra på andra datorer, och BIOS radar upp dem, men jag lyckas inte kunna installera Ubuntu på någon.

Jag har för mig att man brukar få upp en fråga om var man vill installera, följt av fråga om partionering och kanske något mer. Något sådant dyker inte upp här.

Någon med idé om vad jag gör för fel, eller om eventuellt fel på hårdvaran?



Uefi kontra legacy boot på något vis som ställer till det?
Citera
2017-02-26, 17:44
  #3
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Uefi kontra legacy boot på något vis som ställer till det?
Vet inte vad det är :-O

Nu verkar en installation dock vara på gång. Jag bootade från en defekt hårddisk med en gammal Ubuntu, med ISO-stickan i, och på något sätt låter den mig då installera på disken jag startade ifrån.

För länge sedan jag sysslade med sånt här, så kanske det ska fungera numera?


EDIT: Det kanske var det bootalternativet jag fick i BIOS-menyn, UEFI och stickans namn, alternativ bara stickans namn.
Testade aldrig UEFI-alternativet.
Citera
2017-02-26, 18:00
  #4
Medlem
constants avatar
Hallå alla, nu är det installerat och klart - Även om det inte gick på det sätt jag tänkte från början, så funkar det nu i alla fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback