Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-22, 22:40
  #1
Medlem
:Ericuss avatar
Okej, det här är ett konstigt problem, så jag ska försöka förklara så gott jag kan.

Jag har en server som kör Windows 2016. Två användare, Administrator och en användare utan admin-privilegier.

Servern är halvt headless i den bemärkelse att jag har den kopplad till TV'n via HDMI där icke-admin-användaren kör Kodi som mediaserver.

Allt administrativt sköter jag via RDP från en annan dator. Så långt, så bra.

Men.
Jag fick för mig att köpa en handkontroll för att kunna spela gamla ROM's via mediaservern (denna, måste ju vara blåtand?). Trixade runt med FCEUX (NES-emulator) och fick det att fungera tillsammans med Kodi, förutom fullskärmsläge. Där tappade jag bilden helt, ingen signal sa TV'n. RDP:ade in som Admin och startade om servern. Då börjar allt det märkliga:

Jag kan inte logga in som Administrator lokalt.
Jag kan inte RDP:a som admin.
Jag kan inte styra Kodi via mobilappen (men, med handkontrollen går det bra?!)
Jag kan RDP:a till Hyper-V-maskiner som körs på servern.
Jag kan inte pinga servern (samma nät, pfSense som VM på servern).
Jag kommer åt shared folders från servern.

Vet inte var jag skall börja felsöka. Servern har en till sådan liten blåtandsmottagare för mus/tangentbord också, USB. Vill hålla mig från allt för många omstarter då servern används av andra. Vad är det som har gått snett här? Det känns som någon typ av konflikt med blåtandsmottagaren till handkontrollen, men ärligt så har jag ingen aning.

EDIT: Har testat att ta bort bägge BT-mottagarna och startat om, fortfarande samma fel.
__________________
Senast redigerad av :Ericus 2017-02-22 kl. 22:59.
Citera
2017-02-22, 23:34
  #2
Medlem
:Ericuss avatar
Nu gick RDP igång igen, precis som igår. Är det någon tids-ban eller liknande? Även Kodi-appen från telefonen fungerar som det ska!
Men varför?!

EDIT: Ping fungerar också nu.
Helt clueless på vad som händer.

Några loggfiler jag bör titta på? Det verkar ju nästan som en ban på tid?
Kan det vara pfSense som spökar? All trafik går genom pfSense, även till Windows-servern.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback