Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag har ett problem som jag håller på att bli helt vansinnig på.
Jag kör Telia ADSL med ett Zyxel 660H-ADSL-modem, och det funkar utmärkt med kabel modem - dator. Jag blir tilldelad ett IP via DHCP utan problem. Men min Netgear 614WGR (v6), en trådlös router, FÅR INGET IP! Jag fattar ingenting. Kontakten mellan min dator, via ett Netgear PCMCIA-kort funkar utmärkt, men eftersom router inte får något IP av modemet så kan jag inte använda den vägen för att komma ut på nätet.
Någon som varit med om något liknande? Routern är uppgraderad till senaste firmware. Jag har googlat som fan utan att hitta något. All hjälp uppskattas oerhört.
Din Zyxel 660H innehåller inte bara ett modem utan även en brandvägg och en router. Så det första Du måste bestämma dig för är om Du skall använda brandvägg/router i din Zyxel eller Netgear, att ha dubbla brukar bara leda till problem. Minimum så
MÅSTE NAT stängas av i en av brandväggarna.
Den brandvägg/router som sitter i din Zyxel är visserligen bättre än den i din Netgear men det är enklast att stänga brandvägg/router i din Zyxel. Det gör Du genom att ställa den i Bridge-läge, se manualen kapitel 28. Ifall Du har slarvat bort manualen så kan Du tanka hem den härifrån:
ftp://ftp.zyxel.com/P660H_Series/doc...UsersGuide.pdf