2017-02-25, 12:14
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Använder Sundby samma medicin som Björgen?

Nej och det skriver inte heller den du svarar på skulle va fallet, mer än att dom går på tunga mediciner, och att dom har grav astma. Vilket dom säkert har då dom behöver apparater för kol sjuka människor laddat med godis för att kunna prestera.
2017-02-25, 12:14
Medlem
Citat:
Använder Sundby samma medicin som Björgen?

Nej, han tar inte en lika tung, men däremot har han tagit hästdoser och fått en dopingdom för det. Men det var ju självklart bara ett missförstånd. Skitsamma, detta är en eventtråd och jag tänker inte skriva mer om det här efter detta, men jag avlutar med det här texten skriven av en forskare som har skrivit en vetenskaplig artikel om att astmamedicin är prestationshöjande. Björgen tar en medicin som innehåller både beta-2 agonister och glukokortikosteroider.

"Både glukokortikosteroider og beta2-agonister kan misbruges som doping på grund af deres forskellige virkninger i kroppen. Høje doser af glukokortikosteroider kan øge antallet af ion-transportører i musklerne, hvilket kan give musklerne en højere præstationsevne under udmattende arbejde. Desuden kan glukokortikosteroider medføre, at musklerne bruger mere fedt, når man bevæger sig, og derved 'sparer' man på musklens naturlige sukkerdepoter . Flere forsøg på mennesker har vist, at glukokortikosteroider virker præstationsfremmende for eksempel, hvis man cykler. Desuden har der været flere tilfælde af misbrug af glukokortikosteroider i cykelsport.

Beta2-agonister virker, foruden på lungerne, i flere andre af kroppens væv. Beta2-agonisterne har blandt andet en virkning på musklerne, som kan give øget muskelstyrke og sprintevne."
2017-02-25, 12:15
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Fint lopp av Hennig.
Synd bara att ZDF valde att visa skeleton
2017-02-25, 12:16
Medlem
A.Ahlsens avatar
Intressant att så många tjatar om att Björgen är 36år och att det ska vara omöjligt att prestera på topp. Hon är faktiskt bara två dagar yngre än Johan Olsson. Så helt otroligt är det ju inte. Vet att endel mest nämner det ihop med ordet tjej men andra säger det inte på det sättet. Det är ju inte riktigt som förra Lahti gången när 43år gamla Harri Kirvesniemi höll jämna steg i stafetten utan att folk omedelbart tänkte doping
2017-02-25, 12:17
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Nej, han tar inte en lika tung, men däremot har han tagit hästdoser och fått en dopingdom för det. ..

det är en helt annan sak alltså. Diskussionen skulle må bra av att vara nyanserad och inte blanda ihop saker som inte hör ihop.
2017-02-25, 12:17
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är 23 år ungt? Gunde Svan var redan etablerad som OS-mästare vid den åldern. Björn Borg lade av som 25-åring. Tycker nog man tar detta med ung med och lära lite för sent numera.

Nej 23 är inte gammalt, men dom flesta åkare i denna sport är bättre i äldre ålder, precis som i cykel. så därför tror jag Stina kommer bli ännu bättre under kommande år.
2017-02-25, 12:22
Medlem
Citat:
det är en helt annan sak alltså. Diskussionen skulle må bra av att vara nyanserad och inte blanda ihop saker som inte hör ihop.

