2017-02-25, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcom
Grabbarna har ett starkt gäng på startlinjen, Heller med till sista varvet och slutar 8 är min gissning, resten försvinner då "host,host" syndby drar upp tempot på klassiskt. Frågan är om nån/vem som kan utmana honom vilket skulle förgylla dagen.

Tror inte riktigt på Sundby idag, mer på ustiugov. Sundbys nerver ställer till det för honom precis som för Stina i torsdags.
2017-02-25, 12:35
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald99
Björgen har väl tackar nej till sprintstafetten sedan länge, så vem sätter norrmännen ihop med Falla?
Rimligen vår största kvarvarande guldchans.
Vet vi vem som åker ihop med Stina av Ida eller Falken?
Ida hade varit mitt val.
Ida. Står i stora vm tråden.

Samma pall som i Ulricehamn. Talar för harvey, Sundby och hellner
2017-02-25, 12:37
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Ida. Står i stora vm tråden.

Samma pall som i Ulricehamn. Talar för harvey, Sundby och hellner

Skulle inte säga nej till den pallen ett brons för Hellner skulle va grymt
2017-02-25, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ahlsen
Stämmer ju såklart. Men det är väldigt mycket mindre konkurrens på damsidan. Inte alls samma bredd och lägg sen till att Björgen till skillnad mot Olsson väldigt sällan är sjuk (förutom astman ). Tänk dig Olsson i konkurrens med säg fyra-fem toppåkare och att han praktiskt taget alltid kan träna så mycket han vill och köra alla lopp han vill köra. Vill bara säga att skillnaden inte är så enorm. Men visst är Björgens karriär och resultat remarkabla.

Johan Olsson är för övrigt en annan astmatiker, dock på mildare medicin. Oavsett kan du inte jämföra hans prestationer med Björgen. Så kasst motstånd är det inte på damsidan. Att Björgen aldrig är sjuk har ju Norrmännen erkänt beror på astmamediciner, en annan orättvis effekt av myglet.
2017-02-25, 12:38
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Johan Olsson är för övrigt en annan astmatiker, dock på mildare medicin. Oavsett kan du inte jämföra hans prestationer med Björgen. Så kasst motstånd är det inte på damsidan. Att Björgen aldrig är sjuk har ju Norrmännen erkänt beror på astmamediciner, en annan orättvis effekt av myglet.
Varför körde inte björgen Davos om hon aldrig är sjuk?
2017-02-25, 12:39
Medlem
A.Ahlsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är 23 år ungt? Gunde Svan var redan etablerad som OS-mästare vid den åldern. Björn Borg lade av som 25-åring. Tycker nog man tar detta med ung med och lära lite för sent numera.

Både tennis och skidor har utvecklats mycket sen dom åren. Det som gjorde både Svan och Borg så bra var att dom tog sitt idrottande på så enormt stort allvar och verkligen tränade som fan för att bli bäst och det i en tid när väldigt få gjorde det. Björn Borg var till exempel en av dom första tennisspelarna som gick på gym. Fatta vilken fördel det gav honom på den tiden. Idag finns det praktiskt taget inga 23åringar som har en chans att vinna en grand slam. Topp tio på ATP så är en 23 sen är dom andra nästan alla över 26.
Senast redigerad av A.Ahlsen 2017-02-25 kl. 12:41.
2017-02-25, 12:42
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xcom
Grabbarna har ett starkt gäng på startlinjen, Heller med till sista varvet och slutar 8 är min gissning, resten försvinner då "host,host" syndby drar upp tempot på klassiskt. Frågan är om nån/vem som kan utmana honom vilket skulle förgylla dagen.

Jag tror han chillar på klassiska, till skillnad från Kalla så är han en smart skidåkare . Han gör säkert ett ryck med ca 2km kvar av fristilen. Ryssen är ju självklart en utmanare, kanske krogh också. Står mellan dom tre.
2017-02-25, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Citat direkt av dig.

Du gör en oärlig koppling. Sundby har ingen tung medicin likt Björgen. Han tar normal astmamedicin som det inte krävs någon dispens för. Det finns endast gränsvärden. Väldigt vilseledande inlägg.

Du har fel. Sundby tar fortfarande Ventoline, skillnaden är att han inte tar det i nebulisator längre. Ventoline är förbjudet enligt WADA och det krävs ett medicinskt tillstånd för det. Det var inte bara att Sundby hade tagit hästdoser, utan även det att de hade glömt att skicka in ett medicinskt tillstånd.

"Sundby ska ha tagit den tillåtna astmamedicinen Ventoline, men glömt att ansöka om tillstånd för att använda medicinen som innehåller den förbjudna substansen salbutamol."

Nu kommer du säkert att säga att dispens och tillstånd är två olika saker, men nej, det är det inte. Så innan du anklagar folk för att vara vilseledande, ta reda på fakta först. Båda kategoriseras enligt S3. Sen är deras mediciner givetvis olika tunga, men det framgick ganska tydligt i inlägget att Björgen tog den tyngsta, för det var där jag lade mest fokus.

http://antidoping.no/regler/legemiddelsok/v/ventoline2/
2017-02-25, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Varför körde inte björgen Davos om hon aldrig är sjuk?

Fel ordval, väldigt sällan som i det inlägg jag citerade ska det vara. Är inte insatt i hennes sjukdomshistoria men enligt norrmännen själva är ju medicineringen orsaken till att de sällan blir sjuka.
2017-02-25, 12:48
Medlem
A.Ahlsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen

Det är det väll visst. På damsidan i skidor har det praktiskt taget alltid handlat om på sin höjd en fem sex åkare som man kan räkna med ska kunna vara med och slåss om medaljer i varje lopp. Mer bredd än så är det inte i damskidåkningen (åtminstone inte på distans). Jag jämför ju inte Olssons prestationer, jag pratar ju om hypotetiska prestationer. om han haft yttre förutsättningar som liknat hennes. Sen säger jag inte heller att dom är identiska, jag ville bara peka på att hennes ålder inte är så anmärkningsvärd som man vid första anblicken kan tro.
2017-02-25, 12:52
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Du har fel. Sundby tar fortfarande Ventoline, skillnaden är att han inte tar det i nebulisator längre. Ventoline är förbjudet enligt WADA och det krävs ett medicinskt tillstånd för det. Det var inte bara att Sundby hade tagit hästdoser, utan även det att de hade glömt att skicka in ett medicinskt tillstånd.

"Sundby ska ha tagit den tillåtna astmamedicinen Ventoline, men glömt att ansöka om tillstånd för att använda medicinen som innehåller den förbjudna substansen salbutamol."

Nu kommer du säkert att säga att dispens och tillstånd är två olika saker, men nej, det är det inte. Så innan du anklagar folk för att vara vilseledande, ta reda på fakta först. Båda kategoriseras enligt S3. Sen är deras mediciner givetvis olika tunga, men det framgick ganska tydligt i inlägget att Björgen tog den tyngsta, för det var där jag lade mest fokus.

http://antidoping.no/regler/legemiddelsok/v/ventoline2/

Inhalerad salbutamol i vissa doser är undantag.
2017-02-25, 12:53
Medlem
Stefan4s avatar
1. Osten
2. Haren
3. Helan
4. Sunken

Hoppas kan man ju, men Hellner är precis som Kalla en utpräglad mästerskapsåkare, så jag blir inte förvånad om han kniper ett brons.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in