Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-25, 21:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immis
Sorry för en klen trådstart.
igår kollade jag på karl-bertils jul som alltid
ca 20 min in i filmen tyckte jag att jag såg ett hakkors
mitt bland alla flaggor som fladdrade.

kollade upp detta idag på youtube och mycket
riktigt när jag pausade fanns den där.

är detta ett inlägg från Per Åhlin som tecknat
och Tage Danielsson som gjort historien
att sverige tog nazitysklands parti
och dolt detta på det här viset eller något annat?

är svt medvetna om detta?
i så fall,är det ok att sända detta?
(sorry ni får själva kolla på youtube
eftersom jag är usel på teknik och ej kan länka)

Kul att det visas en nazistisk symbol i självaste PK-woke-vänster-stats-tvn på julafton! Det kallar jag yttrandefrihet.
Citera
2022-12-25, 22:32
Medlem
Ograsts avatar
Filmen är väl tänkt att vara medveten vag när den utspelar sig. T ex har man Nazitysklands flagga och gengasbilar, samtidigt som TVn inte slog igenom förrän slutet på 50-talet.
Citera
2022-12-25, 22:47
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adaptor
Fanns många svastikor förr. Som exempel kan nämnas rederiflaggan för Islands statsisbrytare samt även Finlands flygvapen hade svastika på aktern.
Värt att nämna att finska flygvapnet använda swastikan som sin symbol fram till 2017.
Citera
2022-12-25, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Trist med all okunskap om svastikan.
Före NSDAP lade beslag på den användes den i många olika sammanhang som en symbol för något bra.
T.ex. i reklamen för Carlsberg då svastikan hade ungefär samma betydelse som en guldstjärna har idag.
Vid elefantporten i Carlsbergs gamla bryggeri i Valby sitter svastikor fortfarande på väggen.

Var det inte så att svastikan var en solsymbol en gång i tiden?
Citera
2022-12-25, 23:47
Medlem
Tage Danielsson är ju framförallt känd för att han var en hängiven nazist. Även den klassiska Karl-Bertil- saxofonslingan av Gunnar Svensson förekom på Hitlers massmöten. Det är ju ingen hemlighet att Hitlers favoritkompositör var jazzsaxofonisten Gunnar Svensson. Lite mindre känt är att Per Åhlin ritade svastikan, visade den för Hitler, som blev överväldigad och sa: "Ge honom ett fikon!".
Citera
2022-12-26, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Var det inte så att svastikan var en solsymbol en gång i tiden?
Jo det stämmer att den ursprungligen var en symbol för sol och lycka använd över hela världen.
Senare mer allmänt som en sorts positiv kvalitetsstämpel på varor och annat; t.ex Carlsberg som jag nämnde.
Citera
2022-12-26, 07:39
卐 är en swastika som märkligt nog har överlevt krigsslutet och letat sig in i självaste internetledningarnas miasma.
Är den spegelvänd 卍 kallas den manji på japanska och är vanlig på Budda.

https://en.wikipedia.org/wiki/Swastika är en lämplig plats att börja bilda sig.

edit: testa att försök förbjuda det kristna korset eller vad folk sysslar med. Det är lika smart.
Senast redigerad av AuntAugusta 2022-12-26 kl. 07:42.
Citera
2022-12-26, 08:02
Medlem
Stormpiskares avatar
Varför är det en flagga med hakkors i ”Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton”?

Kort svar: Att det fladdrar förbi en nazistflagga i en av de sista scenerna i Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton beror på att tecknaren Per Åhlin ville ha med den som en tidsmarkör.
Hakkorset är ju sedan 1930-talet en symbol för nazismen och varken Per Åhlin (som tecknat) eller Tage Danielsson (som skrivit sagan) har några associationer med nazismen, precis tvärtom.
https://svenskahogtider.com/2013/12/20/varfor-ar-det-en-nazistflagga-i-sagan-om-karl-bertil-jonssons-julafton/
Citera
2022-12-26, 10:17
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ja, och vi kan hjälpa TS att sammanfatta den tråden.
Tage Danielsson är inte nazist...
Njaaaa, det beror nog på vem du frågar, Arnstad skulle nog inte dra sig för att nazianklaga Danielsson om han fick chansen
Citera
2025-12-24, 15:44
Medlem
Jordgubbes avatar
Hade väl varit enkelt bara att säga att det var tysklands dåvarande flagga. Men oj vad det sliras. Så även i dagens Expressen, som gör sitt för att öka okunskapen:

"Kanske var det först i det ögonblicket jag insåg hur extrema vi är. För en australier är hakkorsflaggan synonym med ondska, fascism och massmord, för ett världskrig där en miljon landsmän deltog. För en svensk – åtminstone klockan 19.05 den 24 december – står den för det progressiva 1970-talets bitande satir över den svenska borgerligheten på 1940-talet. Flaggirlangen som Karl-Bertil föräras byrådirektör HK (= hakkors?!) Bergdahl är en sarkastisk påminnelse om hur överklassens leende bara är en mask över fascismens grimas."
Citera
2025-12-24, 15:48
Medlem
HBTKuks avatar
Självklart har du sett rätt. Du har upptäckt julens höjdpunkt - hakkorset i Kalle-Berra Jonssons jul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in