• 1
  • 2
2017-02-24, 23:12
Medlem
Klassiska sättet att göra köttbullar är ju att ta en bit smet, rulla och tvätta händerna då och då. Tar dock en jävla tid med mycket smet och små bullar. Någon beprövad effektivare metod?
Citera
2017-02-24, 23:15
Medlem
perhammars avatar
Spritspåse.
Citera
2017-02-24, 23:21
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perhammar
Spritspåse.
Har aldrig testat, men såg att Mannerström gjorde det i Mästerkocken.

Och så hittade jag en liten instruktionsfilm:

http://mittkok.expressen.se/artikel/...em-utan-kladd/
Citera
2017-02-24, 23:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tetång funkar det kanske?
http://www.kraenku.se/shop/221-231-t...-dubbelnat.jpg
Citera
2017-02-25, 00:00
Medlem
Jobbade i storkök för väldigt många år sedan och vi gjorde som så, la en stor klump av smeten i vänsterhandflata (tvärtom om du är vänsterhänt) och kroka höger lillfinger och ta lämplig storlek från högerhanden. Klart! när du lärt dig tekniken...
Citera
2017-02-25, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Klassiska sättet att göra köttbullar är ju att ta en bit smet, rulla och tvätta händerna då och då. Tar dock en jävla tid med mycket smet och små bullar. Någon beprövad effektivare metod?

Det beror ju helt på vilken mängd färs du ska trilla.
Citera
2017-02-25, 01:58
Medlem
Finns köttbulletångar
Citera
2017-02-25, 02:19
Medlem
Principess avatar
Handrullat drygt 2000 köttbullar till julbord en gång. Det är bara att göra. Testat blöta händerna både med smält smör och vatten. Föredrar vatten. Som någon sa så är väl sprits helt OK också, men förutsätter nästan att det är finmalen färs med hög fetthalt och inte så kall att fettet är kallt. Man lär inte göra det så lätt med grovmalen nötfärs. Eller så har jag fel, aldrig testat sprits. Kansk3 funkar med stort munstycke. Blandfärs eller fläskfärs tycker jag är bäst för biffar/köttbullar. Gärna med ett stänk porter i. Och riktigt finhackad lök.
Citera
2017-03-07, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Principes
Handrullat drygt 2000 köttbullar till julbord en gång. Det är bara att göra. Testat blöta händerna både med smält smör och vatten. Föredrar vatten. Som någon sa så är väl sprits helt OK också, men förutsätter nästan att det är finmalen färs med hög fetthalt och inte så kall att fettet är kallt. Man lär inte göra det så lätt med grovmalen nötfärs. Eller så har jag fel, aldrig testat sprits. Kansk3 funkar med stort munstycke. Blandfärs eller fläskfärs tycker jag är bäst för biffar/köttbullar. Gärna med ett stänk porter i. Och riktigt finhackad lök.

Funkar fint m grov färs. Jag maler själv...

Kör spritsen utan pip. Bara vaxade påsen. Tryck ut i fuktad hand och lägg på fuktat fat/stenbänk. Klart.

1kg färs tar 10 minuter att förvandla till bullar. Dom får lite kantig form men det gillar jag...
Citera
2017-03-09, 00:33
Medlem
maxorrs avatar
Rulla dom med vatten eller olja i händerna, koka dom i kalv eller köttbuljong ta ur och skaka av i durkslag och bryn dom sen i stekpannan med lite smör ...
Citera
2017-03-11, 07:26
Medlem
Tribe^s avatar
Spritspåse som många redan sagt är absolut enklaste tekniken, gör varje fredag köttbullar till brunchen på jobbet och tio kilo blandfärs förvandlar du lätt till köttbullar på kort tid.

Glöm inte att krydda upp dom med mycket dijon och soja och hela tiden röra i köttbullsvätskan medans den sväller så inte äckliga klumpar bildas. Jag gör även min smet åt det lösare hållet gäller praktiskt taget alla färsbaserade rätter finns fan inget tråkigare än torra köttbullar och pannbiffar.
Citera
2017-03-11, 07:46
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribe^
Spritspåse som många redan sagt är absolut enklaste tekniken, gör varje fredag köttbullar till brunchen på jobbet och tio kilo blandfärs förvandlar du lätt till köttbullar på kort tid.

Glöm inte att krydda upp dom med mycket dijon och soja och hela tiden röra i köttbullsvätskan medans den sväller så inte äckliga klumpar bildas. Jag gör även min smet åt det lösare hållet gäller praktiskt taget alla färsbaserade rätter finns fan inget tråkigare än torra köttbullar och pannbiffar.

Kan du inte bjuda oss på hela receptet?

Har ni proffs mer finmald färs än vad vi dödliga får köpa på ICA nu för tiden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in