Men suck, lär dig läsa. I inlägget innan skrev jag aldrig att de tar samma medicin. Det framgår tydligt. Jag skrev att Björgen tar en av de tyngsta medicinerna, men att skidvärlden domineras av två åkare som påstår sig ha jättesvår "astma". Det framgick tydligt och det borde du förstår om du kan läsa. Jag avslutar inlägget med att båda skulle kunna säga farväl till sina tunga mediciner, men högre upp framgår det tydligt att Björgen tar en annan medicin.
Senast redigerad av stifmeister89 2017-02-25 kl. 12:24.
2017-02-25, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ahlsen
Intressant att så många tjatar om att Björgen är 36år och att det ska vara omöjligt att prestera på topp. Hon är faktiskt bara två dagar yngre än Johan Olsson. Så helt otroligt är det ju inte. Vet att endel mest nämner det ihop med ordet tjej men andra säger det inte på det sättet. Det är ju inte riktigt som förra Lahti gången när 43år gamla Harri Kirvesniemi höll jämna steg i stafetten utan att folk omedelbart tänkte doping

Skillnaden är att Björgen är överlägsen storfavorit.
2017-02-25, 12:28
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Men suck, lär dig läsa. I inlägget innan skrev jag aldrig att de tar samma medicin. Det framgår tydligt. Jag skrev att Björgen tar en av de tyngsta medicinerna, men att skidvärlden domineras av två åkare som påstår sig ha jättesvår "astma". Det framgick tydligt och det borde du förstår om du kan läsa. Jag avslutar inlägget med att båda skulle kunna säga farväl till sina tunga mediciner, men högre upp framgår det tydligt att Björgen tar en annan medicin.

Citat direkt av dig.

Citat:
Det är båda sakerna som är problemet. Utan en så pass svår diagnos, ingen dopingklassad medicin. Det finns en anledning till att det kräv särskilda tillstånd för att ta den tyngsta av astmamediciner som Björgen tar. Det måste alla förstå, att det är konstigt att de två åkarna som dominerar i skidvärlden är åkare som har jättesvår "astma". Det är inga tillfälligheter. Björgens karriär bygger på en felaktig astmadiagnos och därmed även på fusk. Läs artikeln där en f.d. norsk skidåkare berättar hur deras astmatester går till. De går in och puffar lite lätt och det konstateras att de har astma, för hon hade en "liten störning". Hon som talade ut berättade att hon har förstått att hon aldrig hade astma. Hon berättade även att personer runt landslaget hade sagt att de gör henne bättre som skidåkare. Det är systematisk doping som norrmännen sysslar med eftersom de låter en läkare som jobbar åt uppdrag för förbundet gör astmatesterna. Om en oberoende läkare hade undersökt Martin Björgen och Martin J Sundby hade de båda kunnat säga farväl till sina tunga mediciner. Grattis Björgen till ett nytt doping-guld.

Du gör en oärlig koppling. Sundby har ingen tung medicin likt Björgen. Han tar normal astmamedicin som det inte krävs någon dispens för. Det finns endast gränsvärden. Väldigt vilseledande inlägg.
2017-02-25, 12:28
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Ett ruskigt gäng som slåss om medaljer idag.

Grabbarna har ett starkt gäng på startlinjen, Heller med till sista varvet och slutar 8 är min gissning, resten försvinner då "host,host" syndby drar upp tempot på klassiskt. Frågan är om nån/vem som kan utmana honom vilket skulle förgylla dagen.
2017-02-25, 12:30
Medlem
A.Ahlsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Skillnaden är att Björgen är överlägsen storfavorit.

Stämmer ju såklart. Men det är väldigt mycket mindre konkurrens på damsidan. Inte alls samma bredd och lägg sen till att Björgen till skillnad mot Olsson väldigt sällan är sjuk (förutom astman ). Tänk dig Olsson i konkurrens med säg fyra-fem toppåkare och att han praktiskt taget alltid kan träna så mycket han vill och köra alla lopp han vill köra. Vill bara säga att skillnaden inte är så enorm. Men visst är Björgens karriär och resultat remarkabla.
2017-02-25, 12:32
Medlem
Harald99s avatar
Björgen har väl tackar nej till sprintstafetten sedan länge, så vem sätter norrmännen ihop med Falla?
Rimligen vår största kvarvarande guldchans.
Vet vi vem som åker ihop med Stina av Ida eller Falken?
Ida hade varit mitt val.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in