Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-02-25, 15:22
Bannlyst
När kan man ge en system kamera till ett barn vilken ålder är bra?
Eller ska man vänta tills dem är tonåring?
Citera
2017-02-25, 15:33
Medlem
Couplets avatar
Tidigt, skulle jag säga, men man får ju vara beredd på smällen när de går sönder. Jag satsade på en enkel och billig kompaktkamera till mina, och så började vi med bildtänk och komposition först (låter pretto, men vi hade iaf kul). De var 3-4 då. Själv hade jag en gammal Minolta när jag var 10 och jag framkallade filmen själv. Allt beror väl på intresse, tänker jag?
Citera
2017-02-25, 16:10
Medlem
BorgeHs avatar
Jag sparade ihop till min egen kamera när jag gick på mellanstadiet av egna pengar. Tonåring säger de ju att man är när man är äldre än 10 år, vilket man är då. Då blir man rädd om grejorna. Så mitt förslag är att kanske inte ge en alltför fin kamera direkt, låt barnet själv lägga undan lite pengar. Du kan ju dubbla eller tredubbla det barnet sparar!

I väntan på det kan ju en gammal mobil med kamera användas. Det viktiga för bra bilder är ju trots allt inte redskapet...

Kommer ihåg en flickvän på gymnasiet. Hon hade fått en oerhört fin kvalitetskamera av sin mamma. Hon använde den knappt, var måttligt intresserad av fotograferingen och uppskattade inte gåvan. Kameran stod i ett fodral i hennes rum bara. Hon var mer intresserad av att köpa dyra skor...
Citera
2017-02-25, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Tidigt, skulle jag säga, men man får ju vara beredd på smällen när de går sönder. Jag satsade på en enkel och billig kompaktkamera till mina, och så började vi med bildtänk och komposition först (låter pretto, men vi hade iaf kul). De var 3-4 då. Själv hade jag en gammal Minolta när jag var 10 och jag framkallade filmen själv. Allt beror väl på intresse, tänker jag?
Oj det var riktigt kul att framkalla svart vita filmer man hade tagit i skolan. Är det något som dem lär ut fortfarande eller allt görs digitalt? 3-4 känns för tidigt för en system kamera.
Citera
2017-02-25, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Jag sparade ihop till min egen kamera när jag gick på mellanstadiet av egna pengar. Tonåring säger de ju att man är när man är äldre än 10 år, vilket man är då. Då blir man rädd om grejorna. Så mitt förslag är att kanske inte ge en alltför fin kamera direkt, låt barnet själv lägga undan lite pengar. Du kan ju dubbla eller tredubbla det barnet sparar!

I väntan på det kan ju en gammal mobil med kamera användas. Det viktiga för bra bilder är ju trots allt inte redskapet...

Kommer ihåg en flickvän på gymnasiet. Hon hade fått en oerhört fin kvalitetskamera av sin mamma. Hon använde den knappt, var måttligt intresserad av fotograferingen och uppskattade inte gåvan. Kameran stod i ett fodral i hennes rum bara. Hon var mer intresserad av att köpa dyra skor...
Ja om de får spara till sakerna så tar dem bättre hand om dem. Kanske risk att den blir snodd också.
Det var en bra ide att de får spara till och så får dem kameran när de har nått målet.
Citera
2017-02-25, 22:22
Medlem
systems avatar
Jag fick öva tills jag fattade vad bländare och exponeringstid handlade om. Från början fattade jag noll, jag kände mig som dum i huvudet. Sedan gick ljuset upp - jag fattade, och det blev naturligt.

Min första systemkamera fick jag då jag var 13. En underbar Minolta SRT-101b. Jävlar vad den var grym! Jag önskar ofta att dagens digitala kameror var lika enkla.

Svar till TS: när de fattar, eller är nära att fatta.
Citera
2017-02-26, 16:49
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag fick öva tills jag fattade vad bländare och exponeringstid handlade om. Från början fattade jag noll, jag kände mig som dum i huvudet. Sedan gick ljuset upp - jag fattade, och det blev naturligt.

Min första systemkamera fick jag då jag var 13. En underbar Minolta SRT-101b. Jävlar vad den var grym! Jag önskar ofta att dagens digitala kameror var lika enkla.

Svar till TS: när de fattar, eller är nära att fatta.

SRT-101 är underbara kameror, och helt perfekta att lära sig foto med egentligen. Men en sån hade inte jag tillgång till i den åldern, det var betydligt enklare grejer... När jag blev lite äldre lånade jag farsans Praktica, en avsevärt mindre elegant kamera, men optiken var bra.

Det sagt skulle jag nog ändå köpa något digitalt till ett barn. Dels för att slippa kostnaden och omaket med framkallning, men också för den omedelbara feedbacken som digitalt ger. Sen när de har lärt sig lite och eventuellt visar intresse för hela den analoga processen skulle jag gärna låta dem köra analogt också. Men min Leica och Contax får de nog inte låna förrän de är äldre...
Citera
2017-02-26, 23:35
Bannlyst
Finns det något solglas men kan sätta på viewfindern? Har hört att man kan bli synskadad om man fotar solen. Plötslig vill jag inte ge barnen kameran
Citera
2017-02-27, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
6-7 år skulle jag säga är absolut tidigast. Innan dess är det svårt att få barnet att förstå hur den ska användas och en miljon oskarpa bilder på ingenting är inte roligt - inte ens om det är ens eget barn... Jag har barn och jag har en kamera.

Men vi började med paddan - som ju har en kamera, den introducerade jag tidigare. Att förstå kopplingen mellan det som fanns på skärmen, att man när man tryckte in knappen var tvungen att hålla paddan still för att först autofokusen skulle sätta skärpan och sedan ta bilden var inte helt lätt. Ofta blir det att de trycker och sen tar bort paddan när fokusen jobbar och sen blir bilden bara en oskarp rörelsoskärpa av objekt som handdukar, tapeter osv. Inte ett enda motiv som föreställer något.

Samma sak gäller för en systemkamera. Sikta, hålls still, låta kameran hitta fokus, trycka och fortfarande hålla still är inte helt lätt. Även många vuxna har svårt att inte dippa kameran när de trycker av med följd att bilden blir oskarp. Barn har inte jättebra motorik - det kommer med åren. Men gillar man surrealistisk impressionism så kan en och annan bild vara rätt kul.
En systemkamera är också tyngre än paddan och har en tyngdpunkt längre fram, vilket ökar risken för att dippa kameran. Barn fotar också mycket inomhus - dåligt ljus, längre tider, svårare att hålla still - koppla det till den sämre styrkan i armar och den sämre motoriken, ja det säger sig själv.

Hade börjat med en lättare mindre kompaktkamera.
Citera
2017-02-27, 12:28
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr

Vid 10-11 årsåldern brukar de vara redo för sådant, förutsatt att de är fotointresserade.
Citera
2017-02-27, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vid 10-11 årsåldern brukar de vara redo för sådant, förutsatt att de är fotointresserade.
Kan nog vara en bra ålder.
Citera
2017-04-02, 05:42
Avstängd
Pungsvings avatar
Detta är fel. Ge en budgetkamera som har möjlighet till manuella inställningar. Ge en systemkamera som 18 årspresent eller som studentengåva. Lägg pengar på ett stativ och böcker istället för ett barn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in