2017-02-22, 20:46
Medlem
Ska försöka förklara så tydligt jag kan.

Kan tex en deltidsanställd inom industri bli avlönad om hen har en ide som kan gynna samhället till det bättre? Tex öppna en nöjespark eller andra metoder för att öka turism i det län man bor i? Har hittills bara fått bra respons från en universitet och en fastighetsbolag, återstår bara kommunen och andra föreningar.

Men om vi säger att projektet kostar 10 miljoner att göra och det blir positivt, vad kan man få ut av det bortsett man styr upp det mesta för det? Har en bra mun och driv enligt många på jobbet och vänner så jag lär om inte annat synas i media.

Jag är en lekman gällande just projekt och den "lönesättningen" men jag har iden och vet att det kommer att gynna den ort jag bor i.
Citera
2017-02-22, 21:19
Medlem
lyktstolpes avatar
Du måste vara delägare och plocka ut den framtida avkastninge eller bli anställd av ett företag som kan tänka sig sponsra/satsa på din ide. Risken finns att de snor iden.
Citera
2017-02-22, 21:50
Medlem
Att bli avlönad för att man har en idé ska inte gå. Då har någon verkligen gjort fel. En idé är inte värt något förrän den förverkligas. Alldeles för många sätter för stort värde i sina idéer. Att komma från idé till realisering är ett jättekliv.

Att bli avlönad för att man har en idé och sedan är med och arbetar för att förverkliga idén då kan man få lön för det arbete man lägger ner om man är anställd i organisationen som driver det eller som sagt är delägare.

Det är inte svårt att komma på idéer som gynnar orten där man bor. Frågan är den är ekonomiskt hållbar. Har du gjort en kalkyl på hur lång tid det tar innan investeringen har betalats sig?
Om det är en lönsam affär så varför inte starta ett bolag och genomföra det? Om universitet, fastighetsbolag, kommun, föreningar m.fl. gynnas av det så bör du absolut kunna få bidrag och lån till att genomföra idén.
Citera
2017-02-22, 22:36
Medlem
Ideer är gratis!
Citera
2017-02-22, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Att bli avlönad för att man har en idé ska inte gå. Då har någon verkligen gjort fel. En idé är inte värt något förrän den förverkligas. Alldeles för många sätter för stort värde i sina idéer. Att komma från idé till realisering är ett jättekliv.

Att bli avlönad för att man har en idé och sedan är med och arbetar för att förverkliga idén då kan man få lön för det arbete man lägger ner om man är anställd i organisationen som driver det eller som sagt är delägare.

Det är inte svårt att komma på idéer som gynnar orten där man bor. Frågan är den är ekonomiskt hållbar. Har du gjort en kalkyl på hur lång tid det tar innan investeringen har betalats sig?
Om det är en lönsam affär så varför inte starta ett bolag och genomföra det? Om universitet, fastighetsbolag, kommun, föreningar m.fl. gynnas av det så bör du absolut kunna få bidrag och lån till att genomföra idén.

Sant, bra att du tog upp det här. Får överväga att vara hemlighetsfull framöver, hade en annan ide jag inte tänker säga åt dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in