Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-26, 10:18
  #1
Medlem
Virre217s avatar
Ja, spontant känns det ju vettigt att lägga skrivare med statisk IP men nu har jag en situation med en lokal som i nätverksuttag direkt ger dynamika IP-adresser utan möjlighet att ändra IP-range.

I en sådan situation är väl statisk IP olycklig då jag inte kan hantera IP-konflikt om en annan klient får samma IP-adress, så är enda valet att sätta upp klienter mot skrivares dynamiska IP-adress även om det innebär att skrivaren senare kan förlora adressen?

I praktiken är det ju rätt så sällan så dynamiska IPs ändras när klienten är konstant uppkopplad, men finns kanske inget annat val för att undvika IP-konflikt? Eller det kanske är betydligt vanligare än jag trott att köra skrivare med dynamisk IP?
Citera
2017-02-26, 10:38
  #2
Medlem
Nuförtiden är det så smart uträknat att en klient hittar skrivaren även om den får en annan IP. Gäller kanske inte alla skrivare, men jag har en HP som i klientinställningarna kan ange att den ska hittas även om IPt ändras. Beror kanske på hur ny den är.

Sen är det ju som du skriver att IP-numret ändras inte om enheten står på och är aktiv nästan hela tiden. Iofs om många IP behövs finns ju större risk... men det handlar väl inte om flera hundra va?

Annars skulle du kunna sätta en ny egen router under det andra nätet, varifrån du sedan ansluter klienterna.
Citera
2017-02-26, 12:59
  #3
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knightor
Nuförtiden är det så smart uträknat att en klient hittar skrivaren även om den får en annan IP. Gäller kanske inte alla skrivare, men jag har en HP som i klientinställningarna kan ange att den ska hittas även om IPt ändras. Beror kanske på hur ny den är.

Sen är det ju som du skriver att IP-numret ändras inte om enheten står på och är aktiv nästan hela tiden. Iofs om många IP behövs finns ju större risk... men det handlar väl inte om flera hundra va?

Annars skulle du kunna sätta en ny egen router under det andra nätet, varifrån du sedan ansluter klienterna.

I detta fall rör det sig om en rätt ny HP och bara ett dussin klienter, så dynamisk IP kanske inte är så illa under sådana omständigheter. Att sätta egen router är också en ide, men då jag inte har tillgång till patchpanelen antar jag att jag då skulle behöva dra kablar från alla klienter till routerswitchen vilket låter lite jobbigt.

Men intressant att HP skrivare kan stödja dynamisk IP, får nog kolla upp om den specifika modellen gör det.
Citera
2017-02-26, 13:56
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Men intressant att HP skrivare kan stödja dynamisk IP, får nog kolla upp om den specifika modellen gör det.

Alla moderna skrivare löser detta sålänge de sitter på samma broadcastdomän som klienterna.
Citera
2017-02-27, 10:56
  #5
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Alla moderna skrivare löser detta sålänge de sitter på samma broadcastdomän som klienterna.

Ja det har fungerat rätt bra i rätt många år, men största intelligensen ligger ju på OS sidan, dvs. OSX eller Windows.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback