2017-02-22, 19:38
Medlem
Woooqes avatar
Hej! Jag undrar vad ni tycker om att låna till ett framtida husköp(om ca 10 år) ?

Har en lite annorlunda situation mot många andra, är 21 år gammal och har efter ett arv ca 3 miljoner kronor varav ca 2/3 är investerade i en lägenhet.

Jag undrar därför vad ni tycker om att jag tar ett lån på säg 2 miljoner nu och såklart genast börjar amortera så Mycket jag kan på det nu istället för jag antar att räntorna om ca 10 år lär vara högre än dom är idag.

bra eller dålig tanke? Isf varför?
Citera
2017-02-22, 20:07
Medlem
Behöver du de 2 miljonerna just nu? Det låter inte så så varför låna dem, de kostar ju bara ränta. Pengarna realiseras ju när du väl säljer lägenheten.
Senast redigerad av Ursidae 2017-02-22 kl. 20:10.
Citera
2017-02-22, 21:20
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursidae
Behöver du de 2 miljonerna just nu? Det låter inte så så varför låna dem, de kostar ju bara ränta. Pengarna realiseras ju när du väl säljer lägenheten.
Nej det gör jag inte men min tanke bygger på att jag kommer behöva dom den dagen jag bygger hus och om jag lånar 2-3 miljoner eller vad jag nu kan få lånelöfte på så kan jag ju låna till den låga ränta vi har nu och sen bara spara pengarna tills den dagen jag börjar bygga.
För jag gissar på att räntan kommer vara mycket högre den dagen jag vill låna annars?
Citera
2017-02-22, 21:51
Medlem
Rennetts avatar
Frågeställningen är så trippad att jag undrar om den är seriös.

Grundförutsättningen är alltså att du ska betala ränta som du egentligen inte behöver betala? Det går inte på något sätt ihop matematiskt.

Det är naturligtvis omedelbart mycket mer ekonomiskt fördelaktigt att bara spara pengarna du annars skulle amorterat.

Dessutom innebär inte ett lånelöfte att du disponerar pengar. Det innebär att om du hittar ett objekt som kan stå som säkerhet för lånet inom en viss tid, nuförtiden ofta så litet som sex månader, så förbinder sig banken att låna ut pengar till den ränta som de vid tillträdet väljer att tillämpa.

Om du tror att du kan få bättre avkastning på pengarna än räntan du betalar så kan det vara en idé, men det är en helt annan fråga, och mitt svar på den är att det är alldeles för riskabelt, om du inte har väldigt speciella förutsättningar.
Citera
2017-02-22, 21:56
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Frågeställningen är så trippad att jag undrar om den är seriös.

Grundförutsättningen är alltså att du ska betala ränta som du egentligen inte behöver betala? Det går inte på något sätt ihop matematiskt.

Det är naturligtvis omedelbart mycket mer ekonomiskt fördelaktigt att bara spara pengarna du annars skulle amorterat.

Dessutom innebär inte ett lånelöfte att du disponerar pengar. Det innebär att om du hittar ett objekt som kan stå som säkerhet för lånet inom en viss tid, nuförtiden ofta så litet som sex månader, så förbinder sig banken att låna ut pengar till den ränta som de vid tillträdet väljer att tillämpa.

Om du tror att du kan få bättre avkastning på pengarna än räntan du betalar så kan det vara en idé, men det är en helt annan fråga, och mitt svar på den är att det är alldeles för riskabelt, om du inte har väldigt speciella förutsättningar.

Jag är seriös och det kan kanske vara em trippad frågeställning men jag är nyfiken på åsikter om detta.

Men ränta och amortering får jag ju betala oavsett när jag tar lånet, och grundfrågeställningen jag undrar över är om jag likaväl ska ta ett lån till hus i framtiden är det inte bättre att ta lånet nu när jag kan binda det till en så låg ränta?

Förresten, när man tar ett lån av banken, måste man ha ett syfte för pengarna eller räcker det för dom att man kan betala av lånet?
Senast redigerad av Woooqe 2017-02-22 kl. 21:59.
Citera
2017-02-22, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe
Förresten, när man tar ett lån av banken, måste man ha ett syfte för pengarna eller räcker det för dom att man kan betala av lånet?
Om du ska ta ett bolån med den nuvarande låga räntan så måste du en bostad som säkerhet, dvs. den bostad du köper för pengarna du lånar. Där faller möjligheten att ta just ett bolån.

Du är fri att ta ett blancolån, dvs. ett lån utan säkerhet, men då pratar vi om helt andra nivåer på räntan vilket gör det här till en enorm ekonomisk förlust.
Citera
2017-02-22, 22:11
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Om du ska ta ett bolån med den nuvarande låga räntan så måste du en bostad som säkerhet, dvs. den bostad du köper för pengarna du lånar. Där faller möjligheten att ta just ett bolån.

Du är fri att ta ett blancolån, dvs. ett lån utan säkerhet, men då pratar vi om helt andra nivåer på räntan vilket gör det här till en enorm ekonomisk förlust.

Ah okej, då kan jag släppa tanken på att detta kan vara en bra idé😊
Citera
2017-02-22, 22:13
Medlem
Så du menar att du idag ska ta ett lån med bunden ränta i låt oss säga 10 år, sätta in pengarna på ett sparkonto ( ed största sannolikhet med lägre ränta över tid än låmeräntan), betala 10-årsräntan (som ligger på en ca 3%), inte amortera (?) och för att sedan använda pengarna och därefter fortsätta att betala ränta på dem till dess att lånet är betalt?
Senast redigerad av meetthefockers 2017-02-22 kl. 22:19.
Citera
2017-02-22, 22:19
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Så du menar att du idag ska ta ett lån med bunden ränta i låt oss säga 10 år, sätta in pengarna på ett sparkonto, betala 10-årsräntan (som ligger på en ca 3%), inte amortera (?) och för att sedan använda pengarna och därefter fortsätta att betala ränta på dem till dess att lånet är betalt?
Ne min tanke va att isf amortera direkt, men fick svar på hur det funkar med lån så detta är icke genomförbart
Citera
2017-02-22, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe
Ne min tanke va att isf amortera direkt, men fick svar på hur det funkar med lån så detta är icke genomförbart

Även om du amorterar så låter det galet att låna en massa pengar och betala ränta på dem när de inte behövs förren om 10 år. Om du har betalat av lånet till dess så behövde du ju defakto aldrig låna pengarna. Då hade du ju bara kunnat spara ihop till dem.
Citera
2017-02-22, 22:29
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Även om du amorterar så låter det galet att låna en massa pengar och betala ränta på dem när de inte behövs förren om 10 år. Om du har betalat av lånet till dess så behövde du ju defakto aldrig låna pengarna. Då hade du ju bara kunnat spara ihop till dem.
Det har du rätt i, satan va snett jag va ute 😳
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in