2017-02-25, 21:12
Medlem
Rendahls avatar
Hejsan!
Som rubriken lyder så har jag en Volvo v70 -97 som ABS lampan lyser på.
Har kollat alla givare och de ger ungefär mellan 1040- 1090 Ohm. och de får man väll vara nöjd med.
Har även tagit ut ABS boxen och försökt att byta till en annan men utan resultat och att hastighetsmätaren slutade att fungera. Funkar ej med gamla boxen heller nu.

Någon som har nåt tips, Kollade även kransarna fram och de verkar OK. Bak brukar väl inte vara så vanligt att byta krans?

Alla tips om hur man löder i ABS modulen eller om de spelar någon roll om jag tar en ABS styrenhet från en 98a när jag har en 97a spelar någon roll?

MVH
Citera
2017-02-25, 22:09
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rendahl
Hejsan!
Har kollat alla givare och de ger ungefär mellan 1040- 1090 Ohm. och de får man väll vara nöjd med.
Har även tagit ut ABS boxen och försökt att byta till en annan men utan resultat och att hastighetsmätaren slutade att fungera. Funkar ej med gamla boxen heller nu.

Någon som har nåt tips, Kollade även kransarna fram och de verkar OK. Bak brukar väl inte vara så vanligt att byta krans?

Alla tips om hur man löder i ABS modulen eller om de spelar någon roll om jag tar en ABS styrenhet från en 98a när jag har en 97a spelar någon roll?

MVH

Så länge styrenheterna har samma originalnummer så spelar det ju ingen roll vad det är för årsmodell... Men det finns ju en mängd olika originalnummer.

Har också varit med om att något stift i kontaktstycket har varit sönderärgat och avbrutet.

Sågade upp en styrenhet för en himla massa år sedan men gav upp mina försök att reparera då jag knappt ens med förstoringsglas kunde se det som behövde åtgärdas.
Citera
2017-02-25, 22:51
Medlem
Rendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Så länge styrenheterna har samma originalnummer så spelar det ju ingen roll vad det är för årsmodell... Men det finns ju en mängd olika originalnummer.

Har också varit med om att något stift i kontaktstycket har varit sönderärgat och avbrutet.

Sågade upp en styrenhet för en himla massa år sedan men gav upp mina försök att reparera då jag knappt ens med förstoringsglas kunde se det som behövde åtgärdas.

Får ta o kolla vilket nummer det är då! Är ju väldigt dyrt att köpa en ny från Volvo och det tänker jag inte göra, men en bättre begagnad kanske!
Har öppnat min styrenhet och har försökt mig på att löda nu under kvällen så får se på måndag vad resultatet blir!
Citera
2017-02-25, 22:57
Medlem
Citat:
Får ta o kolla vilket nummer det är då! Är ju väldigt dyrt att köpa en ny från Volvo och det tänker jag inte göra, men en bättre begagnad kanske!
Har öppnat min styrenhet och har försökt mig på att löda nu under kvällen så får se på måndag vad resultatet blir!

har du lödat rätt punkter, o
kan släcka Felkoder... då funkar det nog nu - Lycka till
Citera
2017-02-26, 01:08
Medlem
Fuzzs avatar
Efter som det är ett vanligt fel med absenhet på volvo så finns det flera firmor som lagar dem.
Citera
2017-02-26, 11:34
Medlem
Citat:
Hejsan!

MVH

Har du kollat så att avståndet mellan givaren och kransen är bra? Hade samma problem på min 98:a och jag lämnade till och med in den på volvo och betalade säkert 5-6 tusen, men problemet kvarstod så en kompis till mig stoppade in en liten kil och justerade avståndet och sen dess har de inte varit nå problem...
Citera
2017-02-26, 12:30
Medlem
Enydrions avatar
jag delade min styrenhet på mitten och bytte med en från skroten, då vart det ok (var en Avensis) behövde alltså inte röra ledningarna med bromsvätska.

men om du kollar vilken styrenhet du har så kan du leta efter typfel på internet för just den versionen
jag letade på bilskrotssiten efter sådana med samma nummer och skickade efter en.
här är ett exempel

http://www.bimmerfest.com/forums/sho...08&postcount=2
Senast redigerad av Enydrion 2017-02-26 kl. 12:33.
Citera
2017-03-04, 14:10
Medlem
Rendahls avatar
Hejsan! En liten uppdatering ang min ABS.

Problemet är nu löst. Det var kontaktstycket som sitter på själva styrenheten som inte fick tillräcklig kontakt då det sitter 2 "spärrar" som ska trycka ner kontakt stycket. De spärrarna var slitna och tryckte ej ner det tillräckligt.

Det jag gjorde var att ta ut spärrarna och trycka på kontakt stycket med handen och testade. Det funkade fin fint!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in