Citat:
Ursprungligen postat av
jeerkerr
När kan man ge en system kamera till ett barn vilken ålder är bra?
Eller ska man vänta tills dem är tonåring?
6-7 år skulle jag säga är absolut tidigast. Innan dess är det svårt att få barnet att förstå hur den ska användas och en miljon oskarpa bilder på ingenting är inte roligt - inte ens om det är ens eget barn... Jag har barn och jag har en kamera.
Men vi började med paddan - som ju har en kamera, den introducerade jag tidigare. Att förstå kopplingen mellan det som fanns på skärmen, att man när man tryckte in knappen var tvungen att hålla paddan still för att först autofokusen skulle sätta skärpan och sedan ta bilden var inte helt lätt. Ofta blir det att de trycker och sen tar bort paddan när fokusen jobbar och sen blir bilden bara en oskarp rörelsoskärpa av objekt som handdukar, tapeter osv. Inte ett enda motiv som föreställer något.
Samma sak gäller för en systemkamera. Sikta, hålls still, låta kameran hitta fokus, trycka och fortfarande hålla still är inte helt lätt. Även många vuxna har svårt att inte dippa kameran när de trycker av med följd att bilden blir oskarp. Barn har inte jättebra motorik - det kommer med åren. Men gillar man surrealistisk impressionism så kan en och annan bild vara rätt kul.
En systemkamera är också tyngre än paddan och har en tyngdpunkt längre fram, vilket ökar risken för att dippa kameran. Barn fotar också mycket inomhus - dåligt ljus, längre tider, svårare att hålla still - koppla det till den sämre styrkan i armar och den sämre motoriken, ja det säger sig själv.
Hade börjat med en lättare mindre kompaktkamera.