2010-12-24, 19:47
Medlem
NotAGirlCalledBrians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
MEN, antagligen är berättelsen verklighetstrogen eller så är skaparen en nazist. Vilket är mest troligt?
Jag har svårt att tro att Tage Danielsson var nazist. Fast vem vet
Citera
2010-12-24, 19:58
Medlem
Nauthizs avatar
Du har inte skådat gengasaggregaten på bilarna? Säger inte det att det utspelar sig under andra världskriget?
Citera
2010-12-24, 19:59
Medlem
Det utspelar sig under krigstid, Karl Bertil har ju postern "En svensk tiger" vilket syftade på att inte prata om Sveriges försvar etc med andra krigsmakter, se även bilarna som körde på ånga för att spara in bensin.
kortfilmen är ju en filmatisering av en berättelse.

Finns självklart en del felaktigheter.

Tage danielsson var radikal sosse och på senare tid syndikalist.
Senast redigerad av Decitron 2010-12-24 kl. 20:01.
Citera
2010-12-24, 20:03
Medlem
Sunghirs avatar
Ingen naziflagga precis.

Symbolen i flaggan i det vita fältet ser ut som en flygande rovfågel eller nåt underifrån.
Citera
2010-12-24, 20:07
Medlem
flasknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunghir
Ingen naziflagga precis.

Symbolen i flaggan i det vita fältet ser ut som en flygande rovfågel eller nåt underifrån.

Håller med dig om att screenshotet jag tagit från youtube är dåligt men nog är det ett hakkors.
Citera
2010-12-24, 20:07
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decitron
Det utspelar sig under krigstid, Karl Bertil har ju postern "En svensk tiger" vilket syftade på att inte prata om Sveriges försvar etc med andra krigsmakter, se även bilarna som körde på ånga för att spara in bensin.
kortfilmen är ju en filmatisering av en berättelse.

Finns självklart en del felaktigheter.

Tage danielsson var radikal sosse och på senare tid syndikalist.
Det är gengasaggregat de har bakpå bilarna, man eldande med ved eller koks. Så det ska helt klart föreställa tiden under kriget. En anakronism är det förstås att de har TV hemma, det fanns inte i Sverige på 40-talet.
Citera
2010-12-24, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Det är gengasaggregat de har bakpå bilarna, man eldande med ved eller koks. Så det ska helt klart föreställa tiden under kriget. En anakronism är det förstås att de har TV hemma, det fanns inte i Sverige på 40-talet.

Exakt! tack för rättelsen.
Citera
2010-12-24, 20:17
Medlem
Sunghirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskneger
Håller med dig om att screenshotet jag tagit från youtube är dåligt men nog är det ett hakkors.

Ah, luskade vidare, här ett bättre foto. http://overklass.files.wordpress.com/2009/12/kb.png

Jepps, tredje rikets flagga.
Citera
2010-12-24, 20:31
Medlem
_Strebers avatar
Det har diskuterats i flera omgångar, detta med vilken tid filmen speglar. Det finns mer som är tidsmässigt fel, har för mig att filmen som fadern ser på är av nyare datum än 1940-talet. Jag har tyvärr en känsla av att svastikan kommer försvinna så snart PK-folket fått "jobba" lite på saken.
Citera
2010-12-24, 20:36
Medlem
BF_Swedens avatar
Och Bosse Larsson sjöng inte på 40-talet utan snarare 70-talet. Det är nog en medveten blandning mellan olika tider.
Citera
2010-12-24, 20:49
Medlem
Elwisps avatar
Så du menar att du inte har upptäckt det innan? Herregud, det var ju det enda man kollade efter när man såg programmet som liten grabb
Citera
2010-12-24, 20:52
Medlem
KennyCruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskneger
Trots att man tittat på Karl Bertil Jonssons julafton i otaliga år har jag dock aldrig lagt märke till att det faktiskt är ett hakkors/svastika i Karl Bertils flaggspel han får när han besökt en av karaktärerna. Kändes bara jävligt skumt. Hur kan det fortfarande accepteras? Sverige som alltid är så fruktansvärt PK..

http://data.fuskbugg.se/dipdip/svastikakarlb.png
04:28

http://www.youtube.com/watch?v=RsqUXPIesgA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in